Sukupuussa olevien sukulaistensa testitulosten perusteella henkilön Anna Liisa Israelintytär Argillander oletetaan kantavan seuraavaa DNA:ta:
H13a1a1c. Kuulun samaan äitilinjaan, minun yksinkertainen tulokseni oli H1f1. Yksityinen käyttäjä H13a1a1c, testinä mt Full Sequence kahdella henkilöllä. 9.polvi Elisabeth Matin/Johanintytär pso Johan Yrjänänp Puura. Syntynyt n. 1700 Oravasaari, Puura.
Maria Puura s 1730, pso Arvid Matinp Flyktman, Laukaa, Jokiniemi.
Lisa Arvidintr Flyktman. Syntynyt 05.06.1754 pso Laukaa, Hytölä - Kirkonkylä Markus Pehrinp Hytönen.
Anna Margaret Markuksentr Hytönen. Syntynyt 20.05.1790 Laukaa, Taipale, Hytölä.
Pso ErikVikholm
Christina Magdaleena Vikholm, pso David/Taavetti Honkonen
Anna Leena Honkonen pso Juho Rautiainen
Johanna Rautiainen
äidinäitini
äitini onkos tämä nyt oikein minun dna:ni?
Sinulla on sama äitilinjan haploryhmä kuin minulla H1f1. Eli aivan oikein.
Äitilinjan haploryhmä periytyy äidiltä hänen lapsilleen (pojalle ja tyttärelle). Äidiltä äidille sukupolvet taaksepäin.
Katsoin sinun sukupuuta, linja on ihan oikein siellä, kuten haploryhmäkin H1f1. Teidän kantaäiti on Liisa Matintytär.
Äiti- ja isälinjat eivät periydy ns. sivuttain. Jokaisen sukupolven isillä ja äideillä on omat haploryhmät ja etnisyydet.
Niitä voi Genin sukupuusta käydä katsomassa linjoittain (sukupuun oksissa).
Täydennystä tuohon aiempaan kirjoitukseen.
Tytär perii ainoastaan äidiltään äitilinjan haploryhmän ja jakaa sen eteenpäin omille lapsilleen (pojalle ja tyttärelle).
Äidin pojat eivät jaa äidin äitlinjan haploryhmää omille lapsilleen! Tyttäret jakavat äitilinjan haploryhmän eteenpäin äitlinjaa pitkin sisarilleen ja lapsilleen.
Pojat jakavat ainoastaan isälinjan haploryhmän pojilleen (ei tyttärille). Ja pojat jakaavat sen eteenpäin omille pojilleen, sekä taaksepäin sukupuun isälinjaa pitkin isän veljille ja heidän pojilleen.
Parhaiten tämän jaon ymmärtää konkreettisesti, kun menee sukupuuhun ja katsoo sieltä, äitilinjan haploryhmän jaon. Tätä kauttaa huomaa myös kaikki uudet huomioimatta jääneet sukulaiset. Ja kuva siitä laajentuu.
Genin mukaan Anna Liisa Argillander ei ole sinun suoraa äitilinjaasi, vaan Liisa Matintytär (Puura) Liisa Matintytär
Kiitos, tiedän nuo haplojen periytymiset. Taisin kiireessä katsoa puuni lähellä olevaa väärää ihmistä, mutta nyt tulikin selville Sofia Göransdotter Morasin äiti-haplo. Minua kiinnostaa Liisa Matintytär, oliko hän avioitunut jo Hämeessä vai täällä Keski-Suomessa. Morasin suku kiinnostaa kovasti, onneksi saatiin lukittua, ettei sinne lisätä enää Pereswetoff-Morathin sukua.
Helena