Geni ei ymmärrä Y-haplotyyppejä

Started by Kim Roering on Saturday, September 23, 2023
Problem with this page?

Participants:

Showing all 20 posts

Törmännyt siihen, että Geni väittää Y-haplotyyppi tuloksia ristiriitaisiksi vaikka eivät sitä ole. Oma haplotyyppini tulos Y-111 tasolla oli R-M 198 ja tarkentui Big Y tasolla tyypiksi R-FT346993. Nyt saman mieslinjan R-M 198 tulos Y-111 tasolla katsotaan ristiriitaiseksi. Eihän se sitä ole, vaan kyse siitä, että tutkittu eri tarkkuudella. Onko kellään viisautta kertoa, miksi Geni kompastelee näin yksinkertaisessa asiassa?

Uusia tarkentuvia BigY-haplotuloksia syntyy joka päivä sitä mukaa, kun testaukisia tehdään. Ei pysy mikään systeemi mukana, koska haplojen nimeämisiä tehdään testausfirmoissa.

Olen löytänyt murhamiehiäkin haploistani.

Menee minun ajautus maailmani yli jos näin on. Kun puhutaan esimerkiksi että kumminkaimani onkin sitä ja tätä.
Jo epäilykseni on herännyt siniveristen määrä johon minäkin kuulun.
Sanonpa näin maalaisjärjellä että kuka kusettaa ja mikä on on kusettajan tarkoitus ja etu.

Toinen on tarkentunut BigY ja toinen on perustason testi, eihän niitä missään vahvisteta, ennen kuin on molemmista sama haplo, siis sama testaustarkkuus.
Meillä myös R-M198 isälinja ja BigY R-BY56291

Non nii. Tulihan vastaus. Geni ei ymmärrä.

Geni ei ymmärrä Y-haplotyyppejä.

Toki haplotyyppi-luokituksia on muitakin kuin FTDNAn, vaikka FTDNA onkin edelläkävijä Y-haplotyypityksessä. Tarkistin, että FTDNAn haplotyyppi-luokitus on julkinen Internetissä, osoitteessa https://www.familytreedna.com/public/y-dna-haplotree/R - siihen pääsee kirjautumatta. Tuossa puussa on minunkin tarkennettu BigY haplotyyppini. Sitä en toki ole selvittänyt, että onko jokin juridinen este olemassa Genille käyttää tuota tietoa. Tieto on kuitenkin julkista joten loppukäyttäjä eli minä olen ihmeissäni että väitetään, että on ristiriita, joka ri olemikään ristiriita. Parempi olisi olla ottamatta kantaa.

Kim Roering Minkälaisen ilmoituksen 'ristiriidasta' sait? Voisitko kirjoittaa sen tänne sanatarkasti? Varmaan olet selvillä, että Geni propagoi eli kopioi tietyn mieshenkilön Ydna-testituloksen puussa ylös- ja alaspäin useiden sukupolvien verran aivan mekaanisesti, tulkitsematta tulosta sen enempää. Genihän on vain julkaisualusta. On sitten käyttäjien tiedettävä tai tutkittava, onko tuloksissa ristiriitaa, ja jos on, mistä sukupuun kohdasta se mahdollisesti tulee.

Minun piti myös laittaa lusikkani tähän soppaan...

Minulle antaa GENI seuraavia ilmoituksia "ristiriidasta" :

The DNA test results uploaded to your profile indicate that you possess markers for the following haplogroups:
N-M231
Y-111Näiden Y-DNA merkkien pitäisi olla yhteisiä isälinjalle (isä, isoisä, jne.) kuten myös kaikille miespuolisille isälinjan jälkeläisille.

Sinun oletetaan kantavan DNA:ta sukupuussasi olevien muiden sukulaisten testitulosten perusteella:
N-BY1826581 sukulaiseltaTämä tulos on ristiriidassa DNA-testitulostesi kanssa. Tämä tulos on tullut Big-Y500 :lla

Sitten kun kirjoitaa hakukenttään tuon tarkemman tuloksen osoitteessa :

https://www.familytreedna.com/public/y-dna-haplotree/R

ja lähtee kelaamaan ajassa taaksepäin niin aikanaan pääsee tuohon omaan ryhmääni.
Eli kuten edellä on todettukin että toinen on vaan tarkempi ja lähempänä nykyaikaa...

Minullakin on isälinjassa tuollainen ristiriitaherja. Kuudennella serkullani on eri haplo kuin minulla ja isälläni.

Täällä näemmä on esillä esimerkkejä ristiriita ilmoituksista. Joissakin tapauksissa toki varmasti ristiriitoja on, mutta kuten aiemmin totesin ei ole todellinen ristiriita, jos toinen tulos on toiseen verrattuna tarkennus. Omalla kohdallani tuo väite ristiriidasta on DNA-välilehdellä tähän tapaan:

Sinun oletetaan kantavan DNA:ta sukupuussasi olevien muiden sukulaisten testitulosten perusteella:

R-M198 1 sukulaiselta
Tämä tulos on ristiriidassa DNA-testitulostesi kanssa.

Kantani on, että väite on väärä koska BigY tulokseni päätyy haploryhmään joka on yksi osajoukko R-M198:sta, enkä ymmärrä, miksei Geni kykene ohjelmoimaan vertailujaan niin, ettei se ilmoittaisi perättömiä väitteitä.

Ei pidä uskoa kaikkea, vaikka onkin kirjoitettu peräti englannin kiellellä....

R-M198 voi kuitenkin johtaa aivan eri haploryhmään kun tehdään BigY-testi, ehkä siksi ei voi käsitellä varmana tietona.

Kim on täysin oikeassa. Geni ei osaa käsitellä alahaploja niin että ovat vain tarkemmin testattujen tuloksia. Omaan isälinjaani on kytketty alahaplo, joka on siitä erkautunut jo 1600-luvulla. Tässä tapauksessa alahaploja on siis otettu mukaan toisten testattujen isälinjoista.

Toki R-M198 voi johtaa muualle, mutta R-FT346993 johtaa väistämättä R-M198:aan. Minun logiikallani ja joukko-opin mukaan silloin ei ole ristiriitaa vaikka olisikin epävarmuus siitä onko sama. Tässä tapauksessa markkerieroja on R-M198:aan on Y-111 tasolla 6 ja sen perusteella ennustettu yhteinen esi-isä arvioitu olevan noin vuodelta 1600. Sattumalta Genin sukupuiden mukaan yhteisen esi-isän arvioitu syntymäaika on noin 1600.

Kuten aiemmin totesin FTDNA:n luokitus on julkinen. Mitä tulee irtikytkentään ja uudelleen kytkentään niin kuulostaa äkkiseltään oudolta, että paras mahdollinen tulos saavutetaan näin. Toki olen tuon ohjeistuksen mukaisesti tehnyt BigY tulosten saamisen jälkeen, mutta pitääkö näin menetellä säännöllisesti aika ajoin vaikkei uusia tuloksia omalta kohdalta saisikaan.

Kokeilin uudelleen kytkentää, ei havaittavaa muutosta.

Reijo, ei tämä liity uudelleenkytkentöihin mitenkään. Ei kannata yrittää antaa vinkkejä asiasta, johon ei ole perehtynyt.

Genihän on lähinnä sukupuuksi tarkoitettu maksuton alusta. Lisämausteena on mahdollisuus vapaaehtoisesti linkittää sinne myös haplotulos. Itse olen mahdollisuuteen hyvin tyytyväinen, koska sen avulla on ainakin 2 kertaa onnistuttu huomaamaan ja purkamaan äitilinjan tuloksen perusteella "ylisuureksi" paisunut lapsiimäärä perheestä. Perheisiin oli varomattomasti liitetty kahden samannimisen äidin lapsia ja haplotuloksissa ilmennyt ristiriita aiheutti asian penkomista, jolloin virhe tuli esiin ja lapset löysivät itsensä oikeisiin perheisiin. Se millainen viesti milloinkin tulee Genissä haplotuloksia koskien on täysin sivuseikka, siis minun mielestäni, koska aina kannattaa tarkistaa, mistä ilmoitus todella kertoo.

Showing all 20 posts

Create a free account or login to participate in this discussion