Ik kom regelmatig situaties tegen waarbij alleen de voornaam en een patroniem bekend is. Geen achternaam. Daar zou ik een achternaam bij kunnen verzinnen, waarbij de spelling (naamvariant) niet zeker juist is. Zoals bij mijn eigen familie.
Nu ben ik bezig met doop- en trouwboeken van de familie "Mijnheer" uit Rouveen (Staphorst). Alleen maar voornaam en patroniem. Ik laat het veld achternaam maar leeg, maar ik zag dat anderen de patroniem als achternaam opnemen. En geen patroniem invullen. Daarbij worden door Geni overeenkomsten gemist. Het is me niet duidelijk hoe lang deze familie deze achternaam al had. Het register van naams-aanneming van Rouveen is grotendeels niet (meer) te lezen. De scans zouden nog duidelijker moeten zijn dan de originelen. Een kwestie van verbleekte inkt.
Dus toch maar generaties verder terug de nu bekende achternaam gebruiken?
Ook zie ik nog al eens dar tweede en verdere voornamen in het patroniemveld worden geplaatst. Bij samenvoegen pas ik dat wel aan.
Ik weet niet of er al ooit een richtlijn is gemaakt. Dan deze graag opnemen bij de naamvelden in de conventie voor de Nederlandse boom.