Peltisepät Anders Lönnroth, Karl Fredrik Lönnroth ja Viilari Emil Kaarlo Lönnroth

Начала Частный профиль сегодня
Возникла проблема на этой странице?

Участники:

• Частный профиль
    Geni member

Проекты:

17.9 1811 näki pieni Anttipoika (Anders) ensimmäisen kerran auringon valon pienessä mökissä nimeltä Perhe Saaris nimisessä paikassa Mäntsälässä. Hän oli kahdeksan (?) lapsisen perheen nuorimmainen. Isä Erik Erikson /Ersson s. 1771 oli pienviljeliä uudisasukas, äiti oli Maria Dahlgren Kellokoskelta¨Tuusulasta. Anders/Antti kiinnostui sepän tehtävistä ja luultavasti toimi sepän apulaisena jo Mäntsällässä. Antin ensimmäinen vaimo Anna Erikintytär oli nähtävästi kotoisin Hauhosta jossa syntyi 7.10 1799. Antin työharjoittelu vei hänet Hämeenlinnaan jossa ensimmäinen lapsi Marja Amanda syntyi 27.3 1837. Pian tuon jälkeen pieni perhe muutti Jyväskylään jossa syntyi toinen tytär Matilda 24.2 1840. Anna Erikintytär kuoli 1942 ja 1847 8.2 avioitui Antti Maria Helena Pynnösen kanssa. Jossakin näillämain hän myös sai valita käsityöläis sukunimen ja valitsi Lönnrothin. Maria Helena oli kotoisin Kangasniemen Kahilamäestä, s.26.7 1817, 10 lapsisen perheen 7 lapsi. Hänellä oli jo ennestään kaksi lasta Gustaf Alfrid ja Karoliina jotka molemmat käyttivät Antin valitsemaa uutta sukunimeä Lönnroth. Perheeseen tuli myös lisänä Hedda Liisa kasvattilapseksi. Antti ja Maria saivat yhdessä 7 lasta joista kolmas oli Karl Fredrik Lönnroth joka jatkoi isänsä ammatissa Karl oli syntynyt 4.2 1849 Jyväkylässä. Karl Fredrik Lönnroth muutti Viipuriinlääniin Nuijamaalle jossa meni naimisiin Valborg Leppäsen, syntynyt 1860, kanssa. Valborg oli lähtöisin Rapattilasta, Viipurista. Karl Fredrik toimi peltiseppänä Viipurinalueella ja hänen poikansa Emil Kaarlosta (isoisäni) tuli viilari ja taksikustki. Emil oli syntynyt 17.7 1897 Nuijamaalla jonne hänet on haudattu perhehautaan.
Olen tutkinut tätä perhettä aika paljon, mutta vielä on hieman epäselvää ovatko tutkimukseni oikein. Löysin viitteitä siitä missä Antti saattoi olla oppipoikana, mutta en tuolloin kirjoittanut niitä ylös. Antti nähtävästi muutti Viipurinalueelle 1900 ja kuoli siellä 1909. Antin lapsista ja kasvattilapsista vain Karoliina jäi Jyväskylään muut muuttivat Viipurin alueille. Aloitin tutkimukseni tästäpäivästä taaksepäin eikä se aina ole ihan helppoa. Minulla ei ole ollut mitään tietoa omista isovanhemmistani ja mistä he olivat kotoisin. Tiesin isäni olleen Viipurista tapasin isäni äidin, mutta en oikein sillon tajunnut kysellä kaikkea sukuasioita. Voihan olla että jollakin joka tämän luke eon enemmän kertomuksia heistä ja tarkempaa tietoa. Otan mielelläni vastaan kaiken tiedon mitä löytyy. Olen etsinyt kirkon kirjoista ja minulla on linkit kaikkiin keräilemiini henkilötietoihin. Uskon löytäneeni sen oikean Anders Erssonin/Eriksonin, vaikka piti kaivaa kovasti. Kasvattilapsi Hedda Lisa on mielenkiintoinen tutkimuksen kohde… mutta se ei koske seppiä.

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении