Mogelijke aanvullingen plaatsen - gehuchten - dorpen - wijken - etc. in Geni-lokatie-data-base?

Started by Private User on Sunday, August 13, 2023
Problem with this page?

Participants:

Showing all 9 posts

Stuit in een Geboorte-akte 1862 op plaats ZANDHOOGTE, gem. Beerta. prov. Groningen. Staat -dacht ik- nog niet in Geni-data-base.
Is het deze : De Zandhoogte? Postcode 936x ? Latitude: 53°9'9" en Longitude: 6°21'23.04" ? Maar dat is in gem. LEEK. Ben niet bekend in deze provincie, maar misschien liggen Leek en Beerta naast elkaar en is het een buitenwijk?

Leek ligt aan de geheel andere kant van de provincie mbt Beetta. Die foto geeft meer de juiste richting aan. Ik zal morgen eens mijn historische atlas erop open slaan.

Zie lemma Kloostergare in Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kloostergare

Plaatsje SPIJK of SPIEK in provincie Groningen

Ik kwam al tegen dat het werd ongebracht bij gemeenten Delfzijl, Bierum en uit WikiPedia blijkt het nu 'onderhorig' aan gemeente Eemsdelta.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spijk_(Groningen)#:~:text=Spijk%20(Gr....

Misschien kan het in de GENI-lokatie-DATA-base wat 'tijdlozer' worden genoteerd, dus ZONDER gemeente-naam. Alleen SPIJK / SPIEK - prov. GRONINGEN - NEDERLAND lijkt me voldoende om het met behulp van atlas of ANWB-wegenkaart of een of ander Maps-programma terug te vinden, voor wie er zijn/haar voorvadren/moeders wil traceren.
Vermelding uiteraard niet in kapitalen, maar dat heb ik hier alleen voor het accent gedaan.

Het is gewoon Spijk. Spiek is alleen spreektaal.
En er zijn wel meer dingen die niet kloppen mbt de nieuwe gemeente Eemsdelta

Ik ben het niet eens met je stelling, aangezien er, zelfs binnen een provincie, plaatsnamen zijn die hetzelfde zijn. Nu met provincies wordt het vaak al fout gedaan (voorbeelden zoals Valkenburg, Zevenhuizen, Rijswijk, Beek of eerder aangehaald Spijk bijv). Maar Midwolde is bijv al lastig hier in Groningen.

Ik wist eerlijk waar niet dat er in de provincie Groningen meerdere plaatsen met de naam SPIJK voorkomen. In dat geval vind ik je opmerking logisch, want dan hoort er wel een nadere aanduiding bij. Maar of dat dan een gemeentenaam uit een ander 'tijdperk' moet zijn, vraag ik me af. Ik probeer vaak -als een gemeentenaam bv. de vind-lokatie van de betreffende -GEB-OVL-HUW- verklaart, wel een gemeente toe te voegen waar de lokatie-naam in de tijd van de betreffende akte onder valt. Maar over het algemeen ben ik voorstander van KISS=keep-it-stupidly-simple, vooral ook om buitenlandse gebruikers zonder enige topografische kennis van ons land niet nog meer te verwarren dan dat zij zelf al doen met de verkeerde lokatie-keuze in de Geni-data-set. Gevolg is dan nog vaker foute keuze bij 'matches' en het levert dus veel extra werk op.

Overigens wel apart dat jij dat zegt, Maarten, want ik kom heel veel profielen onder jouw beheer tegen waar alleen maar een plaatsnaam in staat en die ik vervolgens completeer met provincie- en landsnaam. Geen verwijt hoor, ik doe het met liefde, want niet iedereen kan elke taak elk moment 'perfect' uitvoeren. We gaan dus gewoon door met SAMEN werken aan het steeds betrouwbaarder maken van de gegevens in Geni, want dat is waar het om draait, toch?

Dat komt omdat ik destijds een gedcom-import heb gedaan, waarin plaatsnamen niet volledig stonden, tenzij noodzakelijke aanduiding. Sindsdien pas ik dat als ik dat tegenkom, aan. :)

Ik ben het met je eens dat het raar is als iemand overleden is in 1880, een gemeentenaam in te voeren die pas in 2020 is ontstaan :)

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion