ATTENTIE: Curators, help mij met dit probleem/deze problemen !

Started by Fred Bergman on Thursday, June 30, 2011
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 2881 posts
8/19/2011 at 3:26 PM

George,

We kunnen nu zelf een export naar GEDCOM doen (zie http://www.geni.com/blog/search-enhancements-forest-gedcom-369929.html)
De link voor een export is deze: http://www.geni.com/gedcom
(kies daarna voor Export Forest voor een zo volledig mogelijke export)

8/19/2011 at 9:21 PM

Yeps, Job. Ik heb gisteren zelf wat zitten te experimenteren om een goed antwoord terug te bezorgen.
Ter info, je kunt gratis PAF (Personal Ancestry File) downloaden by FamilySearch, en dan meteen de integriteit checken van de gedcom.
Ik deed een gedcom op m'n eigen profiel, en op die van m'n vrouw. Op de tweede zat een corruptie, en ik kreeg de file niet ingelezen in PAF (erger nog, PAF crashte).
Ik zeg dit maar omdat je op die manier snel kan controleren of het met je gedcom lukt.
Ik ga vandaag nog met wat andere gedcoms proberen.

8/20/2011 at 12:51 AM

George,

Probeer het eens met http://www.genealogicagrafica.nl/
Daarmee krijg heel uitgebreide meldingen over eventuele problemen.

8/20/2011 at 2:05 AM

Dank je, Job! Daar zitten goeie tips!
Ik heb intussen een nieuwe gedcom binnengekregen en ga zo weer eens proberen.

Private User
8/21/2011 at 6:05 AM

first naam =eerste naam, geen 2 of meer namen in eerste vakje:

de tweede naam zie je dan alleen maar als je het profiel openmaakt, in het
stamboomoverzicht zie je alleen maar de eerste naam.
als je een grote familie hebt, bv Schonewille, heb je 52 mensen met de
naam Jan, het is dan moeilijk zoeken naar het juiste profiel als je alleen
maar Jan ziet staan. Bij 6 broers met allemaal een zoon Jan met ongeveer dezelfde datum is het al onoverzichtelijk, laat staan alle neven
die ook een Jan benoemen.
Ik stel voor om in het stamboomoverzicht ook de tweede naam te tonen.

8/21/2011 at 8:17 AM

Yeps, ik heb de neiging hetzelfde te doen, Jacob. Niet in het minst omdat je niet altijd op zicht weet welke voornaam eigenlijk de eerste is en ook omdat soms twee voornamen tegelijk gehanteerd worden. Bovendien zit je me de massa patroniemen. Indien die verstopt blijven is het soms heel moeilijk werken. Fred heeft natuurlijk gelijk wat de zoekmotor betreft, maar zelf probeer ik de tussennamen te vermijden (tenzij het er 4 of meer zijn). Het werkt gewoon handiger, maar da's natuurlijk gewoon een persoonlijke voorkeur.

8/21/2011 at 8:55 AM

ik ben er zelf ook niet gelukkig mee, het liefst liet ik het tweede vak vervallen, maar in het stamboomoverzicht krijg je dan een onmogelijke naamgeving en zelfs zonder achternaam, Er zijn wel meer regels waar ik het niet mee eens ben, maar er van afwijken geeft softwareproblemen.

8/21/2011 at 8:57 AM

Voor degeen die zich afvraagt waarin de curator verschilt van een pro user:
1) We can cut connections without being blocked by cannot split tree error.
2) We can report users for vandalism and suspend them
3) We can sensor discussions.
4) We can make Master Profiles
5) We can lock profiles and profile fields
6) We can make profiles public
7) We can run hunt zombies.
8) You can fix duplicate partners
9) We can add curator notes
10) We can view last login status
11) We can undelete any deleted public profiles.
12) We can view all user activity
13) We have out closed curator discussions
14) We are not so affected by blocking.
15) We can easier be heard by Geni staff.

Private User
8/21/2011 at 10:37 AM

Gelukkig sta ik niet alleen bij het toevoegen van een tweede naam in
het eerste vakje. Als je zoekt en de eerste voornaam met achternaam opgeeft, geeft hij alle tweede namen ook op, hetgeen het zoeken vergemakkelijkt. Geef je beide voornamen op, krijg je alleen deze matches.
Je moet wel opletten dat je de juiste naam invult, bij bv Berent intikken wordt niet de naam Berend opgegeven, dus altijd een paar keer zoeken voor alternatieven (Of probeer het ook een keer met Beren?, dit werkt
bij excel ook)
Bij achternamen heb je ook het probleem van verschillen in spelling en
eventuele dubbele achternamen: Schonewille/Lunenborg/Lunenborger
wordt alleen aangegeven als je het geheel intikt en niet bij alleen een
achternaam.
Dit is veel vervelender dan de dubbele voornaam.

Private User
8/26/2011 at 10:57 AM

Wij hebben alsnog een test gedaan waarbij ik via een gedeeld scherm bij skype heb meegekeken.

Ingelogd : Neeltje Lena Versluijs

zoeken Profiel : Hubrecht Oostdijk

bij drukken continue komt geen profiel maar komt weer uitkomst zoekactie.

we hebben meedere profielen gezocht en ieder keer na contnue weer uitkomst zoekactie i.p.v. profiel

zoeken profiel : Jan Zuidweg

bij drukken contunue. komt profiel in beeld.

is gaan werken nadat we eerst document bekeken hadden.

conclusie

Situatie niet pro gebruikers onstabiel.

Private User
9/12/2011 at 10:39 PM

Ik heb vanmorgen een groot aantal merges gedaan op onderstaande profielen ivm met treffers vriend Jan Bareman.

Ik verwacht op deze profielen nog op te lossen dataconflicten. Deze krijg ik niet in beeld.

Kunnen julie deze verwerken ?

Hendrik Cornelissen Knelissen

Heintje Gerrits

Gerrit Evertsen Baatje

Jannetjen Hendriks

Evert Hendriksen Baatje

Aaltje Gerrits

Hendrik Hermsen (Baatje)

Gerritje Everts

Evert Maessen

Woutertje Gerrits

Er blijven nog heel wat merges te doen met prive profielen zien jullie kans deze te doen ?

http://www.geni.com/search/matches/6000000011042763984?fsession_id=...

http://www.geni.com/search/matches/6000000011043015500?fsession_id=...

Private User
9/12/2011 at 10:45 PM
9/15/2011 at 4:58 PM

Ik zag een merge verzoek:
http://www.geni.com/merge/compare/6000000002738865614?return=merge_...
Daarbij is 1 profiel privé.

Klopt het dat je dan geen boom overzicht kan zien? Dat maakt het wel erg lastig om te beoordelen of het om dezelfde profielen gaat.

Wat zou er tegen zijn om wel een boomoverzicht te kunnen tonen? (via de omweg via Google kan wel een boom overzicht krijgen en ook via Geni al is dat meer werk)

9/16/2011 at 7:36 AM

De hertog van Alva García Álvarez de Toledo y Carrillo de Toledo, 1er Duque De Alba De Tormes had de verkeerde ouders staan. Het profiel was privé. Toch gelukt. Ik maakte het nieuwe goede profiel aan en kon met verplaats komen in het merge scherm en daar dan kiezen voor assign parents. Dan de juiste kiezen. (wel goede meerdere bronnen raadplegen!!!!!) De 30 problemen die er uit voortkwamen, moest ik wel annuleren, want ik weet niet waar en hoe de feiten daar liggen. Terug in het stamboomscherm stonden er de gele driehoekjes, maar verdwenen, toen ik even in het ene profiel nog staande klikte. Daarna herstelde het scherm en stond het goed! Misschien heeft iemand er iets aan.

9/18/2011 at 11:20 PM

Door de beperkingen van Geni kan ik de man van http://www.geni.com/family-tree/index/6000000012623183759#600000001...
niet toevoegen.
Het betreft Cornelis Disco waarvan ik verder alleen weet dat hij voor 20-5-1908 is overleden.
Zou iemand die voor mij willen opvoeren.

9/19/2011 at 2:07 PM

Ik heb nog een probleem. Ik heb contact met iemand van wie ik weet dat het familie is (iedereen met de Achternaam Waterreus is familie), maar ik kan hem nog niet koppelen omdat zijn ouders bij mij niet bekend zijn.

Kan ik hem uitnodigen? (hoe?)
Het enige wat ik toe nu toe verzonnen heb, is om hem zelf te laten starten met een stamboom. Als ik zijn profiel dan kan vinden (eventueel via Google) om hem dan toe te voegen aan de familiegroep.

9/19/2011 at 10:02 PM

Job, in welke generatie zit de persoon die je wil toevoegen? De beperking zit op de vijfde generatie vanaf jou.
Op je laatste vraag, tja, er zijn geen wonderen ;-) Ik bedoel, je moet die connectie kunnen leggen. Hopelijk zit die erin binnen de meest recente vijf generaties (maar, indien dat zo was, dan had je het vermoedelijk al wel geweten, niet?). Dit is natuurlijk wat Geni bereiken wou... mensen doen betalen om het verder uit te vissen :-(

9/19/2011 at 11:04 PM

George,

Wat betreft de eerste vraag. Ik denk dat het de 4e generatie is (dat wordt niet meer aangegeven)

Wat betreft de 2e vraag:
Het betreft een levende persoon, maar omdat ik nog niet weet wie zijn grootouders zijn, weet ik niet of ik die in mijn boom heb. Ik weet dus ook nog niet of hij binnen de 5 generaties valt.

9/19/2011 at 11:24 PM

Wat betreft de 1e vraag:
Adriana Petronella de Koning is your first cousin twice removed's wife's mother.
Adriana kon ik gisteren toevoegen, maar haar man niet (daar krijg ik een Geni Plus reclame).

9/19/2011 at 11:50 PM

Dat laatste is gek. Maar ik hoor wel meer van dit soort problemen overal. Ik zal kijken wat de status daarvan is. Er zit duidelijk iets fouts in de algorithmen. Signaleer het best ook naar Geni's customer service, want da's de enige manier om hen goed te laten weten dat sommige dingen niet goed werken!

Private User
9/20/2011 at 1:44 AM

Job

You said Adriana Petronella de Koning is your first cousin twice removed's wife's mother

Try something. Instead of trying to add Adriana's husband, try instead to add the same person as the father of "your first cousin twice removed's wife" - whoever that might be.

If that makes sense.

See if that works.

It will achieve the same outcome.

I suspect that will work, but adding him as husband of Adriana will not.

9/20/2011 at 1:28 PM

David,

It makes sense, but I do not really know how to do it. The moment I add a parent I cannot add the other parent.
I can remove the parent however and then add the other parent. I cannot add both parents however

I tried your solution for another profile with the problem of adding a brother. I can add a brother to the "orginal" brother. But I cannot a brother to just added brother. I can however add a second brother to the öriginal" brother.

It seems to me the algorithm should be improved (corrected) to calculate the shortest path to the user who is trying to add a profile.

I really should spent some time on others things, so if someone else would make a call to customer support I would appreciate it.

Private User
9/20/2011 at 2:37 PM

Job

You have illustrated the point well when you say:

"I tried your solution for another profile with the problem of adding a brother. I can add a brother to the "orginal" brother. But I cannot a brother to just added brother. I can however add a second brother to the öriginal" brother."

That is exactly what I sought to demonstrate.

The issue is that Geni's algorithm lets you add people depending on where you want to add them, rather than who they will be after you add them. Therefore you are allowed to add someone as a direct relation of someone in your family group even if the added person is then outside the family group. That is what is happening here. If Geni were to change to do what Job suggests as an improvement, I fear that we would then be allowed to add neither brother. It's the anomaly of the current algorithm that lets us add the first brother in the first place! So I think we are better off leaving this anomaly as is.

9/20/2011 at 2:54 PM

David,

You are probably right, but I still don't understand exactly how this is supposed to work, especially when navigating "sideways" in the tree.

When I look at the calculated relationship paths and what Geni states should be possible for non paying users I have a problem matching those rules to the relationship paths.

I'm also not quite sure that Geni always uses the shortest path (sometimes there is more then one path). This could be due to not updating all the information and indexes real-time. At the moment I do not have the time to investigate this.

It would really help if it was easier to see if a profile is within the private tree or in the big tree (and if it is public or not). And when in the private tree which relationships could be added and which not.

Private User
9/20/2011 at 3:09 PM

Job yes I saw and liked http://help.geni.com/entries/20432602-make-it-visible-in-tree-view-...

Other than that - yes the fact that Geni in general doesn't always find shortest path is a known long term issue whose ramifications go way beyond recent Pro - Plus - Basic changes.

9/20/2011 at 3:27 PM

David,

I hope some more people will vote for it.
If path calculation is a known issue, Geni should fix that. asap.

Private User
9/20/2011 at 3:59 PM

I should apologise for hijacking a Dutch discussion into English.

Path calculation is a known issue. But it's BIG. It ties to Geni's indexing strategy, caching of relationships, etc. It's not a quick fix.

That and support for adoption have been two big bugbears on Geni for as long as I have been on Geni.

9/20/2011 at 4:09 PM

David,

I can understand that, but by making non paying users dependent on it, they should really fix it.
I hope asap does not mean we heave to be patient for some years.

Private User
9/20/2011 at 4:16 PM

Job

Based on experience to date, asap may mean some years ...

I agree with you. But you and I and everyone else reading this must surely now understand that fixing things for non-paying users is not Geni's priority.

See also for example

http://help.geni.com/entries/20447396-bug-report-non-pro-can-t-clic...

http://help.geni.com/entries/20447381-bug-report-non-pro-cannot-can...

9/21/2011 at 12:35 PM

Dit is misschien voor de lezers van deze discussie ook wel goed om te weten: http://www.geni.com/discussions/100930?msg=740452

Showing 1-30 of 2881 posts

Create a free account or login to participate in this discussion