Ole Ingebrigtsen Rønning - Døde i USA.

Started by Terje Rønning on Wednesday, October 4, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts

Jeg leser at Ole døde i USA. Er det noen som vet mer om dette. Han er gravlagt i Stjørdal, leser jeg.

Terje Rønning - Tja, avisa sier www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000198896775917&size=largeStjørdalens blad, torsdag 9. januar 1930 Stjørdal, men med en annen dato enn på gravsteinen, 24. april 1929, men en rask sjekk av klokkerbok viser at an døde av kreft på Innherred sykehus den 24. april 1929, så avisa stemmer både på dato og sted, samt at dato på gravsteinen er feil, sannsynligvis fordi den ble erstattet/satt opp når kona døde 24 år seinere. Ikke alle som husker nøyaktig dato da.

Bosted står som Halsen, som vel er på gården Vaarvang, Halsen nordre hvor han bor ved Folketelling 1920 for Stjørdal herred

Stusser over denne dåpen: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000018137575 - enda en sønn Ole født i 1870, men den som er født i 1864 står da til konfirmasjon i 1879

Dersom han døde på Innherred sykehus, så ligger det i Levanger (i dag Sykehuset Levanger) og ikke i Stjørdal eller Verdal.

Remi, - det er en klassisk nyere tids problemstilling med både død og fødsel da de fleste skjer på sykehus: Skal fødsel føres som foreldrenes bosted eller fødeklinikken? - det samme med død: bosted, eller sykehuset? For de aller fleste omtaler av død så er det bosted som brukes, også i avisutklippet ovenfor. I klokkerbok er at han døde på Innherad sykehus en tilleggsopplysning i tilleg til Halsen.

Selv den norske stat måtte ta grep mht bruk av statistikker når de viste at de alle fleste barn ble født i byene og ikke i bygdene mht skole planlegginger mm.

Jeg er enig med deg ang. fødsler, Bjørn, ikke ang. dødsfall. Jeg fører fødsler der foreldrene bor og fører dødsfall der den avdøde faktisk døde, ikke hvor vedkommende avdøde bodde.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion