Johanna Kaeltjes (de Beijer) - Gehuwd op 11 jarige leeftijd?

Started by Evelin Margit Henriëtte Schylander on Saturday, July 9, 2022
Showing all 2 posts

Klopt de huwelijks datum wel?

Ik heb in het profiel van Johanna de Beijer links gezet naar betrokken website.
Een huwelijk op 11 jarige leeftijd ? Komt ook nog in onze tijd voor, kindhuwelijken https://www.oneworld.nl/lezen/politiek/kindhuwelijken-nog-altijd-mo.... In de 17e eeuw bestond daar geen wetgeving over, in koninklijke families huwden kinderen al op die leeftijd met een goede partij. Ik ben al van alles in genealogie tegengekomen, tot een leeftijdsverschil van 70 jaar tussen partners (de man is dan ook echt niet altijd de oudste van het stel). Maar tegelijk was er ook een zus van haar die ook Johanna Heet en in 1673 is geboren, maar de constructeur van het gezin heeft haar voor 1884 laten sterven omdat er toen weer een nieuwe Johanna werd geboren. Ik kom ook stambomen tegen waarbij de doopnaam van zussen hetzelfde is, maar de roepnaam anders is. Het is een constructie, ik trek het zelf niet in twijfel; ik ben wel kritisch op inconsistenties maar alleen als er echt onmogelijke situaties bestaan (kinderen krijgen na het overlijden van de ouder). Met 11 jaar huwen in de 17e eeuw is niet inconsistent.
Vriendelijke groet,
Alex

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion