• Join - It's Free

Gjert Jørgen Pedersen Graae - Kilde for Gjerts ektefelle?

Started by Torbjørn Lund on Monday, May 20, 2024
Showing all 6 posts

I folketellingen 1801 er hans kone nevnt som Elen Marie Pedersdatter.

Likeså i HOL BYGDEBOK under Fygle: "Giert Pedersen overtok gården etter sin far, husker vi. Han var g.m. Elen Marie Pedersdatter, f. omkr. 1776 på Leknes, datter av gårdbruker på Leknes, Peder Olsen og Sara Pedersdatter. Deres barn vi kjenner var Peder, f. omkr. 1798, og Birgitte, f. omkr. 1793."
Så spørsmålet er: Hvilken kilde tilsier at Gjert Pedersen Graae var gift med Elen Maria Mikkelsdatter?

Hei Torbjørn. Stusset Også På Dette..

VIELSE Dom 8. Søndag Post Trinit. 1791 = 14. August 1791 BØ Kirke: (Venstre Side)

Nordland fylke, Bø, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1791, Side 334-335
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610117

Ta Gjerne Kontakt På PM, Så Sender Jeg Over Det Jeg Har..

Mvh. Elna

Hei Elna. Jeg har sett den kirkebok-notisen om vielse i Bø 1791, og jeg forstår heller ikke sammenhengen til Gjert Pedersen Graae fra Fygle I Buksnes, og jeg tviler på at det er noen. Kan han muligens ha vært gift 2 ganger? I folketellingen 1801 står det gift 1. gang. Kan det muligens være en annen Gjert Pedersen Graae som ble viet i Bø?

Jeg sendte for øvrig en forespørsel til riksarkivet vedr. sønnen Peder Gjertsen Graae (min tippoldefar). Dette fikk jeg til svar:
"Takk for henvendelsen. I de militære innrulleringsmanntallene for Buksnes og Hol finner man Peder Gjertsen som bonde på Øvre Vold i årene 1832-35. Han oppgis dels født i Hol sogn, dels i Buksnes sogn. Bø prestegjeld er aldri nevnt som fødested, så det kan kanskje her være en forveksling med et sted hvor han har tjent?
I 1831 er ei enke nevnt som bonde på hans bruk på Øvre Vold, mens Peder selv kan ikke sees blant unge mannskap i Buksnes eller Hol det året. Men da har jeg ikke lett i rubrikken for husmenn, innerster og oppsittere.

Videre bak i tida finner man Peder Graae Gjertsen som fostergutt på Fygle i 1819 (hos Ole Andersen) og deretter som dreng samme sted i 1823. Sistnevnte år er han strøket på Fygle og innført som dreng hos Fredrik Eliassen på Ytre Klev. Han er også nevnt som fostergutt på Fygle 1816-18 men bare som Peder Graae og i 1820 (som Peder Gertsen), og som dreng her i 1821-22. I 1822 angis han å være født i Buksnes vær. Han er alltid oppført med alder som viser til fødselsår 1802 eller 1801. Av dette ser det med andre ord ut til at Peder Gjertsen Vold er identisk med Peder Gjertsen Fygle.

Med vennlig hilsen Kåre Hasselberg, e.f."

Om det skal konkluderes med at Gjert Pedersen Graae fra Fygle var gift med - og hadde to barn med - en Mikkelsdatter så burde det finnes noe mer bevis for det enn den vielse notisen fra Bø kirkebok.
Hilsen Torbjørn :o)

Ser Birgitta Bye Ble Døpt 13. Juli 1794 I Bø:

Nordland fylke, Bø, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1794, Side 384-385
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071108610141

Ved FT 1865 Er Peder Graae Gjertsen På Vold Oppført Med Fødested Bø:

Folketelling 1865 Buksnes; Øvre Vold:
https://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1860...

Ved FT. 1801 Er Han Oppført Med Alder 3 År.,
Skulle Da Være Født Ca. 1798..

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058483000037

I Profilen Framgår Det Nesten At Han Og Birgitte Bye Er Tvillinger, Begge Født 1794..

Når Det Gjelder Bygdebøkene For Buksnes Og Hol Er Det Vel Ganske Vanlig Med Feil..

Er Det Noen Spesiell Grunn Til At Du Tviler På Opplysningene, At Du Tror Det Kan Være TO Ulike Gjert Pedersen Graae..

Skal Se Om Jeg Finner Dåpen Til Peder..

DÅP 7. Søndag Post Trinit. 1796 BØE Kirke: (Høyre Side)
"Døbt Ægtefolkene GIERT PEDERSEN Flygel (Fygle..??)) Og ELEN MARIE MICHELSDATTER Pigebarn Fra Morsund, "KIRSTINA MARIA"

Nordland fylke, Bø, Malnes i Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1796, Side 418-419
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071108610158

@ Hei igjen Elna. Med bekreftelsen om Birgitta Byes dåp i Bø så finner jeg det det rimelig å anta at det medfører riktighet at Gjert var gift med Elen Marie Mikkelsdatter, og at hun må være mor til Peder Gjertsen (og således min tippoldemor). Det som fikk meg til å tvile var i hovedsak at det som var anført i bygdeboken var samstemt med opplysningene i folketellingen 1801, samt at Elen Marie Mikkelsdatter i et par tilfeller er oppført som Elen Margrethe, men slike forvekslinger var jo ganske vanlig på den tiden. For øvrig så oppgir folketellingen en aldersforskjell på 20 år mellom Gjert P. og E. M. Pedersdatter, og det syntes jeg virket litt merkelig, dog ikke usannsynlig.
At bygdeboken skulle være ført så feil er noe begredelig, men at folketellingen også ser ut til å være ført feil finner jeg mer oppsiktsvekkende.
Du skal ha tusen takk for å ha løst denne gåten for meg. Ha en fin dag :o)

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion