• Join - It's Free

Hakala/Korpi perheen vaiheista Korpilahdella?

Started by Private User on Wednesday, December 6, 2023
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 8 posts

Hei,

Olisikohan kellään tarkempaa tietoa August Eriksson Hakalan (ent. Korpi) ja hänen vaimonsa HeddaStina Eevantyttären perheen vaiheista?

Tiedossa on, että ovat 1900-luvun alkupuolella muuttaneet jostain syystä Myrskylään Uudellemaalle. Kiinnostaisi, että miksi ovat päätyneet näin kauas lähtemään?

Ja toki kiinnostaa myös aiemmat sukupolvet (Huusko, Harhala, Gåpå).

Kyse on varmaankin tästä profiilista: August Eriksson Hakanen

Joo kyllä, ja virheen heitin heti alkuun- nimi on Hakanen eikä Hakala.

En osaa vastata kysymykseen, miksi päätyivät juuri Myrskylään, mutta muuttivat ensin Korpilahdelta Hollolaan 1898 ja Myrskylän sisäänmuuttaneissa 1902 perhe on kirjattu muuttaneeksi Liljendalista.

-------------------

Tyttären nimi on eri seurakuntien lähteissä LIIDA Sofia, ei siis Iida Sofia.

Liida Sofia Augustintytär Mäkinen

Hautakivessä myös Liida

Ahaa, kiitokset tästä infosta! Oli täysin uutta mulle.

Joo, Lida Sofia oli mun isän mummon nimi. Saman olen huomannut, että on netissä kääntynyt joissain lähteissä Iidaksi. :)

Sen verran tiedän, että Lida ja miehensä Väinö Mäkinen asuivat Myrskylän Kreivilässä. He saivat monen monta lasta, lähemmäs 10. Yksi lapsista, Hilkka Orvokki Mäkinen oli isäni äiti.

Hep

Näkyy nostaneen arvan ja olleen sotaväessä. Siitähän jää monesti mielenkiintoisia jälkiä arkistoihin. Joskus palvelusaika vaikuttaa vielä tulevissakin ratkaisuissa.

Tuo on selkeä yleisesitys jos haluaa ruveta tutkailemaan arvannostaneen sotamiesaikoja
https://www.eskoff.net/suomsotv.htm

Korplahtelaisia lähti Uudellemaalle ja Öky-Hämeeseen kahden kuistin taloihin töihin mutta lähinnä naimattomat napavierut ja pahnanpohjimmmaiset. Tässä matkaa kumminkin jo perhe. Jospa hänellä oli joku erikoisosaaminen jolla katras pääsi völjyyn. Voihan olla että armeija-ajaltakin jäänyt jotain kuten hienusti sanotaan verkostoja. Eli ehkä kannattais kahtua missä on palvellut.

Jh

Aivan! No tämä käy kyllä järkeen, kiitokset Jouni.

Aloinpa nyt myös muistella, että olikohan Lida juurikin se, joka toi valkoarmeijaa piilotellulle miehelle ruokaa... Jotenkin olen sekoittanut, että oliko piilotteleva mies Lidan mies Väinö vai Väinön isä. Tämä tapahtui tietääkseni Hollolassa, ja näistä ruoantuontireissuista oli romanssi saanut alkunsa.

Pakkohan sen on ollut olla Lida ja Väinö eikä Väinön vanhemmat. Täytyypä tarkistaa tämäkin. Kiitos kaikille avuista! :)

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion