Nivalaisten (+ Pohjois-Pohjanmaa + Keski-Pohjanmaa) miesten YDNA metsästys

Начал Markku Kukkola сегодня

Itse olen juuriltani 1700 -loppupuolen Nivalaisjuurinen ja olen yrittänyt metsästää isälinjaani Kalajokilaakson väestöstä, etsien lähes 20 vuotta ja viimeiset 4 vuotta DNA:n avulla. Tehty Y67, Y111 sekä Big Y700 testit sekä päästy varsin pitkälle, lisäksi perinteinen sukututkimus tietenkin jo aikoja sitten.

Haastan Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan miehet tekemään isälinjansa (YDNA) testit ja julkaisemaan ne Geni -alustalla - onnistuu parhaiten tietenkin FamilyTreeDNA:n kautta.linkitettynä. Itse näiden tulokset tulee helpottamaan erittäin paljon kaikkia, joiden juuret tulevat Suomeen riippumatta reitistä ja samalla nopeuttaa meidän kaikkien henkilöiden tutkintaa 1300 - 1600 lukujen reitityksestä Suur-Kalajoen emäseurakunnan alueelle.

Itselläni nämä haplot (N-Y6599 (50 CE)) Kanta-Hämeen alueella, josta takaisin Pohjois-Baltiaan (N-Y15159, N-Y15161) N-Z35252 matkattu Päijät-Hämeeseen (900 CE) ja edelleen N-FT41809 (1300 CE) Keski-Suomen/Etelä-/Pohjois-Savon solmupisteeseen, josta edelleen Keski-/Pohjois-Pohjanmaa rajalle N-FTB10779 -haploksi (1600 CE). Kahden viimeisen 300 vuoden aikana muutettu noin 200 km ja lähimpään ensimmäiseen henkilöön alle 150 vuotta Alavieskaan. Näin paljon uuttaa tietoa 3 vuoden aikana saatu - serkkutesteistä ei siis juurikaan apua tutkinnassa muuten kuin 90 000 osumaa - joiden arvoa ei voi tässä hyödyntää. Äitini (mtDNA) juuret Kanta-Hämeessä J1C2 haplona ja "jumissa" isäni juurissa täällä.

Tarvitaan suurempia määriä miesten YDNA:ta määrittelemään isiemme reitin Afrikasta Suomeen - tehkää lupaus itsellenne, että otatte osaa juurienne löytämiselle. Lisäisin grafiikankin mukaan, jos tietäisin miten sen saisi liitettyä mukaan.

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении