Indisch paspoort archief

Started by Piet Roestenburg on Tuesday, August 15, 2023
Problem with this page?

Participants:

Showing all 17 posts

Op dit moment zijn de gegevens van het Indisch oud paspoort archief beschikbaar op WieWasWie.

Zoeken onder naam en dan het collectie gebied Nederlands Indie selecteren.

Zeker de moeite waard omdat er veel relaties ook tevoorschijn komen.

Best Piet
Heb geprobeerd mijn overgroot vader te vinden, maar onder collectie gebied kan ik alleen Zuid Holland vinden.

Pieter

Er zijn twee mogelijkheden,

1 hij is niet in Nederlands Indie geweest.

2 Hij heeft evt geen paspoort aangevraagd

Alle familie die ik heb en die in NOI zijn geweest zitten in de database van het Indisch paspoort archief

Piet, ik kan het ook niet vinden. Ik probeerde de naam HILGEN (van mijn grootmoeder) en binnen die tak zijn er diverse in NOI geboren. Ik krijg met die naam onder Collectiegebied alleen organisatie Nationaal Archief met Stamkaarten Oost-Indische Ambtenare.

Oh, met de naam Roestenburg krijg ik onder Collectiegebied Nederlands-Indië maar liefst 17 'hits'. En onder document-type Vestiging en vertrek verschijnen dan -eindelijk- 13 'hits' die -waarschiijnlijk grotendeels?- aan het Archief: 1796 Indisch Oud-paspoort-archief zijn ontleend. Je moet dus wel even 'ervarings-kennis' opdoen, maar dan heb je ook wat...

Als je nog doorklikt naar de bron dan zie je vaak ook een scan (je moet om die groot te kunnen zien wel lid zijn)

Nou, ik ben al jaren 'lid' van het CBG, dus als ik er iemand mee kan helpen die misschien maar een keer zo'n scan nodig heeft : laat het effe weten!
Trouwens, geen verkeerde 'investering' om de archivarissen van het CBG een beetje financieel te ondersteunen, er wordt daar ontzettend veel deskundig, professioneel genealogisch werk verricht en je hebt dan ook altijd de 'primairste' bron te pakken... Dat is bij internationale stamboom-sites wel anders.

Mijn 2e overgrootvader, was in Zwiserland geboren en als zwitsers militair in Gouda geplaatst, dat regimenrt werd ontbonden in 1829 en werd hij Nederlands in 1830 en verscheept in 1832 voor KNIL naar Nederlands Indie daar is hij in Padang overleden, twee conflicting data 1834 en 1857, waar 1834 is correct volgens mij.

Jeanette

Heel graag maak ik gebruik van jou aanbod om evt wat scans te downloaden voor mij .

Ik hoor graag van je, in ieder geval bedankt voor het aanbod,

Ik had al een voorvader die waarschijnlijk na 1817 naar Indie is gegaan met het KNIL, 05e regiment Oost-Indische Infanterie 1e bataljon.

Ik kan helaas na zijn waarschijnlijke vertrek niets meer van hem vinden, helaas

Groet Piet

Piet, wellicht het handigst als je van een betreffende profiel mij medebeheerder maakt -evt. tijdelijk- met vermelding van de reden. Als ik dan iets vind, kan ik het subiet in de pagina monteren. Werkbaar?

Jeanette

Ik denk dat werkbaar is volgens mij.
Ik geef voor elk profiel dan ook wel een linkje naar de wiewaswie linkpage,

Gr Piet

Piet, een teleurstellende mededeling. Ik ontdek net bij een ander profiel - Anton Alfred Jurgen Nieuwenhuis - dat die voorkomt in het Indisch Oud-Paspoortarchief, dus dacht ik: aha, die scan ga ik bekijken... Nou nee, mijn abonnement is alleen toereikend voor de akten en wil ik dit zien, dan moet ik meer betalen. Ze noemen dat een abonnement op CBG-verzamelingen of zoiets. Ook als ik ben ingelogd in het abonnement dat ik betaal, mag ik deze bronnen nog niet zien. Jammer! Misschien is er een andere Geni-gebruiker die wel af-en-toe die bronnen kan aanspreken? Voor mij weegt de betaling niet op tegen het 'rendement'.
https://cbgverzamelingen.nl/zoeken?view=detail&id=2e9ae154-1efb...

Jeanette dank je wel voor de moeite.

Welk abonnement heb ik evt nodig om gebruik te maken van de download mogelijkheid.
Ik heb nog wat meer files nodig om in te zien

IK hoor graag van je

Groet Piet uit een heet Moldavie

https://cbg.nl/bestellen-cbg/bestellen/
Ik denk dat dit de info geeft die je nodig hebt. Laat het anders even weten.

Ik zie nu ook de mogelijkheid van een 'DAG-TOEGANG'. Dat biedt wellicht uitkomst als je een lijstje hebt met welke je wil bekijken. Misschien werkbaar deze discussie te gebruiken als 'meld-lijst', dan kan een van ons op een bepaald moment al die verzoeken achter-mekaar 'afwerken'. Overigens is dit weer voor mij een argument om die door mij al elders gesuggereerde 'Stichting Geni-gebruikers Nederland' te ontwikkelen, want dan zouden we via zo'n kanaal dit type verzoeken gezamenlijk kunnen betalen en hebben we daarvoor in elk geval MH niet nodig...

* https://cbgverzamelingen.nl/zoeken?view=detail&id=96e75a1f-c51d...

het betreft :
* Rudolph Willem van Oijen

ik denk de schoonzoon van burgemeester van Soerabaja

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion