Lillhök/Lillhöök ja samoin Storhök/Storhöök

Started by Ulla Quiat on Wednesday, August 30, 2023
Showing all 6 posts

Hei Het-järveläiset sukututkijat,

Työstän tuota Puumala -taloprojektiani varten siihen liittyviin profiileihin lähdetietoviittauksia. Huomaan että nimistä Lillhöök ja Storhöök on profiileissa myös versioita joissa vain yksi ö.

Olemmeko kuinka samaa mieltä, että kirjoitusasun tulisi olla kahdella ö:llä eli Lillhöök ja Storhöök? Jos olemme, niin muuttaisin näitä niihin profiileihin mitä vastaan tulee.

Yt Ulla Öhage

Hei. Kyllä minulle sopii ö n lisääminen. niihin josta se puuttuu. Terveisin kyllikki

Hei,

Ja vaikka tuon ö:n lisään, niin jätän näkyviin kaikki versiot mitä sukunimestä on vastaani tullut; Lillhök, Lillhöck nyt ainakin tulee mieleeni mitä kirkonkirjoissa/henkikirjoissa on näkynyt. Näin haku -toiminto tuottaa tulosta kaikilla nimiversioilla.

Yt Ulla

Suurimmassa osassa nimiä on käytetty kahta ö-kirjainta, joskin on nimiä myös yhdellä tai väliviivalla. Itse olen tottunut kahteen.

Höök kahdella ö-kirjainta lienee oikea kirjoitusasu. Pikavilkaisulla näyttää, että Alajärven rippikirjoissa käytettiin kahta ö-kirjainta viimeksi 1779-1817. Sitten toinen ö on pudotettu pois.

Vuoden 1915 Henkikirjassa molemmat sukunimet ovat pelkästään kirjoitusmuodossa 'yksi ö'. Sinänsä tämä on nyt pikkuseikka kaikessa suuressa nimisekamelskassa, mutta tuossa vaiheessa kun aloitin keskustelen kohtasin profiileja joissa oli yhdellä ja toisessa taas kahdella Ö:llä. Alkoi silloin häiritsemään itseäni, mutta nyttemmin ei enää häiritse :)

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion