Nikinojalla asuneiden sukunimistä

Started by Pirjo Hälikkä on today
Problem with this page?

Participants:

• Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts

Hei

''Eksyin'' anoppini esivanhempia seuratessa Mäntsälän Nikinojalle. Mäntsälä ja etenkin lähiseutu ovat minulle aika vieraita paikkoja

Kun kirkonkirjoissa ei ole henkilöillä sukunimiä ja 1800-1810 kirkonkirjan merkintöjen mukaan asuvat Thomalassa, niin tulisiko heillä käyttää tuosta lähtien sukunimenä Tuomaala vai aiempien sukupolvilla Genissä olevaa sukunimeä Anttila (Antila)?

Muuttuivatko sukunimet Mäntsälän alueella talon mukana vai säilyivätkö ne ( jos niitä oli ollut)?

Jos piika meni naimisiin talonpojan kanssa, niin laitetaanko hänelle täällä talon mukaan sukunimi?

Mäntsälä > rippikirja, 1800-1810 > Sivu 238-239 121: Nikinoja, Thomala, Antila
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=327...

Johan Andersson Anttila

t. Pirjo

PS. Mihin ihminen Nikinojalta muuttaa, jos paikkakuntana on Vehmais? Tuo sama rippikirja, Lena Adams 1780 , jota ensin luulin Matsin (1781) vaimoksi, kun on sivulla talon perheen lasten välissä

Ainakin talon omistajien suvussa voi käyttää talon nimeä. Minulla on monia torppien asukkaita ja silloin torpan nimi on hyvä. Tietysti eivät aina ole lähisukua joten tärkeä tieto on syntymäpäivä ja patronyymi. Kun sitten myöhemmin tulee selvä sukunimi niin olen sitä käyttänyt myös isälle tai aviottomilla äidille? Naiset aina syntymän sukunimelle ja avionimi erillään. Näissä on tärkeä varoa vääriä yhdistämisiä! Siksi syntymäpäivä on tärkeä tietää. Rippikirjoista varmistuu sukusuhteet. Minulla esim Levannon Holman torppa, jossa Daniel Lindbergin perikuntaa (myöhemmin sukunimi Lehtiö). Kun etsii aina perheen kaikki sisarukset ja lapset niin suku on selvää.

Vehmais eli Vehmaa oli Mäntsälän Sälinkäällä (Sellinge)

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion