Siniverisiä sukulaisia

Started by Heikki Uolevi Laaksonen on Thursday, June 1, 2023
Problem with this page?

Participants:

Showing 1-30 of 58 posts

Huomasin, että lähiaikoina joku on tehnyt Geniin korjauksia (?), joiden seurauksena ainakin minulle on tullut uusia verisukulaisuuksia esimerkiksi Englannin, Skandinavian ja Venäjän siniverisiin. Aikaisemmin, kun olen huvikseni surffannut, on löytynyt yhteyksiä vain avioliitojen kautta, jos niitäkään...

Onko muut huomanneet samaa? Oletteko yhtäkkiä sukua esimerkiksi Iivana Julmaan, Pietari Suureen, Kalle Kustaaseen, kuningatar Viktoriaan?

Vaikea varmaan selvittää, missä ja milloin verisukulaisuuskoplauksia on tehty ja miten luotettavia ne on.

Tjaa... toivottavasti ovat korjauksia, etteivät vaan ole sukupuunjalostajat taas liikkeellä. Omalle kohdalle näitä on osunut muutaman kuukauden välein.

Voit yrittää katsoa esivanhempiesi listauksesta ja rajata sen niihin profiileihin, joihin on tehty muutoksia esim. kuluneen viikon aikana.

Hei,

minulle on tullut siniverisiä paljon.

Terkut

Hei, Minusta on ainakin jonkinlaisia sukujuuria näihin mainitsemiisi siniverisiin. Isäni äidinäidin suvun profiileja, kuten Uuno Mäkinen yhdistettiin jokunen päivä sitten heidän esivanhempiinsa, jonka seurauksena uskon, että teille on tullut ilmoitus näistä yhteyksistä. Heidän profiilinsa olivat tuplia, jotka yhdistettiin. En ole muokannut muita tietoja, kuin kuolinpäiviä ja lisännyt vihkipäivämääriä ja niin edelleen. Eli en usko, että korjaukseni on johtanut yhteyksien muuttumiseen vaan se, että sukuni lisättiin sukupuuhun.

Eipä näy verisukulaisuuksia noihin.

Löytyyhän niitä puustani. Ketju menee Peter Udnien kautta kuninkaallisiin ja kun he ovat ristiin naineet eli siniveristyneet eri maihin, löytyy näitä sukulaisia ympari eurooppaa

Mutta Heikkiin 8th cousin once removed :)

Ja Seppoon 11th cousin :)

Onaan 6th cousin once removed :)

Tarkastin äsken ja huomasin, että minulla olikin näihin siniverisiin vain avioliittojen kautta yhteyksiä toisin kuin muistelin, eli ei taidakaan johtua sukuni yhdistämisestä :)

Tänä keväänä kun olen alkanut tutkia tätä paremmin ja sukupuuni on kyllä jo laaja, olen huomannut valtavan määrän "sukulaisia" , jotka ovat jotain 7. -16. serkkutasolla. Löytyy vaikka mitä aateilsia ,kuninkaallisia, presidenttejä, kirjailjoita jne. Suomesta ja Pohjoismaista. Olen alkanut epäillä tietojen luotettavuutta jo. Kun laittaa oman Genin puun auki selaimella ja toiselle välilehdelle Googleen lähes minkä tahansa tuollaisen julkisen henkilön nimen + Geni, se alkaa etsiä sukulaisuutta. Siniveristen keskinäiset avioliitot menneinä vuosisatoina ovat tietenkin yksi hyvä selite. Jos on jossakin niistä puissa jotenkin kykeytynyt, löytyy aina sukua. Ja tosiasiahan on, että meitä suomalaisia oli 500-700 vuotta sitten hyvin vähän täällä.

Noin vuosi sitten lisäsin sukupuuhuni Brander It (mm. Joakim Brander) jotka olivat viimeiset joiden tiedot olivat meillä suvussa tiedossa, sukututkimus tehty joskus - 80 lv alussa perinteisesti. Kun olin lisännyt aukesi Udnie Of Tillery jne. Ja olen suku siis varmaan kaikille Euroopan kruunupäille. Toisaalta ei ollut ihan hirvee yllätys, sillä isoisäni kertoi kun olin lapsi että hänen isoäidin puolelta ollaan tultu Suomeen noin 300 lv muualta. Ei tiennyt mistä. Mutta tiesi, että hänen isoäiti oli katkera akka joka oli päätynyt pakosta (klassinen tapaus) torpparin vaimoksi ja alempaan säätyyn. Hahahah 😅

Tuli kerran vastaavia Ruotsin kautta Keski-Eurooppaan ja sitten Tanskaan. Jälkimmåiseen ainakin näyttäisi olevan moninkertaisia todisteita, mutta täällä kelpaavat vain papiston kirjaukset. Niitäkin on syytä epäillä. Puuttuvat lenkit muin todistein ovat mielenkiintoisia.

Lahiaikoina on tullut muutamia siniverisia ehdotuksia varsinkin Ruotsin vallan ajoilta. Isäni suku on vanhaa Jämsäläistä. Äitini taas on Karjalasta Viipurista mutta sieltäpäin ei ole tullut venäläisiä ehdotuksia. En ole kerennyt naihin paremmin paneutumaan.

Näköjään Ruotsin kuningas olisi minulle 15c2r. En ole aiemmin koskaan kokeillut, joten en tiedä onko uusi yhteys. 1360 syntynyt Klas Pedersson Fleming on ollut minulle "isoiso...isä" jo pitkään ja sieltä Tanskan siniveristen kautta tuo yhteys näyttäisi tulevan. Olisiko joku laittanut Tanskan aatelisille uusia sukuyhteyksiä?

Minulle on tullut tuota samaa kautta,keitä on Jukka Jalosen sukuni salat ohjelmassa .Genin kautta paljon pyyntöjä tarkistaa mitä kautta sukua eri hoveihin.Siinä sit listaus mistä voi tarkistaa,henkilö henkilöltä mitä sukua.Yleensä olleet äitini puolelta verisukulaisia,kaukaisia.Se Genimus kun naitti niitä tyttäriään eri maitten hoveihin.On myös Tanskasta ja Ruotsista löytynyt siniverisiä.

Minulle on tullut tuota samaa kautta,keitä on Jukka Jalosen sukuni salat ohjelmassa .Genin kautta paljon pyyntöjä tarkistaa mitä kautta sukua eri hoveihin.Siinä sit listaus mistä voi tarkistaa,henkilö henkilöltä mitä sukua.Yleensä olleet äitini puolelta verisukulaisia,kaukaisia.Se Genimus kun naitti niitä tyttäriään eri maitten hoveihin.On myös Tanskasta ja Ruotsista löytynyt siniverisiä.

Olen varsin pitkään epäillyt todenperäisyyttä sellaisessa yhteydessä kuin Brita Grönfelt. Hänet on naitettu Genissö Thomas Johansson Lackmannille ilman , että kyseistä avioliittoa on missään lähteissä ilmoitettu.Brita oli ilmeisesti hänen ( Thomasin) vaimonsa nimi, mutta sitä, että juuri Grönfelt ei ole kukaan voinut todistaa.Joten tässä minunkin sukuuni ilmaantuu mm.Horn , Djäkn, Frille jne.

Ainoa selkeä yhdistävä Lackmanneilla ja Grönfelteillä oli se, että kumpikin suku oli alkujaan saksalaisia porvareita, jotka toimivat Helsingissä. Ei siis niin mahdoton ajatuksena tuo sukujen yhdistyminen, mutta ajoituksussa on ongelmia ilmeisestikin, sillä Brita Grönfelt mainitaan leskenä, ja lähteissä tunnettu avioliitto Greekin kanssa olisi päättynyt epäsopivasti suhteessa epäilemääni avioliittoon Lackmannin kanssa.
Olen ilmoittanut tästä kuraattorille, joka on luvannut yrittää selvitellä tätä Grönfelt-suvun epäselvyyttä.Siinä suvussa on paljon sellaista jota ammattitutkijatkaan eivät ole saaneet selville.

Sukupuita myös fabuloitiin 1500- 1600- luvuilla, jolloin tuli tärkeäksi mm.maan omistamisen ja periytymisen kannalta osoittaa olevansa "suurta" sukua. Monet olivatkin silloin yhtäkkiä sukua aina "ukko Nooan" asti.

Yleisesti ottaen 1500- luvulta taaksepäin on vaikeaa olla täysin varma sukupuiden oikeellisuudesta.

yst.terv.
Tiina

Minullakin Kiinasta esi isiä jo 200 ennen Kristuksen syntymää. En tykkää tästä. Voiko näitä mitenkään poistaa?

Facebookin ryhmässä https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus joka on Suomen Geni-yhteisön perustama, voi olla tästä aihepiiristä tietoa. On muistaakseni jokin erityinen keskiaikaryhmä, jossa näitä setvitään. Itse en tunne tätä aihepiiriä.

Enligt DNA så finns det några personer som jag har någon sorts släktled med.

Ruotsin hovista sain yhden vnkin jo 15 vuotta sitten. Oscarin aikana olisi karkotettu kuninkaan kalavesillä kalastellut etäisempi sukulainen, vaikkakin kuningashuoneet aina elimnoivat omia sukulaisiaan. Faijan serkku vei minut henkilön luo jonka vaimolla oli suora yhteys karkotettuun. Kertoivat, että karkotetulta oli lyöty ainakin yhden käden sormet poikki muistoksi rikoksesta. Itse kuitenkin pidän siniverisyyttä merkkinä rikollisuudesta omina päivinään.

Noita yhdistelmiä ei ole ainakaan vielä tullut esiin minun sukuun kuuluviksi.
Kuitenki saa välillä miettiä onko ne kaikki kuninkaalliset ym siniveriset meille sukua
Ei tarvitse kuin yksi yhdistää väärin niin ollaan jo sekoittamassa koko sukupuu
Joten täytyy olla varma mitä lisää tai muuttaa sukuunsa
terv.Eila Seppälä Tukholma

Siniveriset: Kyllä pitää paikkansa. Siniverisiä on tullut koko Euroopasta. Riittää kuin yksi
kaukainen sukulainen on avioitunut siniverisen kanssa, vetää hän mukaan sukupuuhun koko Euroopan aateliston. Listallani on mm. Mannerheim, Aurora Karamzin, Katariina Suuri ja ties kuinka monta muuta entistä ja nykyistä hallitsijaa ym.
Mutta, olen kyllä siniverisen jälkeläinenkin oikeasti. Isoäitini äiti oli paroni Jurevichin tytär.
Juuri tätä ko. Jurevich´in (Yurievicz - monella tavalla kirjoitettuna) sukua kun en löydä mistään.
Suku on mitä todennäköisimmin lähtenyt Baltiasta ja päätynyt yli 100v sitten monen maan kautta mahdollisesti Pietariin, mistä useista yrityksistä huolimatta ei mitään tietoa löydy mistään arkistosta. Ainoa "vähän sinnepäin" oleva tieto oli se, että yksi aatelisesta Jurevich perheestä avioitui von Wrangelin kanssa joskus 1800 lopulla Pihkovan läänissä, mutta sieltäkään ei löydy mitään konkreettista tietoa syntymäaikojenkaan puolesta. Lisäksi voi olla, että von Wrangelin kanssa avioitunut siniverinen Jurevich-tyttö on kuulunut johonkin toiseen Jurevich aatelissukuun eikä samaan kuin oman isoäitini äiti.

Omaa sukupuuta tutkiessa on se johtanut isän äidin esivanhempien puussa Saksaan 1100-luvulle siniverisiin ja lähemmäs tullessa pitkin Eurooppaa näkyy aatelishaaroja. Kyllähän se näyttää siltä, että taannoin pienenä kansana olemme rönsynneet ja paljolti lienemme jotain kaukaista sukua toisillemme(??) Nyt eräiden muiden tekemien lisäysten mukaan alkaa puun oksat vaan kasvaa ja johtaa yllättäviinkin henkilöihin.

Jaa,
Pitää muistaa että rippikirjoihin merkatut tiedot eivät todista mitään verisukulaisuuksta- sen verran on ollut aisan yli hyppijöitä ja ensiyön oikeuden käyttäjiä jne. Noita siniveriyhteyksiä voi pitää hupina. Toki noita väärin yhdistelyjä pitää välttää.
Pekka

Tämä on ensimmäinen keskusteluni, eli ei kokemusta.
Paljon tuli vinkkejä ja ajatuksia, joita soveltaa, lisäksi sain yhden viestin aiheesta.
Kiitos kommenteista!

Huvittavaa muuten mahdollinen verisukulaisuus esimerkiksi Pietari Suureen, mutta ei nykyiseen "tsaariin".

Tämä on sukututkimuksen suola - aina löytyy uusia yllättäviäkin yhteyksiä, joita sitten pohtia ja tutkia. Voi tietenkin myös kyseenalaistaa.

Varmaa on vain se, että yhdellä ihmisellä on kaksi vanhempaa. Sukupolvien henkilömäärä siis kasvaa kahden potenssissa normaalisti. Sitten, jos sukulaiset saavat lapsia keskenään, sukupolvien henkilömäärä taas siltä osin supistuu kun esivanhemmat ovatkin samoja. Siniveristen kohdalla tämä on ollut joskus yleistä, katsokaa vaikka Hapsburg-sukua. Serkut ovat naineet keskenään ja sen kyllä huomaa.

Toinen asia on aatelisten sukunimen periytyminen vain miespuolisille ja näiden jälkeläisille. Suku siis sammuu kun sen viimeinen miespuolinen jälkeläinen kuolee. Tosiasiassa moni suku edelleen jatkuu naisten välityksellä, sitä ei vain nimistä näe. Tässä Geni onkin hieno lisä ja on tuonut sukututkimukseen ihan uudenlaista näkökulmaa. Myös yhteisöllistä sellaista.

Niin ainakaan Savossa ei voi edes puhua edes supuusta, tai edes verkosta vaan kyseessä on iso himmeli. Minullakin tulee nuo siniveriset tuolta Udnien kautta aina Skotlannin ekaan kuninkaaseen ja sitä kautta koko euroopan aatelisiin- mutta ketju pätkii jo Argillanderien osalta pahasti. Ainakin kaksi linjaa menee Pieksämäeltä Teittisten ja Pacchaleniusten/ Flemingien kautta. Yksi menee Joroisista Grotenfelteihin Niilosten (arvoitu Grothin au lapseksi) kautta.. Otappa noista selvää.

Tein serkkutestin. Sieltä tulee tuhottomasti pikkuserkkuja, joilla ei ole mitään yhteistä kirkon arkistojen perusteella tehdyn sukupuun kanssa.

Savosta tullt paljon pikkuserkkujä joita dna väittää kolmannen polven serkuiksi kun heidän vanhenpansa ovat taa kuudennetta sukupolvea (myös sukupuun kautta)

Savossa heittääpä minkä tahansa nimen esim. Käärijä, Danny, Kari Tapio, Laila Kinnunen, Spede Pasanen, Juice Leskinen, Arvi Junkkarinen, Juice, Urkki, jne. jne niin jo naksahtaa verisukulaisuus..

Että se siitä ja sen kestävyydestä

Jotenkin voi lopetta pähkäilyt viimeistään isovihaan.
Mutta mukavahan noita on seurailla mitä ihmiset aikansa kuluksi kyhäilevät.

Muistuu mieleeni kun ilmoiti Suihkosten sukuseuraa että Aatami ja Eeva (Suihkonen) tulee sukuuni, niin leikillisesti rekisterinpitäjä ilmoitti leikillisesti että täytätäpä sukupuu Aatamiin ja Eevaan asti. En päässyt ihan niin pitkällä kuin jotkut muut tuon alkupariskunnan suhteen

Kyökkipiikojen ja renkien taustassa voi olla paljon enemmän siniverisyyttä kuin meidän tavan kuolevaisten-heh, heh.

Pekka

Showing 1-30 of 58 posts

Create a free account or login to participate in this discussion