DNA:t

Started by Markku Kukkola on Wednesday, October 4, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts

Äitini mtDNA J1C2 -juuret ovat vahvasti tällä alueella ja olen havainnut, että niitä löytyisi muiltakin - ainakin isoiso äitini Wilhelmiina Höijerin äidin Jussilan suvusta taaksepäin niitä olen seurannut 1700 -luvulle asti.

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa miten paljon niitä on ja siitä onko heillä oma haplo keskusteluryhmää Hämeen sivuilla? Juurethan tulevat n. 30 000 vuotta sitten Irlannissa syntyneestä haplosta. Joitain artikkeleita olen heistä lukenut, miten se on syntynyt JT- haplosta ja siirtyneet Lähi-idästä Länsi-Eurooppaan Brittien saarelle.

Oman YDNA pohjaiseen isä haplon yksi (N-Y6599) on tehnyt lyhyen visiitin Kanta-Hämeen raja-alueella 50 vuotta ennen nykyistä ajanlaskuamme (BCE), josta siirrytty Pohjois-Baltiaan N-Y15159 haploksi, palattu Suomeen 400 vuotta (BCE) lopullisesti enemmälti Etelä-Savon alueelle.

Itse olen haploryhmältäni J1C1d1, ja todennut ettei ainakaan testattuja kovin montaa löydy Suomesta (samaa ryhmää). Olen kiinnostunut , mutta en ole tutkinut asiaa sen enempää. Kiitos kun aloitit tämän keskustelun.

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelunavauksesta.
Olen vasta aloitellut sukututkimusta ja teettänyt MyHeritage-DNA-testin, jonka myös isäni on tehnyt. Mistä saisin selville tuon haploryhmän?

Isäni isälinja kulkee 1600-luvulle asti Tammelassa sukuun Orell/Orenius. Isäni äitilinja on Tammelan osalta vielä hiukan kesken, joten saattaahan sieltä myöhemmin jotain yhteyksiä löytyä. Genin tietoejn perusteella näyttäisi kuitenkin nyt, että en ole suoraan sukua Höjerille.

Tammelan sukuhistoria ja juuret kiinnostavat kuitenkin isäni suvun puolesta.

Hei,

ja eipä mitään kiittelemisiä, olen itse (MH:n) testin ja (FTDNA) testien omistaja ja sieltä kautta olen varmistanut omasta DNA:sta - aikoinaan olin hyvin skeptinen DNA -tutkimukselle ja pidin vain kirkonkirjojen tarjoamaa tietoa riittävänä.

Vanheneminen ja tietysti uteliaisuus vei voiton - tein ensin 23 kromosomin testin MH:n testillä ja se ei riittänyt pelkkien sukulaisten ja etnisyyden tietämyksellä. Family Tree DNA mahdollistaa sitten enemmän tietoa niille, jotka haluavat tietää juurien tulosuunnat aikajanoineen sekä vielä mitä haploa (= ryhmää) itse edustaa.

Mikäli katsotte tarkoin Geni.com -alustalta nimeni mukaisesti äitilinjaa, niin siellä oli jo joku sen kerran tehnyt ja siitä innoittamana suoritin mtDNA -testin lopuksi oman DNA:n selvittämiseksi.

Kaikki kaikessa olen saanut sen kautta uutta "boostia" sukututkimukseeni ja myös ison määrän ystäviä...

Tuijalle erityisesti - testattuja on, mutta vähän Kanta-Hämeen alueelta.

Itse olen myös äitini kautta Kaukolan Huokunaan - isättömänä olevan Vihtori Tammelan kautta, hänen äitinsä Anna oli Huokunan isännän Fredrik- pojan tytär.

oletko hoksannut Tammelan dna-projektin. Se kannattaa liittää niihin sukulaisten profiileihin, jotka on asuneet Tammelassa.

MInäkin olen tehnyt DNA testin ftDNA, äitilinjani on vain eteläpohjalainen H1b1, mutta se mikä oli mielenkiintoista, että isänisänäiti (Lydia Vilhelmina Villentytär Talvio) oli H1. Isän suku on elänyt Tammela, Jokioinen jne. pitkään ja hartaasti.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion