Ole Olsen Vaissinen - Kilde for relasjone mellom Ole Olsen Vaissinen og hans foreldre

Started by Petter Thune-Larsen on Friday, July 28, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts

Jeg skulle gjerne ha informasjon om kilden som viser de registrerte foreldrene til Ole, f,eks, dåpsinformasjon.
Er faren eller moren nevnt i noen av bygdebøkene?

mvh
Petter Thune-Larsen

Her er eksempel på en person som har familienavn - de fleste mennesker hadde ikke det på denne tiden.
Jeg vet ikke hva som står i bygdebøkene.
Men her er dåpen til Ole i krikeboka for Vinger: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603160359 øverst til høyre.
Jeg tror det står 2. juni 1727.
Foreldrenes navn står: Ole Thomessen og Maren Arnesd. (Altså stemmer dette ikke med Geni, der morens navn står som Marte Arnesdatter!)

Men her brukes ikke slektsnavnet, jeg syns det står:Tuhus-sætra.

Mvh Gunnar

Hei!

Takk for svar. Det er ikke lett å lese kirkebøker fra 1700-tallet skrevet som kronologiske lister.
Enig med deg om dato, og navnene som står til slutt er nok Ole Thomessen og Maren Arnesdatter. Det kan godt hende at hun ble kalt Marte, selv om presten skrev Maren.

Er det slik at prestene på den tiden konsekvent skrev fadderes navn før foreldrenes?

Jeg har også problemer med stedet, men tror det kan våre Pr.hus som forkortelse for Pramhus.
Tror det står Pramhus også på linje 2.

PS! Ser ut som vi har felles aner både min fars og mors side. Min oldemor på morssiden var av skogfinneslekt.

mvh

Petter

Jeg tror ikke prester var så konsekvente, nei!. Foreldrenes navn kommer som regel først. Moras navn er dessuten ofte utelatt i kirkeboka. Hun fikk ikke engang være med i kirken under dåpen.Presten fører iblant inn når hun blir "introdusert" i kirken noen uker senere. Det er lett gjort at presten skriver feil - eller hørte feil, når dette blir ført i kirkeboka.
Pramhus passer nok bedre!

Ja du, Geni tilbyr å beregne slektskapet til både den ene og den andre, ser jeg!

Mvh Gunnar

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion