• Join - It's Free

Y-haplotyypit naisilla hämmentävät

Started by Kim Roering on Thursday, May 2, 2024
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 7 posts

Olen usein törmännyt siihen, että naisen profiilissa on Y-haplotyyppi. Suoraan sanoen en edes ymmärrä, miksi Geni sallii Y-haplotyypin lataamisen naisen profiiliin. Kerran ihmettelin asiaa profiilin ylläpitäjälle ja silloin kävi ilmi, että geenitiedot olivat latautuneet väärälle henkilölle. Kokemuksesta tiedän, että jos toisen tietoja lataa hänen profiiliinsa voi helposti käydä niin, että tiedot päätyvät omaan profiilin. Virhe on toki korjattavissa, onnistuin siinä itsekin. Joissakin naisten profiileissa Y-haplotyypit roikkuvat kuitenkin kuukausia, jopa vuosia. En ymmärrä onko näin tarkoitus ja jos on, niin miksi. Biologisella naisella ei voi olla Y-haplotyyppiä se lienee selvä asia. Mistä haplotyypit on tempaistu on niin ikään minulle arvoitus.

Samaa minäkin olen ihmetellyt. Tuntuu olevan enemmän tapa kuin vahinko. Siihen olen päätynyt.

Johtuu juuri tuosta, eli että on mennyt vahingossa omaan profiiliin. Yhdistäminen pitäisi aloittaa kohdehenkilön Geni-profiilin DNA-välilehdeltä. Moni ei osaa korjata ongelmaa itse. Facebookin ryhmissä tätä kysytään usein.

Kyllä tämä on väärin ja se on Geni-järjestelmän virhe. Ei sen pitäisi sallia naisten profiileihin Y-haploryhmää. Olen törmännyt tähän itsekin naisten profiileissa.
Tämä vääristää oikeaa tiedonsaantia ja ymmärrystä siitä, eli Y-haploryhmästä.
Lisäksi jako pitäisi ulottua perimmäisille esivanhemmille eikä vain ensimmäisiin kymmeneen (10) esivanhempaan (ilman kikkailuja).

Voisiko tämä johtua FTDNA:n FamilyFinder -testien haploryhmätulosten päivityksestä? Hallinnoin veljeni kittiä ja hänen Y-37 testin tulos päivittyi tuossa vuoden vaihteessa "itsestään" tarkemmaksi kuin mikä se aiemmin oli juuri tuon serkkutestistä saadun haploryhmätuloksen vuoksi. Kun päivitin hänen testinsä Y-111 tasolle, niin mitään muutosta haploryhmässä ei enää tapahtunut. En osaa sanoa, tuleeko tuo haploryhmätulos myös naispuolisten serkkutestin tehneiden kitteihin FTDNA:ssa, mutta se tämä vaihtoehto tuli mieleeni, koska nyt viime aikoina noita Y-tuloksia on ilmestynyt hämmästyttävän paljon myös naispuolisten henkilöiden profiileihin. Tähän varmaan osaisi vasta joku naispuolinen henkilö, jolla on tehtynä serkkutesti FTDNA:ssa.

Mari Hyytiäinen, Family Finderin antama haploryhmä on tarkempi kuin Y-111-testin. Sen takia haploryhmä ei muuttunut Y-111-päivityksen myötä.

Ei tule Y-DNA-haploryhmää naisten kitteihin, eli kyllä tässä ovat ihan käyttäjät mokailleet hallinnoimiensa kittien kanssa.

Jos näette naisen profiilissa Y-DNA-haploryhmän, kannattaa antaa palautetta ja pilkuntarkat ohjeet siihen, että miten tilanne korjataan.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion