Mari Eiriksdatter Skottebøl Strand - Argumenter for at dette er rett person

Started by Private User on Friday, April 15, 2022
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Etter mye om og men fant jeg ut via en tråd på Slekt og Data at Olaus' foreldre (moren fant jeg ikke i det hele tatt før i 2021), bosatt i Norderhov, opprinnelig kom fra andre steder. John fra Øyer i Gudbrandsdalen var nok i Hallingdal som arbeider i 1855 og fikk satt barn på Mari, som ennå ikke var konfirmert. Vel vitende om at man ikke fikk giftet seg uten å være konfirmert på denne tiden, har jeg en slags teori om hva som KAN ha skjedd; men jeg må presisere at uten annen støtte for den enn datoer og fakta fra kirkebøker, folketellinger og en bygdebok, må dette ANSEES SOM SPEKULASJONER. Eventuelt et forsøk på en "kvalifisert gjetning".

Mari og broren mistet sin far tidlig og fikk en stefar og flere halvsøsken. Da Mari ble gravid er det rimelig å anta at hun ble kastet ut hjemmefra (stefar + heller konservativt lokalsamfunn). Konfirmert ble hun i hvert fall ikke ennå. Sønnen Peder ble født i Ål i Hallingdal 13.1.1856. Mari ble så konfirmert samme sted 6.7.1856 og giftet seg med John, nå opplyst å bo i Gjørudstuen i Norderhov, - i Norderhov kirke 14.9.1856. Alle disse datoene er oppsøkt i kirkebøkene. Men Mari løy på alderen ved innføring i kirkeboka i Norderhov, noe som har vært årsak til at hun ikke ble funnet - sammen med et annet faktum: en lokal kvinne påtok seg rollen som hennes mor. Dette kan leses ut fra samme innføring.

Til sammen fikk de to fem barn, mens hun fortsatte å lyve på alderen; innen folketellingen i 1865 var ikke forskjellen fra virkeligheten like stor lenger. I løpet av disse registreringene kommer det frem at hun var fra Ål i Hallingdal, han fra Øyer i Gudbrandsdalen. Maris virkelige mor og stefar, hennes bror og alle halvsøsknene emigrerte til Amerika tre år etter at Mari giftet seg i Norderhov. De har antagelig opplyst at Mari dro sammen med dem, for det er hva som står i bygdeboka for Ål. Det snodige er at slektninger/ etterkommere av disse i USA har ment på at en av dem var DENNE Mari. Jeg finner ingen bevis for det, jeg har sett over noen attester de hadde - kukoppe-innpodingsvaksine for Maris mor mistatt for å være fødselsattest, bl.a. - og har fått høre (fra en venn av en nå avdød kvinne i familien) at en mengde dokumenter fra 1800-tallet og fremover ble destruert for under 20 år siden. De ønsket ikke kontakt. Dessverre.

Tre sønner, to døtre og flere forskjellige husmannsplasser var livet til dette paret. Mari døde plutselig i juni 1868, 29 år gammel. Hennes minste, Olaus, min tippoldefar, var allerede fem måneder gammel. Jeg leste en spekulasjon om at hun allerede var utslitt, men har (naturligvis) funnet en annen plausibel årsak, som ennå ikke kan bevises: 1860-årene var den tiden i norsk fødselshjelphistorie som var mest uhygienisk. Mari KAN muligens ha dødd av en langvarig infeksjon.

Dette er altså hva jeg vet, som kan bevises, og hva jeg har filosofert over og kritisert meg frem til. Disse spekulasjonene er altså ikke hentet helt fra det blå, men tenkt gjennom og vurdert som fullt mulige hendelser.

Jeg ønsker gjerne at andre med innsikt i denne relasjonen tar kontakt dersom de vet noe mer, kan bevise eller beviselig bestride noe av dette som er usikkert, eller har noe annet å bidra med i diskusjonen.

Create a free account or login to participate in this discussion