Karin Knutsdotter - Vilka källor styrker vem Karins föräldrar var?

Started by Karin* Anette Desirée Granqvist on Friday, May 19, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts

Vad är det för källor som styrker att Karin och Kerstin var adliga.

Enligt släktforskning vem man ännu inte vem ens pappan Knut var.

Diskussionen finns i på sidan dit länken leder, och använd sökordet "Karin" så kommer man direkt till diskussionen:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=4447.msg79515#msg79515

Och det verkar ologiskt att komma ifrån Finland och mellanlanda i Skedvi för att få barn och så flytta till Vimmerby och avlida där som denna Karins pappa ska ha gjort.

Mvh,
Karin Granqvist

Private User
Föräldrarna borde klippas av.
Denna Karin Knutsdotter borde relationslåsas.

Det stämmer inte nånstans.
Karin Knutsdotter
Detta är en annan Karin, ej adlig.
Se citat och länkar på profilen.

Felaktiga föräldrar bortkopplade (igen!!).
Profilen relationslåst.

Jag såg det. Såg du att jag la till den senaste tråden om Karin och hennes syskons ursprung?

Det släktforskare vet är att Klingsbo var ett bergfrälsehemman som delades i Stora Klingsbo och Lilla Klingsbo.

Det finns två potentiella Klingsbo-Knutar: bergsmannen Knut Ingelsson och bergsmannen Knut Larsson. Men man vet ändå inte vem pappan är i alla fall, inte vem av dem.

Fast jag la som sagt in den nyaste tråden från Rötter Anbytarforum.

Och det förefaller också fel för att jag la till Erich Hansson på Anna Olsdotter. De var gifta men då verkar felet bakåt ha fortplantat sig bakåt. För jag la till Erich Hansson på den första profilen tillhörande den första Karin Knutsson, den profilen andra administrerade.

När jag sedan sammankopplade den Erich Hansson jag lagt upp med Erich Hansson på den andra Karin-Olof-Anna-grenen så följde ju självklart allas föräldrar med; Karins liksom Olofs. Det var därför jag bad att kopplas bort ifrån den Karin-profilen.

Det var ju trist om du kände det blev extra jobb för Dig...

Med tanke på namngivningen på Knutsson/Knutsdotter-barnen är Knut Larsson den bästa kandidaten till deras far.

Det finns ex. ingen Ingel på min gren.

Fast det är kvalificerad gissning eftersom inga källor finns till Knutsson/Knutsdotter-barnens pappa Knut mer än förnamnet.

Man får än så länge nöja sig med att pappan hette Knut och bodde på bergfrälsehemmanet Klingsbo.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion