Anders Olsson Darre - Anders Olofsson Darre och Sven Andersson

Started by Pekka Vihervuori on Sunday, April 9, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 16 posts

Finns det dokument eller övertygande litteratur till stöd för det angivna sambandet mellan Anders (som far) och Sven (som son), alltså mellan släkterna Darre och Stålhandske? Om sådana finns, vore det viktigt att åtminstone hänvisa till dem här.

Mvh Pekka Vihervuori

Det finns i senare ättlingar.

Lite mera tips, tack!

Jo, tack, men det enda som här sägs om Sven Anderssons (V:11) anor är: "Hans fader var enligt Elgenstierna boende på Söderbo kronohemman, Ova (R)." Ingen länk till eller från Anders Olofsson Darre (VI:11).

Inget släktled hittades till Pekka Vihervuori.

Varför inte börja i din egna ände, innan du jagar andras förfäder?

Sven Andersson är en av mina förfäder, oberoende av Geni.

Det var väl kul att höra Pekka, men är du inte intresserad av att lägga upp ditt träd på Geni?

Det blir ju lättare att förstå ditt intresse för vissa profiler när man ser kopplingen direkt. Vad gäller Anders profil så lades den upp 2007, 7 år innan jag blev medlem här, så jag känner inget ansvar för det, men jag har som enda användare försökt att svara på din fråga, om svaret är otillräckligt beror det på att det inte är jag som suttit och läst mikrofilmer på nått bibliotek eller gått igenom de texter som hänvisas till. Jag är alltså inget vittne, jag får förlita mig på att de som lagt ut det gjort ett korrekt jobb. Det enda jag kan ansvara för är de profiler jag lägger upp, de följer de källor som finns. Felmarginalen på de 13600 profiler jag lagt upp är 1/10.000.

Ser ikke at det finnes noen støtte for at Sven var sønn av Anders Darre, ifølg Elgenstierna er det eneste vi vet er at faren Anders bodde på "Søderbo kronohemman", mens Anders Darre bodde på Revlande. https://www.adelsvapen.com/genealogi/St%C3%A5lhandske_i_V%C3%A4ster...

David Widerberg Howden

Jag har inte satt upp Sven Andersson, till Torpa som son till Anders Olsson Darre, til Revlande, så ni får fråga dem som har gjort det. Innan du börjar gå igång med att kapa eller låsa led, Anders profil är så vitt jag kan se korrekt, frågan gäller uttryckligen om han även var fader till Sven!
Jag har som sagt var, NOLL förtroende för dig David, det beror på alla dina tidgare klåperier, de är många!

Vi bör ändra Svens föräldrar till "Anders i Söderbo" och klippa Svens länk till Anders Darre.
Sven Andersson, till Torpa

Tips för att gräva vidare, källorna nedan har källförteckningar på många underliggande källor. Gräver man i dem kan de antagligen bekräfta att det inte finns mer info om Svens far Anders.
Eller så kan man nöja sig med att lita på att Szabad 2008 & co gått igenom det mesta som finns och inte hittat något.

-Artikel i Släkt och hävd 1979

- https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=34665
(2013-2019, skriven efter Szabad 2008)

- https://sv.wikipedia.org/wiki/Darre
(2019-2022, skriven efter Szabad 2008)

-Adelsvapen

-Elgenstierna (1925-36) inkl rättelser i band 9, (antagligen ej med på adelsvapen)

-Rättelser Suppl Elgenst. (Szabad 2008) (saknas på adelsvapen)
Rättelser/tillägg för Tab 1 saknas, vilket antagligen bekräftar Elgenst. orig. uppgifter. (de som finns på adelsvapen)

-----
I senare tabeller (2-9) hos Szabad 2008 finns en del rättelser och tillägg med källor
De borde kontrolleras mot SBL-artikeln 2013-2019 och föras in i Geni profilerna.

STÅLHANDSKE I VÄSTERGÖTLAND adl. ätten nr 66

TAB. 2.
Torsten Svensson, † barnlös. [SoH:1979 s370]

TAB. 3.
Jesper Svensson, g. m. Anna Olofsdotter (ej Hansdotter).
Torsten Jespersson Stålhandske, fänrik. Se Tab. 5.
[EÄRA]

TAB. 5.
Torsten Jespersson Stålhandske (son till Jesper Svensson, Tab. 3).
Barn:
Torsten Torstensson d. y. Se Tab. 6. [SoH:1979 s370]

TAB. 6.
Torsten Torstensson d. y. (son till Torsten Jespersson Stålhandske, Tab. 5), † 1709.
Barn:
Lars Torstensson Stålhandske. Se Tab. 7. [SoH:1979
s370]

TAB. 7.
Lars Torstensson Stålhandske (son till Torsten
Torstensson d. y., Tab. 6.).
Barn:
Jonas Larsson Stålhandske. Se Tab. 8. [SoH:1979
s370]

TAB. 8.
Jonas Larsson Stålhandske (son till Lars Torstensson Stålhandske, Tab. 7), bor på Brånäng Riksberg, Fredsberg sn (Skarab.).
Barn:
Lars Jonsson Stålhandske, f. 1731, † 1816. Se Tab.
9. [SoH:1979 s370]

TAB. 9.
Lars Jonsson Stålhandske (son till Jonas Larsson Stålhandske, Tab. 8), f. 1731 30/7, † 1816 10/4 i Karleby, Leksberg sn (Skarab.). [SoH:1979 s370]

Som D Bruno skriver så måste man gå vidare i källorna och sätta sig in i släktkretsen och historien runt om. Det är inte bara att kapa och göra antaganden baserat på en webbsida.

Reidar Holmsen

Anders Olsson Darre, til Revlande kan knappast ha varit far till Sven Andersson Stålhandske,
kronobonde Anders till Söderbo kronohemman, var han även det innan sonen 1555-03-08 tillbytte sig Söderbo? Kopplingen här på Geni är gjord 2010. Geni team ligger bakom den enligt vad jag kan se,

"Mariedal, fordom Söderbo, har varit ett kronohemman, på hvilket Sven Anderssons föräldrar bodde. Sven A. var slottslof på Guldberg 1573, adlad 1565. Hans enka Brita Bengtsdotter sålde Söderbo till sin fränka, Brita Knutsdotter (Posse) till Ekeby, gift i andra giftet med marsken, guvernören öfver Södermanland, Nerike och Wärmland, Bengt Gabrielsson Oxenstjerna. Söderbo skall ock varit i Stålhandskars ego (förblandas af v. Stjernmans adelsm. I, pag. 295, med Marieholm). "

http://runeberg.org/hgsl/5/0047.html

Sven Andersson (Stålhandske i Västergötland). Till Torpa, Söderbo, Ova (R) och Näs, Ova (R). Död i Ingermanland sommaren 1582. Begravd i Narva.

Belagd från 1555, ryttmästare vid Västgöta ryttare 1565, i slottsloven på Älvsborg 1572-1573 och på Gullberg 1573. Adlad 1565-06-14, men undertecknade redan 1561 adelns trohetsförsäkran till Erik XIV. Deltog i slaget vid Axtorna 1565, tillfångatagen av danskarna vid Holaveden 1567. Deltog i kriget mot Ryssland (Belfrage, Elgenstierna).

Hans fader var enligt Elgenstierna boende på Söderbo kronohemman, Ova (R).

(Barn IV:6)

Gift 1555 med efterföljande ana.

V:12

Britta Bengtsdotter (Svenske). Levde ännu 1598. (Elgenstierna)

(Barn IV:6, Far VI:23, Mor VI:24)

https://www.tjsf.org/slakter/kpm2.htm#v6

Den svenska under 1600-talet utslocknade ätten, som härstammade från en kronobonde Anders till Söderbo kronohemman, adlades 1565 med hans son slottsloven på Gullberg Sven Andersson (1530–1586).

Sven Andersson till Torpa (i Segerstads socken, Skaraborgs län). Tillbytte sig av kung Gustav Vasa 1555-03-08 Söderbo (nu Mariedal) i Ova socken, Skaraborgs län mot Sjöryd i Ås socken, Skaraborgs län och Näs i samma socken, Vartofta härad Skaraborgs län, vilka han erhållit med sin hustru, vilket byte bekräftades av konung Erik XIV 1562.

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5lhandske#St%C3%A5lhandske_i_V...

Cirkelresonemang
https://gw.geneanet.org/brynjulf?lang=en&n=stalhandske&oc=0...

Sven Andersson bortkopplad från Darre.
Profilen låst för att förhindra återanknytning.

Den felaktiga kopplingen gjordes i december 2010 automatiskt av ett programfel.

Ja, jag har inte hittat något som talar för att de är far och son. Någon måste gjort ett misstag för länge sedan som sedan importerats.

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion