• Join - It's Free

Anna Thordsdotter Carpelan - Dottern Sigrid Mikaelsdotter

Started by Claes Bystedt on Monday, February 21, 2022
Showing all 10 posts

Hej!
Funderar på vilka källor det finns till att Sigrid Mikaelsdotter är dotter till Anna Thorsdotter Carpelan. Sigrid sägs vara född i Anundsjö (Y) i Sverige och modern bor i Finland och är adlig och gift med någon som inte är Sigrids far, efter vad jag förstått. Hur hänger detta ihop?
Mvh
Claes Bystedt

Anna Thordsdotter Karpelain is my fourth cousin 11 times removed.
You
→ Elza Dzelvite (Grahpe,Grāpe)
your mother → Jahn Grahpe
her father → Baron Arnold Julius von Vietinghoff-Riesch
his father → Juliane Charlotte Lulla von Vietinghoff
his mother → Otto Gustav Nils von Krudener
her father → Karl Gustav von Krüdener
his father → Gerdruta Elisabeth von Krüdener
his mother → Reinhold Friedrich von Taube, a Heringshof
her father → Carl Ludwig von Taube von der Issen
his father → Eversti Bernt von Taube
his father → Kunigunda Taube, a.d.H. Maydel
his mother → Ludwig Taube, of Maydel
her father → N.N. Deken
his mother → Jakob Ronne
her father → Jeppe Abrahamsson Djäkn
his father → Mårten Abrahamsson Djäkn
his brother → N.N. Mårtensdotter Djäkn
his daughter → Ingeborg Håkansdotter Frille
her daughter → Katarina Andersdotter Lindelöf
her daughter → Anna Thordsdotter Karpelain
her daughter

Hej! Det är en mycket bra fråga @Claes Bystedt! När jag letar Sigrids namn och Anundsjö, Kubbe, så dyker det upp flera med samma namn men olika levnadsår.
Tillslut hittade jag detta som nog ligger till grund för detta med Carpelan. Men om det är sant vet jag inte.

http://www.thomaslundgren.nu/slaktforskning/pf3631aaf.html

Hälsningar
Maria Mattsson

@ Claes Bystedt
Jag har samma uppgifter. På den tid var det inte ovanligt att adliga familjer ägde fastigheter på olika orter i dåvarande Sverige. Kanske föddes hon då föräldrarna vistades i Anundsjö och sedan fick hon ärva den fastigheten eftersom hon var född där. Och så kom hon att gifta sig med en man från Anundsjö och hennes efterlevande bodde kvar där. Eventuellt kan du hitta mer uppgifter i en bok av Björn Sjöberg, som bl a beskriver personer från Anundsjö. Den finns troligen att låna från bibliotek. MVH Sven-Erik

Tack för respons! Ja, många verkar ha samma uppgifter, men idag är det rätt vanligt att man bara kopierar från varandra. Tack Sven-Erik för ditt förslag, jag ska försöka få tag i den boken. (Heter han inte Bengt Sjöberg?) Jag har annars en bok som heter Anundsjö Släkter och gårdar, men där finns inget nämnt om Sigrids anor. Jag tycker ju att det borde finnas någon i detta forum som vet varifrån uppgiften kommer. Känns inte betryggande att ha med en uppgift om det inte går att hitta några källor till den. Men jag letar vidare! Mvh Claes Bystedt

Ingrīda Cinkmane (Dzelvīte)
Hello Ingrīda Cinkmane! Yes, we maybe are related. I started this discussion because there may be som questions if Anna Thorsdotter Carpelan is the mother of Sigrid Mikaelsdotter, and I called for sources and some evidence for that. If You know something of this, please, write back.
Kind regards, Claes B.

Hello Claes B. !
Yes ,Anna Thordsdotter Karpelain is the mother of Sigrid Mikaelsdotter
I wrote a message to you about it !
Kind regards, Ingrida C.(Dz.)

Hej igen. Jag vet inte om det bidrar men jag hittade någons släktträd på nätet där Mikael Remigius med ett svenskklingande efternamn och att han dör i Anundsjö 1531. Se länk.
Du kanske kan kontakta den som gjort den släktforskningen ich fråga var de fått sin källa ifrån. Länken ligger längst ner.

Mikael Reimarsson (Remigius)
Blev högst 61 år.
Far: Reimar
Mor: Elin Horn (1450 - 1495)
Född: 1470 Alastaro, Lansi-Suomen Laani, Finland.
Död: 1531 Näs, Anundsjö, Västernorrland, Sverige.
Barn med Anna Thordsdotter Carpelan (1470 - 1541)

Barn:
SIGRID Mikaelsdotter ((CA 1490) - (CA 1560))

http://www.thomaslundgren.nu/slaktforskning/p9be289f0.html

@ Maria Märta Viola Mattsson
Hej! Tack för tipset. Jag ska kolla upp det och återkommer i detta forum om jag får svar.
Mvh Claes Bystedt

Hej!
Nu är Sigrid Mikaelsdotter bortkopplad från Anna Thorsdotter Carpelan. Detta var nödvändigt då det inte gick att hitta någon källa till denna koppling. Därmed avslutas denna diskussion.
Mvh
Claes Bystedt

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion