MH:n serkkutesti

Started by T V on Thursday, April 7, 2022
Problem with this page?

Participants:

Showing all 10 posts

Tässä artikkeli (13.9.2019) joka voi olla hyödyllinen:
https://lostrussianfamily.wordpress.com/tag/best-dna-test-for-russi...

hei, mullaon jokun verran venäläisiä osumia, jotkut jopa kyrillisillä kirjaimilla. On lähisukua pyörinyt aikalailla Viipurisa, Tekijoella, etc. Määrää en osaa nyt arvioida, koska ympäri maailmaa asustavat.

Yllä linkitetty artikkeli on sikäli vanhentunut, että MH lopetti reilu kaksi vuotta sitten testien myynnin Venäjälle. FTDNA on ollut ainoa joka viime aikoihin asti on vielä sinne testejä toimittanut. Venäjällä asuvia osumia on ainakin itselläni melkoisen vähän, vaikka isoisäni loikkasi Neuvostoliitosta ja tiedän että rajan takana on paljon sukua. Mutta toki sieltä on muuttanut väkeä pitkin maailmaa.

Venäläisellä foorumilla kerrottiin että FTDNA olisi suosituin testi siellä. Minulla on MHssa 105 osumaa joilla on sijainti Venäjä. Venäläisessä Genotekissä minulla on 432 osumaa, joista suurin osa kyrillisellä kirjoitettuja nimiä. FTDNAsta ei saa eriteltyä mistä osumat ovat. MHn testin tuloksen voi toki siirtää myös noihin muihinkin.

Tässä MH:n tukikeskuksen vastaus miksi testejä ei ole toimitettu Venäjälle helmikuun 2020 jälkeen https://faq.myheritage.com/fi/article/miksi-myheritage-ei-en%C3%A4%....

Vastauksen mukaan muutkaan länsimaiset DNA-testaajat eivät voisi toimia Venäjällä.

Aika vähän ainakin itseltä löytyi osumia Venäjältä. MH testin mukaan 116 osumaa. Vertailuksi mulla on osumia Ruotsissa yli 9000.

Minulla oli maasta Venäjä 168 osumaa ja nopeasti vilkaisten noin puolella ihan tavallinen suomalainen nimi. Ruotsista tuli 8907 osumaa ja jopa Tanskasta ja Irlannista molemmista lahemmas 500 osumaa. Testin teetätin joulukuussa 2021.

On tullut osumia. Niin MH:sa kuin täälläkin. Kyrillisin kirjaimin. Samoin Virosta ja Puolasta. Sukujuurissa on yksi isätön poika. Reeti Heikki Anna Sofian poika. Vahva epäilys että hänen isänsä oli rajan takaa ja siksi tulee osumia.

Itsellä on FTDNA:n Family Finder, jossa minulla on useampia osumia Venäjällä. Suosittelen sitä
vahvasti. Mielestäni paras ”serkkutesteistä”

DNA testini mukaan on joitakin kaukaisia sukulaisia Venäjällä. Huomattavasti enemmän muualla.
Monet etsivät Genin kautta sukulaisiaan siellä, mutta DNA:ta eivät teetä. Se ei ole kovin halpaa Venäjällä ja yksi edullinen testi saattaa viedä eläkeläisen kuukauden eläkkeestä kolmanneksen.
Testituloksesta heräsi ajatus, että saamani tiedot jotenkin viittaavat Venäjällä alueisiin, joista ala Raivolan ven.väestö on voinut lähteä kohti Karjalaa.
Lisäksi, DNA testissäni oli useitten jo kuolleitten nimiä. Heidän lapsensa etsivät Genin kautta
sukulaisia, mutta yrityksistäni huolimatta, ei sukulaisia löytynyt niin, että voisi olla varma sukulaisuudesta. Venäjällä ollaan äärettömän arkoja paljastamaan sukulaisuutta.
Otin yhteyttä yhteen henkilöön Venäjällä, koska DNA listani mukaan me olimme sukulaisia.
Minulle vastasi henkilö, joka kertoi, että kyseessä on hänen kuollut äitinsä.
Kun kysyin tarkemmin tästä mahdollisesta sukulaisuudesta, niin he eivät tienneet mitään.
Neuvostoliiton aikana ei välttämättä ollut itsestäänselvää etsiä sukulaisiaan, etenkin, jos
kyseinen sukulainen oli poliittisen vainon uhri.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion