Personen aan bestaande ouders koppelen

Started by Enno Borgsteede on Monday, June 13, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

• Private
    Geni member
Showing all 15 posts

Hallo allamaal,

Ik kwam er net achter dat een van mijn voorouders niet aan zijn ouders gekoppeld is, terwijl die wel op de site staan. Verwanten in de VS zijn daardoor ineens geen bloedverwanten meer, en dat is wel jammer.

Nu kan ik mijn eigen programma Gramps een bestaand persoon aan een oiuderpaar koppelen, maar hier op Geni lijkt dat niet mogelijk te zijn. Het lijkt er dus op dat ik bij dat ouderpaar een nieuw kind moet maken, met alle gegevens, en dat ik dat kind daarna met zijn al bestaande 'tweelingbroertje' moet samenvoegen, op de bekende manier, voor niet-pro's.

Klopt mijn indruk dat het niet anders kan? Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb de Geni-voor-dummies-gids net nog even bekeken, maar ik kan het niet vinden.

hartelijke groeten,

Enno

Je kan gewoon koppelen zonder duplicaten te maken.
in het stamboomscherm sleep je het betreffende kind op z'n ouder en dan geef je aan dat het een kind van die ouder betreft.
Slepen kan met control toets ingedrukt houden tijdens het slepen of door in het zijmenu voor verplaatsen te kiezen. Je kan dan eventueel ook meer tabbladen gebruiken (nadat je voor verplaatsen gekozen hebt moet je dan in het andere tabblad een refresh (F5) doen)

Ik kan tegenwoordig ook geen directe voorouders meer invullen - zonder een nieuw kind aan te maken - de gewenste pagina opent gewoon niet - het enige wat te voorschijn komt is een draaiend cirkeltje - wanneer er een gevulde stamboom is zijn er geen problemen -

Er zijn wat problemen bij Geni sinds ze een hun rekencentrum hebben aangepast, daar zou het mee te maken kunnen hebben, maar het kan ook aan de browser liggen. Probeer het eens via het profielscherm i.p.v. via het stamboomscherm.
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000185491990981&size=large
(via Voeg familie toe)

Job Waterreus

Dat slepen zoiu leuk zijn, als ik die voorouder kon zien, maar dat was juist niet zo, omdat die in een ander deel van de stamboom stond, dat letterlijk nogal verweg lag, namelijk in Californie.

Aan verplaatsen tussen verschillende tabbladen had ik nooit gedacht, en ik heb het nu toch maar op de klassieke manier opgelost, door de persoon te maken, en direct samen te voegen.

En in het profielscherm zag ik ook geen optie om relaties toe te voegen.

Het slepen gaat zoals ik al aangaf ook prima tussen tabbladen.
Verplaats het profiel op een tabblad, ga naar het tabblad waar het bestemmingsprofiel staat en ververs het scherm waardoor het te verslepen profiel daar ook zichtbaar wordt en sleep het op het bestemmingsprofiel.

Voor toevoegen van relaties vanuit het profielscherm zie afbeelding hierboven.
Als je een bestaand profiel wilt toevoegen doe je dat via het Acties menu.
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000185491163090&size=large
In plaats van de naam intikken en dan het profiel te zoeken kan je ook een link naar het profiel plakken gevolgd door een spatie en dan zoeken (dan heb je geen probleem met namen die meerdere keren kunnen voorkomen)

Ik snap inmiddels waae het misging. Het was in je eerste zin over slepen voor mij niet duidelijk dat ik de Ctrl-toets moest gebruiken. Ik lees instructies namelijk sequentieel.

Het is wel handig om eerst het hele bericht te lezen en dan pas wat te proberen.

Er is trouwens sinds ik de documentatie over de schermen maakte flink wat veranderd in Geni (zoals de uitfasering van flash).
De appendix van https://media.geni.com/p13/8f/64/af/24/534448509b901dd2/de_geni_gedcom_import_original.pdf?hash=f14ee5639995852941c79853352b7f91e44a2f3dea4eadfadd296dc3b40070b7.1761202799 is wat recenter en daarin staat ook wat uitleg over het HTML stamboomscherm.

Ik doe het als volgt als de samen te voegen profielen niet in hetzelfde scherm staan:
Profiel A:
Ik klik in het stamboomscherm op de (plaats van) foto. Dan in het verschenen scherm op de puntjes bij "meer". En dan op verplaats profiel.
Profiel B:
Ik ga via "zoeken" naar het profiel waarmee gekoppeld moet worden. Als dit stamboomscherm geopend wordt, is profiel daarop ook te zien. Dan sleep ik ze over elkaar en geef de relatie aan. Bij ouders (bijvoorbeeld vader) moet je ook nog kiezen uit het ouderpaar.
En zo is de koppeling een feit.

De tekst bij profiel B had moeten zijn: ...is profiel A daarop ook te zien...

Private klopt.

Het kan ook met 2 tabbladen, waarbij op het ene tabblad het te verplaatsen profiel staat en op het andere het profiel waarmee samengevoegd moet worden.

Dan na verplaats profiel het tabblad met het doel profiel verversen (waardoor het te verplaatsen profiel daar ook zichtbaar wordt). Na het samenvoegen het eerste tabblad weer verversen.

Hallo Job,

Dat snap ik, maar zo werkt het bij mij niet. Ik lees een tekst stap voor stap, en dat betekent dat ik als ik iets over slepen lees, direct ga slepen op de gebruikelijke manier. En dan zie ik de hele stamboom meeschuiven, en daar heb ik dan niets aan.

Dit is een werkwijze die veel voorkomt als je werkgeheugen niet zo groot is, zoals dat bij mij zeer waarschijnlijk een gevolg is van autisme. Ik zie het ook bij mijn ex, die psychotisch gevoelig is, en bij mijn moeder wier geheugen langzaam achteruit gaat door Alzheimer.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je er in het algemeen niet van moet uitgaan dat mensen het hele bericht lezen. De meesten werken denk ik juist stap voor stap, omdat ze anders de weg kwijtraken, en dat betekent dat je me direct bereikt als je begint met het indrukken van de Ctrl-toets, omdat die het mogelijk maakt om een enkel persoon te verplaatsen. En het is nog verwarrender als ik lees dat slepen kan met de Ctrl-toets, want ik lees kan als een soort optie, terwijl het een voorwaarde is.

Omdat het een kort bericht was, kwam ik er later wel achter, maar dit is dus wel hoe veel mensen werken.

Als het uiteindelijk maar duidelijk is.

Berichtjes schrijf ik vaak even tussen andere werkzaamheden door en dan gaat het wel eens kort door de bocht. Het is dan vaak ook wat lastiger in te schatten waar het probleem voor een gebruiker precies in ligt. Het kan bijvoorbeeld ook een probleem zijn van het apparaat waarop of de browser waarmee gewerkt wordt.

In de documentatie staat het vaak wat uitgebreider beschreven en met plaatjes erbij, dus kan het helpen die ook te raadplegen.

Ik begrijp je. Ik had zelf alleen in de Nederlandstalige GENi voor dummies gekeken, en daar was het niet meteen duidelijk. En ik zie ook dat je heel veel doet, dus dat snap ik ook. Daarom bij deze nogmaals bedankt voor je uitleg.

graag gedaan

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion