Margareta till Dalkarby - Margaretan vanhemmat

Started by Sari Irmeli Lähdesmäki os on Wednesday, March 1, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 66 posts

Hei,

isä on nähtävästi tiedossa eli Jacob till Dalkarby mutta entäpä äiti?

Onko tietoa pääseekö tästä etenemään?

Margareta on minulle 22.isoisoäiti...

Sari

Hei Sari, tieto olisi kiinnostava.

Itse olen seurannut kyseistä henkilöä vain siksi että hän on sukua Herman Svärdin puolisolle. Toki hän on myös minulle kaukainen isoäiti.

Herman Svärd on minun isälinjassani sukua. En ikävä kyllä osaa vastata kysymykseesi Margaretan vanhemmista.

Kerro jos löydät tietoa. Heikki

Jep, no tässä minun polkuni häneen :

Minä ---->
Isäni : Veikko Ensio Taalas
isän äiti: Elma Annikki Jennyn tytär Lempinen
his mother → August Ranta
her father → Kalle Kustaa Tapaninpoika Ranta
his father → Juho Tapani Jaakonpoika Sillankorva
his father → Jaakko Erkinpoika Vehkajärvi
his father → Eric Thomasson Vehkajärvi
his father → Kaisa Heikintytär Vähä-Erkkilä
his mother → Christina Jöransdotter Kindbom
her mother → Kaisa Jaakontytär Rasi
her mother → Elli Niilontytär Rasi
her mother → Maria Juhontytär Walstenius
her mother → Johannes Petterinpoika Walstenius
her father → Karin Eliasdotter Esping
his mother → Agneta Klemetsdotter Esping
her mother → Kirstin Tavast
her mother → Karin Henrikintytär Tavast
her mother → Birgitta Jakobsdotter Kurki
her mother → Jakob (Jeppe) Kurki
her father → N. N. Hermansdotter Svärd
his mother → N. N. Jakobsdotter Kurki
her mother → N. N. Jakobsdotter
her mother → Jaakko Andreaan poika
her father → Margareta till Dalkarby
her mother

Tuo Ahvenanmaan tarina olisi todella mielenkiintoista saada kasaan. Löytyy kaiken maailman informaatiota kuten "Ahvenanmaan ensimmäinen nainen" jne. Kiinnostaa sekin onko hän siis asunut Bolstaholmin kartanolla (ilmeisesti on) ja miten ne maa-alat Getassa ovat tulleet hänelle... Minä olen niin hukassa ylipäätään tämän Genin kanssa kun tarkoitukseni oli ylläpitää vain Heritagea ja siellä erityisesti serkkuni luomaa "Urjalan Taalaat" sukupuuta...

Sari, tarinasi on mielenkiintoinen kahdestakin "syystä".

Olin nuorena kesätöissä Ahvenanmaan Getassa-- :) maatilan tai perheen nimeä en enää muista, mutta tilöa sijaitsi aivan lähellä merenrantaa, joka taisi olla pohjoissuuntaan, sinne rantaan oli lyhyt kävelymatka.

Toiseksi, kysymys, opiskelin opettajaksi Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkakoulussa (ja jäin sinne pariksi vuodeksi töihin, tittelinä yliopettaja), ja yksi ohjaajista opettajaopintojen aikana oli Matti Taalas.

Onko Matti Sinulle tai isällesi sukua? Hän ei taida enää olla elossa.

PS. genin käytössä on kivoja niksejä, joiden avulla saa paljon lisää tietoa omista ja muidenkin sukulaisuusyhteyksistä, kun keksii nuo niksit.

PS2. Onko sinun Geniin lisäämäsi Veikko Eemil Taalas isäsi sukua? Veikko Eemil Taalas

T: Heikki

Margareta till Dalkarby is your 23rd great grandmother.
https://www.geni.com/path/Ari+is+related+to+Margareta-till-Dalkarby...

Siis tätäkin kautta ollaan sukua..

olen myös mukana auttamassa jos osaan ,tän aikaiset jutut ei vaan ole vahvin alueeni.

t.ari

Heikki,
ups, en tietääkseni ole lisännyt Veikko Eemil Taalasta. On haudattu sankarihautaan Urjalaan pappani Reino Taalaan lähelle. Ei ole sukua minulle. Toinen Taalas suku suomessa on olemassa ja se sijoittuu Nuutajärvelle mikä on outoa sattumaa....
Matti Taalaskin tuntuu täysin vieraalta, se pitää vielä tarkista. Martti kylläkin on isäni serkku.

https://www.bolstaholm.ax/

Toiminnassa vieläkin...

Juu ei ole Matti Taalas mun sukua. Ilmatieteenlaitoksen Petteri Taalaskaan ei ole sukua...

Mulla seuraava tulos:
Vilhelm Fredrik Brummer is your 15th cousin thrice removed.
Lyhin sukulaisuuspolku avioliittojen kautta
Vilhelm Fredrik Brummer is your first cousin four times removed's husband's fourth cousin once removed's 1st husband.
You
→ Veikko Ensio Taalas
your father → näytä 16 henkilöä → Karolina Gustava Lovisa Carlsdotter Lundenius
her daughter → Vilhelm Fredrik Brummer
her husband

Margareta,on myös mun puussani,vanhin Isoäitilinja minulle,olen seurannut tarinaa,kaiketi synty tossa likellä Tammisaaren,Kemiön maisemissa,jos olen oikein ymmärtänyt?Onko teillä enemmän tietoa hänestä?Sen tiedän että ensimmäinen mies menehty,ja hän meni uuteen avioliittoon(siihen aikaanhan ei nainsella saanut olla omaisuutta,eli omaisuus siirty hänen uudelle miehelleen,vai olenko hakoteillä päätelmässäni?

Minulle 20th great grandmother.

Margareta on minun 19. isoisoäitini. Vanhemmat ja kaikki häneen liittyvä kiinnostaa paljon.

Genissä ei ole merkitty vanhempia, mistä tieto että isä on Jakob till Dalkarby? Onko muutakin?

Onko tuosta Dalkarbystä mitään uudempaa selvitystä, missä se edes sijaitsi? Vuosia sitten näin jonku spekuloinnin, jossa oli monia mahdollisia kanditaatteja, jopa kaukana Ahvenanmaalta.

Muistan nähneeni spekulointia siitä, mistä Kemiön asutus on peräisin. Ahvenanmaalta vai jostain Ruotsista.

Margareta Dalkarsbyssa, Magnus Byskallen leski ja hänen poikansa Nils ja Sigurd, myyvät 60 markalla ruotsalaisella rahalla Ahvenanmaan Sibbebyssä sijaitsevan attungsbolin ulkorakennuksilla piispa Bengtille Turussa, jonka osto myönnetään.

Jomala church is situated oddly in the respect of not, at least in later times,
being close to any open water. If a former waterway has been closed, it is most
likely that Jomalaby served as the harbor of the central farm by the church.
The stone church of Jomala is the oldest of the churches of Åland, already from
the first part of the thirteenth century. Typologically, it differs from the others,
having traits of a magnate’s church, which can also be connected to the adjacent
remains of a medieval central farm, most likely belonging to the ‘Dalkarby
nobility’ that appears in the sources in the fourteenth century. It would seem
likely that the central farm got a functional successor in Jomala gård (today
Ålands lantbrukscentrum) in Jomalaby sometime between the mid-sixteenth
and the first part of the seventeenth century. In the eighteenth century, Jomala
gård is a judge’s residence, which also would indicate an older connection
between the places.28 Of special interest is a document from 1438 telling about
a high-level judicial assembly held in Jomalaby that involved all of Åland, which
points to a centrality as a judicial meeting place.

Mielestäni luin juuri hiljattain, jostakin noin 1300 tapahtuneesta maakaupasta tai vaihdosta, jossa jollakin oli gård kai Tukholamassa ja vaihtoi sen maahan Ålannissa. Se oli kai ruotsiksi. Nyt kun halusin palata siihen, en löydä sitä mistään. Onko kellään mitään merkintää asiasta?

Vielä toinen kysymys: mistä tämä tieto on kotoisin, että Margaretan isän nimi oli Jacob?

En tiedä miksi se Kemiö Dalkarby on joissain kirjattuna asuinpaikaksi kun kuitenkin Dalkarby on Jomalassa ja löytyy infoa, että Margareta (tai miehensä) nimenomaan omisti maata Jomalassa ja Getassa??

Tästä se Jacob isä tulee:

https://www.myheritage.fi/research/collection-1/myheritage-sukupuut...

Mutta en kylläkään ole perehtynyt tähän kunnolla - välillä tuskastuu kun nämä samat nimet kummittelevat isältä pojalle jne :D

Ja sotkeakseen vielä lisää , tässä on taasen se Kemiö:

Jacob Till Dalkarby
MyHeritage sukupuutKuivalainen Web Site, henkilön Esko Kuivalainen hallinnoima
Syntymä
1240 - Kemiö (Dalkarby), Finland
Tytär
Margareta Jakobsdotter Andrisson, Af Bolstraholm Ahvenanmaa, Byskalle (o.s. Till Dalkarby (Av Dalkarby))

Ja:

https://www.myheritage.fi/names/margareta_till%20dalkarby

Kertokaa jos joku ehtii tutkia/ pääsee näistä kärryille? :) :)

Showing 1-30 of 66 posts

Create a free account or login to participate in this discussion