• Join - It's Free

2024: NTR-documentaire ‘Het water komt’

Started by Private User on Tuesday, January 23, 2024
Showing all 10 posts

'Het water komt' is helaas een mix tussen info en amusement. Zo eigen aan de Nederlandse televisie. Te veel en te oppervlakkig. (Om 't even kort te houden) !!!

Marinus, natuurlijk, maar voor kinds-kinderen van kinderen toch wel de moeite waard om al die prachtige, maar minder leuke beelden te kunnen zien en er wellicht hun over-over-groot-mammaatje nog op kunnen onderscheiden...

Bovendien geeft deze documentaire heel veel achtergrond-kennis, -documentatie en wellicht inzicht in hoe en waarom en met hoeveel tegenzin, c.q. werking de DELTA-werken in Nederland zijn aangelegd en be-KOSTIG-d, want dat vergeten politici heden ten dage maar al te snel...

Er is veel voorafgegaan aan de Watersnoodramp van 1 feb 1953. Op 12 maart 1906 was er zo'n zelfde stormvloedramp. TU-Dellft speelde daarna een belangrijke rol. Het Deltaplan is daar toen ook ontwikkeld. Na de nodige opschudding is uiteindelijk de Stormvloedcommissie opgericht in 1939. Na de ramp is pas de Deltacommissie opgericht (21 feb 1953).

Marinus, zal ik ook een project-pagina maken voor de Stormvloed-commissie? Dan vraag ik jou om wat mee te werken, niet om veel uit te zoeken, maar misschien zitten er in jouw netwerk nog mensen die het kunnen 'na-vertellen'. Ben benieuwd! Oral history is the best history, I suppose...?

Nee, doe maar niet.
Graag verwijs ik naar het Watersnoodmuseum bij Ouwerkerk. Een bezoek waard. Het verleden, de ramp en de nasleep, toekomstvisie (ook ism met TU-Delft) komen gedegen aan bod. En ze ontwikkelen verder. Verschillende doelgroepen sluiten er bij aan.

Fantastisch Museum!

Private User

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion