Leena Johanna Voipio - Leena Voipio oli erittäin tärkeä henkilö ja hän hoiti minua kun olin lapsi.

Started by Kaj Flink on Saturday, November 5, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Haluaisin hänestä valokuvan. Voiko joku toimittaa sen minulle sähköpostiin tai some mediaan kajflink1@gmail.com -puh 040 6649332

Olipa hauska yhteydenotto - kiitos siitä!
Lupaan etsiä sinulle tätini Leenan kuvan jostakin. Minulla ei näytä olevan omissa albumeissani muuta kuin onnettoman pieniä vanhoja 1950-luvun otoksia, joista ihmisiä tuskin tunnistaa, mutta kun jatkan etsimistä, löydän varmasti jonkun tuoreemman ja paremman kuvan. Palaan asiaan mahdollisimman pian

Terveisin Anu Karlson

Kiitos vastauksesta. Voitteko kertoa Leena Voipion viimeisistä elinvuosista?Tietämäni mukaan hän sairasti pitkään Tammisaaren sairaalassa.Aivan hiljattain kävin hänen haudallaan saatuani osoitteen hautahaku.fi sivulta. Tiedättekö haudan tarvitsevan pientä ehostusta .Tarvitsetteko asiassa apua? Numeroni on 040-664 93 32

Ensinnäkin kiitos erittäin tarpeellisesta muistutuksesta. Kukaan meistä sukulaisista ei näytä ottaneen sydämelleen Leenan haudan hoitamista sen jälkeen kun muutaman vuoden ajan veimme sinne kynttilän jouluisin. Nyt soitin autonomistajasisarelleni, joka lupasi ihan lähiaikoina lähteä kanssani hautaa kunnostamaan. Varmaan kivi kasvaa sammalta ja on ehkä vinossakin...
Leenan viimeiset vuodet olivat aika surullisia, oikeastaan viimeiset vuosikymmenet, sillä hän sairastui psyykkisesti vuonna 1978 tavalla, josta lääkärit eivät oikein päässeet diagnoosiin. Ehkä skitsofreniaa, ehkä ei. Hän oli kuitenkin ulkona realiteeteista koko loppuikänsä. Ensimmäiset vuodet hän vietti tosiaan Tammisaaren Knipnäsissä, ja siellä kävin häntä katsomassakin aika harvakseltaan. Sitten hän pääsi joskus 1990-luvun puolella Espoon Aurora-kotiin. Siellä tapasin häntä useammin, ja meillä oli myös oikein hauskoja hetkiä, sillä hänen kuntonsa parani siellä jonkin verran, ja hän oli tuokioittain melkein oma hauska, huumorintajuinen itsensä.
Mistä tuo sairaus sai alkunsa, olemme sisarusten ja serkkujen kanssa joskus pohtineet. Isäni oli vakaasti sitä mieltä, että sen aiheutti psykoanalyysi, jossa Leena kävi kai peräti viisi vuotta pätevöityäkseen psykoterapeutiksi, mitä ammattia hän sitten harjoittikin ja ymmärtääkseni hyvin menestyksellsesti useita vuosia. Ei se varmaan ihan mahdotonta ole - psykoanalyysi on varmaan sellainen rääkki, että pitää olla hyvin terve ja vahva ihminen sen kestääkseen...
Tämän verran osaan suoralta kädeltä kertoa, Lisään vielä sen, että nuorena ja terveenä Leena oli meille sisarenlapsille korvaamattoman tärkeä aikuinen; ensin hoivaaja, sitten todellinen ystävä.
Kuvia käyn nyt urakalla läpi, ja jos en löydä sopivaa, kyselen vaikka sisaruksiltani, Itse olen aina ollut huono ottamaan valokuvia, ja siksi joutunen etsimään vanhoista, perinnöksi saamistani albumeista, kunhan ne jostakin pinosta tulevat esiin.

Anna - Leena Karlson , kiitos vastauksestanne. Kiitos kuvista. Minä tiesin että hänen sairautensa liittyi hänen työhönsä ,joka saattoi olla ertttäin raskasta,koska hän hoiti henkisesti hyvin sairaita lapsia . Hän piti minua parhaana potilaana terapia istunnoissaan,niin hän sanoi.Hän kutsui minut kotiinsa Tapiolaan ja tarjosi aterioita työ ajan ulkopuolella ja ajelutti uudella Opel Kadetilla pitkin suomea.Olin 10 vuotias. On hyvä että Leenan hautapaikkaa kunnostetaan kun ajattelin käydä siellä kunnioittamassa hänen muistoaan..R.I.P rakas Leena Voipio.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion