• Join - It's Free

Anders Lundström (Andersson) - Lundström som släktnamn?

Started by Karin* Anette Desirée Granqvist on Wednesday, April 12, 2023
Problem with this page?

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Det verkar svagt sett till källor att denne Anders använde "Lundström" som efternamn. Inte ens när han avled förekom släktnamnet som efternamn i döduppgifterna.

Jag skulle då inte själv påstå att han gjorde det, eftersom jag ännu inte hittat något källstöd för det.

Om någon har källstöd för att denne Anders använde efternamnet "Lundström" vore det jättefint om den källa lades till. Och då menar jag en riktigt källa, ett historiskt dokument av något slag, inte importerade uppgifter från MyHeritage etc.

Hej,
Du får gärna ändra på denna profil och jag har inget källstöd. Ursäkta det blivit fel. Väldigt många släktled. Det kan vara så att han hette Andersson och sonen sen bytte namn till Lundström. Det är vanligt på andra anfäder hos mig.
Säg till om det är något mer som ska ändras.
MVH
Annika

Hej Annika,

jag hoppas Du inte tog illa upp för att jag började med Dina/er profiler. Inga problem att det blivit lite fel i vissa profiler, det är ju inte ditt enskilda ansvar tänker jag.

Och det kan vara så att han hette Lundström i annat sammanhang, ex i en dombok och de har jag inte tittat i alls.

Vad gäller efternamn har jag detsamma i min släkt; att barnen tog ett efternamn. För min släkts del ser jag det när de flyttade ut från socknen och/eller tog ett annat yrke än sina pappor. Och ibland var det så att bara några barn tog efternamnet, medan andra behöll sitt -son/-dotter namn och en del kunde ta ett helt annat efternamn. Det har jag sett på denna Lundström-släkt, men ingen profil jag tittat närmare på.

Med vänlig hälsning,
Karin

Hej Karin,

Tar inte illa upp för ändringar på profiler. Det vore önskvärt om felaktigheterna försvann. Tyvärr går det väldigt fort med Smartmatches på My Heritage och det är svårt om allt följer med när en SM godkänns.
Här på geni.com går det inte heller att låsa profilerna utan abonnemang och ibland är det svårt att få till släktskap med arv/fosterbarn/ eller fader okänd.
Ibland är det väldigt svårt att se samband när efternamnet förändras. Under militärtjänsten får personen ett soldatnamn som kanske inte används mer än en kortare tid och då blir det extra svårt.
Tyvärr har jag inte forskat djupare på denna Lundström del av släkten då Nauclerdelen av släkten verkar gjort en ordentlig forskning. Det är också alltid svårt att komma vidare på mödernet, typ Margreta Lundström.
Ibland funderar jag på att göra mitokondrieDNA för att kunna se lite längre på mödernet.
Lycka till med din släktforskning
MVH
Annika
Lycka till med din fortsatt forskning.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion