Hei Elna. Jeg har sett den kirkebok-notisen om vielse i Bø 1791, og jeg forstår heller ikke sammenhengen til Gjert Pedersen Graae fra Fygle I Buksnes, og jeg tviler på at det er noen. Kan han muligens ha vært gift 2 ganger? I folketellingen 1801 står det gift 1. gang. Kan det muligens være en annen Gjert Pedersen Graae som ble viet i Bø?
Jeg sendte for øvrig en forespørsel til riksarkivet vedr. sønnen Peder Gjertsen Graae (min tippoldefar). Dette fikk jeg til svar:
"Takk for henvendelsen. I de militære innrulleringsmanntallene for Buksnes og Hol finner man Peder Gjertsen som bonde på Øvre Vold i årene 1832-35. Han oppgis dels født i Hol sogn, dels i Buksnes sogn. Bø prestegjeld er aldri nevnt som fødested, så det kan kanskje her være en forveksling med et sted hvor han har tjent?
I 1831 er ei enke nevnt som bonde på hans bruk på Øvre Vold, mens Peder selv kan ikke sees blant unge mannskap i Buksnes eller Hol det året. Men da har jeg ikke lett i rubrikken for husmenn, innerster og oppsittere.
Videre bak i tida finner man Peder Graae Gjertsen som fostergutt på Fygle i 1819 (hos Ole Andersen) og deretter som dreng samme sted i 1823. Sistnevnte år er han strøket på Fygle og innført som dreng hos Fredrik Eliassen på Ytre Klev. Han er også nevnt som fostergutt på Fygle 1816-18 men bare som Peder Graae og i 1820 (som Peder Gertsen), og som dreng her i 1821-22. I 1822 angis han å være født i Buksnes vær. Han er alltid oppført med alder som viser til fødselsår 1802 eller 1801. Av dette ser det med andre ord ut til at Peder Gjertsen Vold er identisk med Peder Gjertsen Fygle.
Med vennlig hilsen Kåre Hasselberg, e.f."
Om det skal konkluderes med at Gjert Pedersen Graae fra Fygle var gift med - og hadde to barn med - en Mikkelsdatter så burde det finnes noe mer bevis for det enn den vielse notisen fra Bø kirkebok.
Hilsen Torbjørn :o)