Augustinus Johannes Cammaert - Augustinus Johannes Cammaert en het Groot Eiland te St. Jansteen (thans Gemeente Hulst)

Started by Private User on Thursday, June 1, 2023
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Ik ben Amar Antheunis (* Terneuzen 1940) zoon van François Antheunis (* Axel 1914-1966) en Irma Maria Thomaes (* Hoofdplaat 1918-1997).
Door een groot onderzoek wat we ( samen met professor van Dixhoorn) naar de moord van twee onschuldige Axelse vrouwen in 1944 op het Groot Eiland (toen St.Jansteen). Het Groot Eiland is een prachtig natuurgebied omringd door water. Het bestaat uit akkerlande met bossen , een grote boerderijen met aanhorige gebouwen en bij de ingang een jachthuis. Rond 1823 in bezit gekomen van de Gentse familie De Volder en sinds 1923 tot heden in bezit van de familie Bekaert uit Gent/Kortrijk. Akker- en weiland met boerderij is sinds 1823 tot 2008 verpacht geweest.
In 1904 werd dat August Johannis Cammaert die echter in december 1905 stierf. Het werd door zijn zoon Augustinus Johannes voortgezet van 1905-1927. De liefelijke vredige sfeer die het Groot Eiland bezat werd in 1944 wreed verstoort doordat het door de inundatie alleen met een bootje bereikbaar was, hele gebied gevorderd werd door de OD die daar de twee Axelse vrouwen na vreselijke marteling en verkrachting om het leven hebben gebracht en daarna werd het een interneringskamp waar zich de meest wrede handelingen plaatsvonden.

Nu heeft de familie Cammaert niets met deze tijdsperiode te maken gehad maar i.v.m. het onderzoek naar de pachters heb ik wel een paar vragen nl. 1) Waren zij pachters of zetbaas voor de pachter.
2) Als zij pachter waren, woonden en beboerden zij op het Groot Eiland?
3) En als zij pachter waren en elders woonden, wie waren dan de zetbaas?
4) Heeft iemand foto's van hun en het Groot Eiland

Grappig om te ontdekken wat we ook gelieerd zijn aan de familie Cammaert nl. door de zoon van Augustinus Johannes nl. Johannes Cammaert (* Stansteen 1912) x Margaritha Sylvia Antheunis dochter van Leonardus Antheunis (* IJzendijke 1872) en Rosalie, Maria Pieternella Verhoosel (* Hoofdplaat 1913. Aan de familie Thomaes door Maria Victoria Thomaes x August Johannis Cammaert vader van Augustinus Johannes.

Wie kan er mij z.s.m. helpen aan de antwoorden op mijn vragen en alles wat het Groot Eiland aangaat?
Bij voorbaat mijn grote dank. amarantheunis@gmail.com

Create a free account or login to participate in this discussion