Syncrhoniseren met eigen database

Started by Rian Wouters on Tuesday, March 7, 2023
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 29 posts

Ik heb een tijdje geprobeerd een deel van mijn data rechtstreeks in Geni te zetten.
Dat is me slecht bevallen, o.a.:
- Geni is relatief traag; je kunt niet ff snel een hele familie erin zetten
- Ik kan niet alle informatie goed in Geni kwijt; getuigen worden bv. niet ondersteund, naar mijn weten.

Dientengevolge voel ik me genoodzaakt om in een eigen lokale database te werken.
Welke dat is maakt denk ik niet zoveel uit.

Maar mijn vraag is: hoe houdt je beiden gesynchroniseerd?
Geni staat mij bv. niet toe om een losse tak van mijn Gedcom boom te exporteren.
Daarmee kan ik dus niet even een tak van mijn lokale database synchroniseren.
Andersom lijkt een stuk eenvoudiiger, dwz. ik kan vrij makelijk een lokale GEDCOM export maken en die in Geni imprteren.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Praktisch gezien kan het eigenlijk niet (kost te veel moeite).

Als je een GEDCOM in Geni inleest dan krijg je potentieel duplicaten voor elk profiel wat al in Geni bestaat. Je moet dan dus tijdens de import er bij blijven en bij elk duplicaat gelijk de import voor de betreffende tak stoppen als het profiel exact gelijk is (anders samenvoegen en conflicten oplossen) en dan hopen dat een andere gebruiker je niet voor is.

Je kan alleen een GEDCOM exporteren vanuit een profiel wat je zelf hebt ingevoerd en je mag per export maar een beperkt aantal profielen exporteren, dus daar wordt het ook erg lastig (als je aangesloten bent bij de Geni Wereld Stamboom is je stamboom groter dan 100 miljoen records, dus dat exporteert wat lastig. Ook zinvolle sub selecties maken is eigenlijk niet goed te doen. Verder moet je er rekening mee houden dat stamboom- en dataconflicten ook mee geëxporteerd worden en er dus ook gegevens zullen missen die je wel in je eigen database hebt. Dus je moet ook erg oppassen bij de import vanuit Geni.

Rian

Zoals Job aangeeft gaat dit problemen opleveren.
Het lijkt mij een slecht plan omdat er uiteindelijk altijd wel iemand aan de gang gaat met jouw gegevens en dan krijg je alleen maar meer conflicten etc etc.
Vanuit mijn standpunt gezien lijkt het mij een slecht plan.

Ja, dit is een probleem en niet makkelijk op te lossen met de huidige software, daarmee ben ik het eens.
Eigenlijk denk ik erover om een andere soort database te gaan gebruiken zoals NEO4J. Dat is een GRAPH database en die heeft alle mogelijkheden die je zou willen hebben. Er zijn al in het verleden kleine testen mee gedaan, en ik wil nog steeds mijn MyHeritage database over gaan zetten om deze andere werkwijze ujit te proberen.
Maar ja ik wil nog zo veel proberen en voor iemand van 80 jaar is het een kwestie van keuzes maken :-)
In Neo4j worden relaties gelegd en daar ontbreekt het aan in de huidige databases van vrijwel alle genealogie databases.
Je zou anders moeten gaan knoeien met de gedcom bestanden, maar omdat dit ook een oude wijze van werken is, is het moeilijk om daar hele databases te corrigeren. In MyHeritage is het wel mogeijk om een lokale database te gebruiken en dan te upgraden of downloaden naar de database bij MYH.

Ook geen prettige oplossing en ik mis relaties zoals: piet is een broer van mij en die relatie staat dan bij mij. Zo kan je dan alle relaties vastleggen bij jezelf van de familie, vrienden etc.
Zo'n database is ook verschrikkelijk snel en als je een nieuwe relatie zou willen toevoegen dan is dat zo gebeurd.

Maar zoals gezegd ik zou er wellicht eens mee moeten beginnen en dan is het altijd mogelijk om in een goede opgezetten database deze gegevens op te nemen.

Maar voorlopig ben ik druk met mijn verhuizing :-)

Ik synchroniseer niet geautomatiseerd. Ik ben ooit begonnen in PRO-GEN op mijn computer. Vanuit dat programma heb ik een tiental jaren maandelijkse nieuwsbrieven gestuurd aan geïnteresseerden (vooral familieleden aan vaders- en moederskant. In die nieuwsbrieven nam ik telkens een parenteel op van een stuk van onze omvangrijke familie. Omdat in PRO-GEN ook getuigen en noties staan kwamen die ook in de nieuwsbrieven. Maar verder schreef ik er stukjes in over die te maken hadden met onze families maar ook met genealogie (dopen onder voorbehoud, kwartierstaat, War bracht Napoleon ons, oude schrijfwijze maanden enz.enz.
Een achternicht van me uit Canada begon in Geni en nodigde me uit om deel te nemen.
Ik begon met aanvullingen op haar directe familie.
Vanuit het besef dat eigenlijk al mijn verzamelde data zouden verdwijnen als me iets zou overkomen besloot ik de gegevens in te voeren in Geni. Daarin was immers al een begin gemaakt.
Vanuit geprinte parentelen voer ik nu de data in in Geni en controleer meteen of er in de loop van de jaren gegevens toegankelijk zijn geworden. En los zoveel mogelijk dubbelen op.
Soms werk ik ook vanuit kwartierstaten zoals bijvoorbeeld voor gegevens van mijzelf maar ook van mijn neven en nichten. Ik nam ook deel aan het "Mamamito" voormoeder project. Die gegevens voerde ik ook in.
Het is een enorme klus, maar ja, het is een hobby. Ik heb nu bijna 33.000 personen ingevoerd. En er komen er elke dag bij.

Je kan trouwens in Geni zelf velden toevoegen (bijvoorbeeld getuige 1 t/m getuige 4 en daar dan een omschrijving aan geven maar je kan dan geen link in opnemen.
Voor relaties zijn de mogelijkheden in Geni nogal beperkt. Je kan wel op de tijdlijn profielen aan een gebeurtenis (zoals een huwelijk) koppelen, maar helaas kan je dan geen rol aangeven voor die relatie. Het blijft dus erg behelpen.
Ik heb dat wel eens aangekaart bij Geni, maar verder nog geen reactie op gehad. Dus ik verwacht niet dat dit snel beter zal worden.

@ Rian Wouters.
Ik ben ooit begonnen met Geneanet en dat bevalt mij prima. De gegevens zijn meestal toegankelijk, zoals de meeste bronnen oa. zie Open Archiven.

Als bron gebruik ik ook MyHeritage en nu ook Geni.

Pieter Bouman

Dank voor al jullie feedback.

pieter bouman Ik heb ook een hoop gegevens op geneanet staan, maar ook alleen maar om te publiceren, niet om dat als "source of truth" te gebruiken.. Daarvoor is mijn lokale programma toch echt 1000 keer handiger. Bovendien is het probleem daarmee niet opgelost want dan is er nog geen update naar Geni (en terug).

Invoeren in Geni zelf is voor mij echt geen optie. Het editen is om heel veel redenen te onhandig. Ik probeer feature requests te maken, maar zie dat geni echt maar heel weinig bandbreedte heeft om dingen te verbeteren.

Wim Dogterom Klinkt als een leuk project met Neo4J, alhoewel de keuze voor een graph database vaak een slecht idee blijkt te zijn, tenzij snelheid echt een hele kritieke factor is. Is er geen lokale software die werkt voor je? Waarom niet?
Hoe dan ook, dat lost het synchronisatieprobleem niet op.

De enige echte oplossing die ik kan bedenken is dat ik een eigen synchronisatie tooltje maak om GEDCOM te synchroniseren met Geni. Als ik de Geni id's erbij ze, is dat misschien eigenlijk eenvoudiger dan ik gedacht had.
Het grootste probleem is dat ik nog steeds geen trusted application access krijg voor Geni, en dat ik dus altijd via een webpagina zal moeten inloggen, maar ook daar is wel overheen te komen.

Job Waterreus Het administreren van getuigen beschouw ik als essentiele functionaliteit, om goed onderzoek te kunnen doen. Is er al ergens een standaard manier beschreven om doopgetuigen en huwelijksgetuigen in Geni te zetten met extra velden?

De 300 profielen die ik de afgelopen paar weken heb toegevoegd zal ik dan dus met een losse GEDCOM import moeten regelen helaas.

Rian Wouters voor zover ik weet is er geen goede standaard manier om getuigen te registeren. Je kan bij een huwelijk een extra veld per getuige toevoegen en daar dan de naam en andere gegevens van de betreffende getuige inzetten, maar dan mist je nog een link naar de getuige als je de getuige ook in het bestand hebt zitten.
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000192554525864&size=large
Je kan eventueel die getuigen die in het bestand zitten ook nog opnemen in de beschrijving,maar een link werkt daar ook niet lekker
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000192554532856&size=large
Een andere mogelijkheid is om die getuigen die ook in het bestand zitten dan wel weer koppelen aan het huwelijk, maar je kan daarbij geen rol opgeven, dus dat is ook geen geweldige oplossing.
Misschien dat je op de tijdlijn nog losse gebeurtenissen zou kunnen aanmaken voor een koppeling met de getuigen, die je dan dezelfde datum geeft als de gebeurtenis waarbij ze getuigen zijn.

Je krijgt dan zo iets:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000192554215911&size=large

Waarbij je dan op de tijdlijn dit krijgt:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000192554823845&size=large

Het zou ook met het huwelijk zelf kunnen, maar dan wordt het lastig om te zien wie het bruidspaar zijn.

Ik hoop dat Geni nog mogelijk zal maken om een linkje naar een profiel op te namen in de zelf gedefinieerde velden, dat zou dan een redelijk werkbare oplossing geven.

Hou er trouwens rekening mee dat je niet meerdere keren hetzelfde label voor een veld gebruikt bij een profiel, want dan wordt alleen de laatste opgeslagen.

Over getuigen. Je kunt aan een gebeurtenis profielen toevoegen.

Rian Wouters
Als je het ID van Geni wilt gebruiken voor synchronisatie dan moet je er rekening mee houden dat dat kan veranderen t.g.v. van een samenvoeging. Ik geloof dat de API ID wel constant blijft, maar dat zou je moeten nakijken/navragen. Het zou dan mogelijk ook wel handig zijn om je GEDCOM ID op te nemen in het Geni profiel.
Ik zie nog niet goed hoe je wilt bepalen welke profielen uit Geni je wilt synchroniseren naar je eigen database. Hoe handel je toevoeging van nieuwe profielen af? Je zou misschien naar alle direct gekoppelde profielen kunnen kijken en als je er al minstens 1 van hebt, het profiel ook toevoegen aan je database. Aan zo'n nieuw profiel kan echter een hele tak hangen die je nog niet had, hoe ga je dan daar mee om?

Rian Wouters ik ben voor de synchronisatie lang geleden al overgestapt op FamilySearch, omdat dat goed samenwerkt met programma's als Ancestral Quest, Legacy, en RootsMagic, als ik me even tot Windows-programma's beperk. FamilySearch heeft alleen bij lange na niet de community die we hier wel hebben, en is juist heel erg individualistisch in de praktijk. Een profiel toevoegen op Geni is in de praktijk zoveel werk, dat ik het niet doe, behalve als het echt helpt bij het tot stand brengen van een aansluiting op de grote boom.

Dat je desondanks behoorlijk veel profielen ziet met mijn naam erbij, komt doordat ik vroeger toen het veel makkelijker was, en er nog niet zoveel kans was op duplicaten, wel GEDCOM-bestanden heb toegevoegd, in de tijd dat Geni ook nog helemaal gratis was. En verder neem ik op verzoek ook profielen over van mensen die er zefl wel heel erg veel hebben, en die me dan daarvoor ook om hulp vragen.

En dat hangt dan ook weer mee samen met het feit dat ik toen Geni ineens commercieel werd ook ben vertrokken, en veel profielen als vondeling achterliet voor de rest, los van de profielen die ik toen eerst nog probeerde te verwijderen, omdat ik ze niet gunde aan de commercie.

Ik zie Geni op dit moment vooral als een sociaal gebeuren, dat door de huidige eigenaar nogal verwaarloosd wordt, en waar ik een klein beetje aan bijdraag door de gaten te vullen tussen mijn voorouders en de grote boom, voor zover die gaten er nu nog zijn. Als ik echter zie dat bijvoorbeeld Fred Bergman of Job Waterreus met mij verwant is, en dat is bij beide en meer mensen hier het geval, haal ik de ontbrekende profielen meestal gewoon binnen van FamilySearch, waarna ik ze wel goed controleer.

Dit is voor mij het meest praktische dat ik kan bedenken, mede omdat ook My Heritage als eigenaar van Geni geen goede hulpmiddelen biedt, en ook erg duur is. FamilySearch en de software die ik noemde zijn veelal gratis, als je niet alle premium-functies gebruikt.

Enno Borgsteede Ik heb intussen veel van je oude profielen gecorrigeerd (er zaten heel veel fouten in de GEDCOM import van toen).
Maar er zullen er ook nog wel veel zijn met problemen, dus als je nog kans ziet wat te herstellen dan graag (het is vaak lastig voor mij om goede bronnen te vinden en als ze niet meer in jouw Geneanet bestand zitten dan heb ik ze vaak niet gecorrigeerd).

Het spijt me, maar dat zit er echt niet meer in. Geni heeft het war dat betreft toch verbruid.

Jammer, dan blijven er waarschijnlijk wat profielen met half gevulde datums staan totdat een andere gebruiker er wat aan doet.

BIj FamilySearch is het samenvoegen en weer terug draaien, gewoon beter geregeld. De software dient gewoon goed geschreven zijn. Andere concurenten van FamilySearch hebben er voor gekozen voor een ander verdien model. Ik begrijp het standpunt van Enno Borgsteede. Waarschijnlijk gaan meer mensen Geni zien als leuk voor erbij te hebben, maar. Ik moet wel zeggen, dat de ondersteuning voor de bronnen bij FamilySearch beter kan.

Het zou helpen als Geni wat beter zou testen en pas nieuwe functionaliteit in productie zou nemen als het goed werkt. Ook documentatie laat wel het nodige te wensen over.

Job Waterreus ik snap je teleurstelling, maar ik merk dat Geni correctie te moelijk maakt, terwijl de techniek er wel is om het goed te doen. Die halve data zijn waarschijnliijk een gevolg van de pogingen van mijn vader om de beperkingen van Brother's Keeper te omzeilen. Hij voegde in dat veld dan informatie toe die eigenlijk niet in een datumveld hoort, wat eigenlijk net zoiets is als dat sommigen hier getallen of DNA-profielen in hun naam zetten.

In mijn eigen bestand staan die data al lang goed, en dat geldt ook voor alles wat ik met FamilySearch heb gesynchroniseerd, vanuit Gramps, via RootsMagic. En als het op FamilySearch staat, of als een ander die data op Genealogie Online heeft gezet, of op My Heritage, kam My Heritage er zelf ook gewoon bij, en het als match aanbieden, hier op Geni. En dat doet het denk ik ook al, voor de meeste van deze profielen.

Ik weiger alleen pertinent om voor dit soort oplichterij te betalen. Er is immers geen enkele investering gedaan, zoals Ancestry dat bijvoorbeeld wel doet met scans. Iemand die een data-abonnement heeft zou het ook zo kunnen doen, maar daarmee houd je in feite toch iets in stand, dat naar mijn idee niet echt klopt, namelijk betalen voor je eigen gegevens.

Ik heb ook bij andere sites, zoals WeRelate en WikiTree gemerkt, dat het na een tijdje ondoenlijk wordt om de zaak actueel te houden, als de techniek er niet is, of men daarvoor teveel geld vraagt, zoals My Heritage doet.

Ik weet niet precies wat er fout is gegaan, maar het was zo te zien een gevolg van een probleem met de oude GEDCOM import. Voor zover ik ze tegenkwam en met goede gegevens kon terugvinden (veelal op jouw Geneanet site) heb ik ze verbeterd.

Wederzijds synchroniseren met een site zoals Geni is heel lastig. Voor een synchronisatie naar Geni toe zou misschien nog wel een werkbare oplossing verzonnen kunnen worden, maar van Geni terug naar een lokaal bestand wordt het veel lastiger, want dan maken de gegevens deel uit van de Geni Wereld Stamboom en waar leg je dan de grens? (je kan moeilijk een paar honderd miljoen records gaan downloaden). Misschien dat je je nog zou kunnen beperken tot records uit de upload die gewijzigd zijn en dan eventueel toegevoegde gezinsleden.

Ik hoop Geni ooit nog zo ver te krijgen dat ze voor een vervolg GEDCOM upload alleen nog niet in Geni aanwezige profielen toevoegen en al aanwezige profielen overslaan. Maar het is nog niet zo eenvoudig om daar een goede en praktische oplossing voor te verzinnen, want je moet wel zeker weten dat je duplicaten goed herkend.
Het zou in principe te doen moeten zijn omdat een GEDCOM unieke record identificaties gebruikt en als je die in Geni opslaat je die bij een volgende upload uit hetzelfde programma dus zou moeten kunnen herkennen.

Ik weet het zelf ook niet meer, maar in het origineel, zoals ik dan van Brother's Keeper naar Gramps heb gehaald, zag ik vaak RK of NH achter een datum, waarmee mijn vader aangaf of iemand katholiek of hervormd was gedoopt. En verder ben ik het wel eens met wat je schrijft over downloaden. Dat kon geloof ik voor een aantal personen dat in relatie stond met je eigen upload, maar omdat ik na die grote upload vertrokken ben, heb ik op dat gebied maar weinig tegoed.

Herkenning van duplicaten blijft lastig, en waar ik zelf in zo'n geval ook tegenaan loop, is dat een enkele upload er dan toe leidt, dat je voor honderden tot duizenden profielen moet gaan beoordelen of de geuploade data echt beter zijn, dan wat er al staat. En voor zoiets schrik ik echt terug, en dat deed ik vroeger ook al bij WeRelate en WikiTree. Je kan ook bij FamilySearch trouwens nog steeds GEDCOM-bestanden uploaden, en die dan per individu met de grote boom vergelijken. De detectie van duplicaten staat daar echter zo kritisch, dat goede matches worden gemist, waardoor je bij een misser een flinke kans loopt, dat je toch nog een duplicaat toevoegt.

Uit de matches blijkt echter dat de techniek er wel is, voor profielen die ook al op andere sites zijn te vinden, al zal dat denk ik niet werken voor Geneanet, omdat dat nu van Ancestry is. Mijn stamboom is daar echter wel actueel, en redelijk schoon, in dis zin dat alle mensen die volgens de huidige maatstaven te vroeg zijn getrouwd, dat ook werkelijk wel hebben gedaan, zoals toen zeker bij adel normaal was. Kinderen werden toen ook vaak al geboren als dat biologisch kon.

Voor mij blijft staan dat Geni nu veel te duur is. Ik heb bij Geneanet een Premium-abonnement voor 12,50 per kwartaal, en dan kan ik ook matches verwerken. En de matches die Geni nu al via My Heritage biedt, lijken me op zich goed genoeg om veel van mijn oude profielen te corrigeren. Dat is dan voor zover ik ze achter de paywall herken. De techniek is er dus wel. Van mij uit gezien is het dus My Heritage dat hier een financieele blokkade opwerpt.

En verder krijg ik door wat je schrijft ook de indruk, dat My Heritage hier niet echt investeert.

Geni is een zelfstandige dochter van MH en maar relatief klein, dus ze hebben lang niet de resources die MH wel heeft. Ze moeten dus kiezen waar ze hun beschikbare capaciteit aan besteden. Aangezien ze een Amerikaans bedrijf zijn kijken ze ook in eerste instantie naar de wensen van hun betalende klanten daar.
Het MH data abonnement is inderdaad relatief duur, maar je kan het vaak wel een aantal keer paar jaar met korting aanschaffen. Nederlandse voorouders kan je meestal ook in gratis bronnen vinden, dus daarvoor is het niet zo nuttig.
Als gratis gastgebruiker van een betalende MH gebruiker kan je trouwens wel de groene overeenkomsten met MH stambomen bekijken en bevestigen of afwijzen.

Over betalen voor je eigen informatie. Je betaald voor de zoekmachine, dus de software. En MyHeritage heeft toegang gekocht tot diverse databases.

En over investeren door MyHeritage in Geni. Goede vraag. Geen idee waarom MyHeritage veel geld steekt in een grote helpdesk voor de MyHeritage.com en weinig geld voor Geni.com

Nogmaals dank voor alle reacties hier. Nuttige input om een goede overweging te maken en door de bomen het bos een beetje te blijven zie.

Ik herken veel van wat gezegd is.
Jammer dat commerciele belangen de voooruitgang soms tegenhouden. Het open soutce model lijkt men bij Genie helaas niet te omarmen. We kunnen zoveel doen om het beter te maken waar Geni profijjt van zou hebben maar dat past niet in het verdienmodel.

Ik denk dat ik voorlopig de keuze ga maken om mijn lokale brothers keeper database te verrijken met Geni data en af een toe een tak aan geni toe te voegen met Gedcom import. Dat is jammer voor Geni maar het gevolg van de keuzes die ze maken.

Rian Wouters wat betreft het verrijken van je eigen database:
Je kan alleen een GEDCOM exporteren vanuit een profiel wat je zelf hebt toegevoegd, dus je moet soms zelf een profiel toevoegen aan een tak om die gemakkelijk te kunnen exporteren.

Er is een limiet aan het aantal profielen dat je in een GEDCOM kunt exporteren, dus je moet ook even goed kijken naar wat voor soort GEDCOM je dan exporteert en er rekening mee houden dat sommige families maar deels geëxporteerd zullen worden als je tegen de limiet van het aantal records aanloopt.

Zoals al aangeven exporteer je in een GEDCOM ook alle stamboom- en dataconflicten, dus het is handig die dan eerst zo veel mogelijk op te lossen.

E. A. (Bert) Kruidhof ... Geen idee of mijn vermoeden juist is, maar ik veronderstel dat deze discussie ook voor jou/jullie bij https://www.marhisdata.nl van belang kan blijken. Want straks heb JIJ, dankzij ONZE zeer prettige, liefdevolle, maar vooral efficiënte samenwerking in JOUW computer (ik sla al sinds 't jaar 2000 geen privacy-gevoelige info meer op in m'n eigenste cloudjes), bakken met KOOPVAARDIJ-gezagvoerders ingevoerd e/o gecompleteerd in jullie EXCEL-bestanden, maar dan? Allemaal 'met de hand' in jullie web-pagina 'monteren'. Leuk voor als je echt OUD wordt, maar vooralsnog een tijdgebonden klusje, dat je dan over enkele jaren weer moet actualiseren als de data van Geni (alweer) vooruitlopen op onze tijdgeest... Ziemaar, wij houden wel 'kontak'

Showing all 29 posts

Create a free account or login to participate in this discussion