Berendt Plate - Feiloppføring av Berendt Plates søsken/halvsøsken.

Started by Ørnulf Ødegård on Sunday, July 23, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Anne Johansen Plate,og Trine (Cathrine Johansdatter Plate er feilaktig oppført som Berendt Plates søstre. Begge var døtre av Johan Plate.d.e.(c1610-1664) og Anna Petersdotter (1626-1706) i Marstrand. Kilde: Skifte etter broren Henrik Plate, conrector i Roskilde,død 1711.I skiftet er opplistet hele barneflokken til Johan.d.e. og Anna Petersdotter, mens «vår» Berendt gullsmed ikke er nevnt.Han er følgelig ikke en del av denne barneflokken.Berendt er heller ikke nevnt i brev som Trine Plate i Christiania skriver til Skifteforvalterne. I disse brevene nevner hun søsteren Anne i Christiania,og hennes barn, samt søsteren Margrethe, død utenlands.

Så langt jeg kan se er ingen av Berendt Plates søsken identifisert bortsett fra en søster Margaretha nevnt i Lübecker Niederstadtbuch i 1639 oppført som datter av Elisabeth og Joachim Plate, og søster av goldschmidegesell Berend Plate.
Såfremt teorien om at at gullsmed Berendt var sønn av Joachim og Elisabeth står seg er en søster identifisert i 1639, gift med en Hans Govers.

Hei,
Kan du laste den kilden fra Lubeck på Berendt Plate og søsteren Margaretha? Barna i hans første ekteskap fikk i sådall navn etter hans far og hans mor?

Hei Hans Petter,

Her er en kilde som omfatter Elisabet og Joachim Plate,og barna Berend og Margareta:
Lübebeckische Geschlecter,anfangs zusammentragen von Hieroymus von Dorne.
Du finner dookumentet i familysearch.org under Lübeck/genealogi.
Det finns flere kilder også referert til i Nächst- und Echtzeunisse 1626-1783 for Lübeck.
Send meg gjerne en e-post til ornulfen@outlook.com for ytterligere informasjon.
24.07.32023 Vennlig hilsen Ørnulf Ødegård.

Hei Ørnulf,

Ganske sikkert så har du funnet hans foreldre og søster i Lübeck. Det blir et gjennombrudd.
Det er min kone's aner på hennes mormors side. Klokkeren i Grue var hennes anfar.
Min email, er hp-en@online.no

Vennlig hilsen
Hans Petter

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion