King Thorri Snærsson, of Kvenland - Kvenland. Kvänernas land.

Started by Anders Björn Karl Nordin on today
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 2 posts
Today at 12:08 PM

Kvänerna är organiserade i Kvenlandsförbundet.

https://str-t.com/tag/kvenlandsforbundet/

Tittar man på kartor från 1200-talet är Kvenland området i Nordnorge, Nordfinland.och norra Sverige Från Bottenviken och norrut kallas Kvänland.

Kväner (kvänska: kvääni; finska: kveeni; norska: kvenar, kvener; nordsamiska: kveanat/láddelaččat) avser i vikingatida och medeltida källor människor som bodde i Kvänland, det vill säga ett område kring den nordligaste delen av Bottniska viken.[1] Kväner är även benämning på en jordbrukande befolkningsgrupp i Nordnorge som på 1500-talet[2] och framför allt 1700-talet[3] utvandrade från dagens norra Sverige och Finland, och som talar eller har talat den finska språkvarieteten kvänska, i Norge ett erkänt minoritetsspråk. (se mer på wikipedia

Jotland är också en benämning på norra delen av Jylland (Danmark).

Romsdal ligger sönder om Trondheim. Hordaland ligger ännu längre söderut på norska västkusten.

Jag tror det troligaste är att Kvernland (nordnorge-sverige) och Jotland är den nordligaste delen av Jylland som man pratar om.

Today at 12:26 PM

After that he fared forth from Kvenland and inside the sea-bight, and they came thither where those men were who are called Lapps, that is at the back of Finmark. But the Lapps wished to forbid them a passage, and there arose a battle; and that might and magic followed Norr and his men; that their foes became as swine (3) as soon as they heard the war-cry and saw weapons drawn, and the Lapps betook themselves to flight.

Kvänerna har alltid varit i konflikt med samerna/lapparna. Och samerna tycks vid denna tidpunkt finnas söder om kvänerna.

Att kvernerna skulle vara litauer tycker jag inte stämmer. The first known record of the name of Lithuania (Lithuanian: Lietuva) is in a 9 March 1009 story of Saint Bruno in the Quedlinburg Chronicle. Jag har inte hittat något i de litauiska källorna som benämner människor där boende som kväner elelr kvener. JAg kan ju ha fel.

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion