Mar Zutra III a/k/a Mar Sutra I ben Mar Zutra II, 1st Exilarch of Tiberias

Is your surname ben Mar Zutra II?

Research the ben Mar Zutra II family

Mar Zutra III a/k/a Mar Sutra I ben Mar Zutra II, 1st Exilarch of Tiberias's Geni Profile

Share your family tree and photos with the people you know and love

  • Build your family tree online
  • Share photos and videos
  • Smart Matching™ technology
  • Free!

Mar Zutra III a/k/a Mar Sutra I ben Mar Zutra II, 1st Exilarch of Tiberias

Spanish: Ben Yosef, 1st Exilarch of Tiberias
Also Known As: "1st Exhilarch of Tiberias", "Achitab", "Sutra", "Resh Pirḳa of Tiberias", "Mar Zutra III / מר זוטרא"
Birthdate:
Birthplace: Mahoza, Bābil, Iraq
Death: circa 589 (64-73)
Tiberias, Israel
Immediate Family:

Son of Mar Zutra II, 30th Exilarch and unknown bat Mar Emar
Husband of Habiba wife of Mar Sutra
Father of Mar Sutra II (Sa'adya) ben Mar Tsutra I, 2nd Exilarch & Gaon of Tiberias
Half brother of Mar Zutra Iii A K Mar SUTRA, I

Occupation: Exilarch (Rosh Golah of Judah)
Managed by: Private User
Last Updated:

About Mar Zutra III a/k/a Mar Sutra I ben Mar Zutra II, 1st Exilarch of Tiberias

Mar Zutra III (a/k/a "Mar Sutra I") was Rosh Pereq of the Yeshivat Ge’on Yaʿaqob (Academy of the Pride of Jacob), and it functioned throughout the early Muslim period in Palestine, from the Muslim conquest in 634 to the Crusader conquest in 1099.

Mar Zutra III was also a descendant of the Exilarch of Babylon (Mar Zutra II) who went to become head of the Sanhedrin in Palestine

"A History of Palestine, 634-1099" (Paperback) by Moshe Gil, Ethel Broido, Pages 495, 496.


מר זוטרא השלישי

About Mar Zutra III a/k/a Mar Sutra I ben Mar Zutra II, 1st Exilarch of Tiberias (עברית)

מר זוטרא בר מר זוטרא, או מר זוטרא השלישי, היה בנו היחיד של ראש הגולה בבבל, מר זוטרא השני, בתחילתה של תקופת הסבוראים. אביו מרד בשלטון הסאסאני, ולאחר דיכוי המרד על ידי צבאו של המלך קבאד הראשון נתלה על גשר העיר מחוזא. מר זוטרא הבן, שלפי המסופר בסדר עולם זוטא נולד ביום תלייתו של אביו ונקרא על שמו של אביו, עלה לארץ ישראל בשנת ד'ר"פ (520) וישב שם בראש ועד החכמים. בתקופה זו פעלו בבבל חכמי הסבוראים.

לידתו

משרת ראש הגולה בבבל, ראש ההנהגה המדינית של היהודים בבבל והסמכות העליונה לעניינים פנים-יהודיים, הוחזקה בידי משפחה המיוחסת לדוד המלך, ליהויכין מלך יהודה ולזרבבל בן שאלתיאל. לרוב הוכר ראש הגולה על ידי השלטון כנציג היהודים.

מר זוטרא האב היה ראש הגולה בבבל במשך כ-20 שנה. בתקופה זו החמיר מצבם של היהודים בבבל, ובעקבות גזרות ופוגרומים החליט למרוד בשלטון הסאסאני. בתחילה נחל מר זוטרא האב ניצחון ובמשך כשבע שנים מלך בעיר מחוזא. בסופו של דבר המרד דוכא, וראש הגולה נצלב עם ראש הישיבה, רב חנינא, שהיה סבו. בו ביום ילדה אשת ראש הגולה בן, וזה נקרא על שם אביו - זוטרא.

עלייתו לארץ ישראל

מר זוטרא הבן, בנו היחיד של ראש הגולה, נותר הנצר היחיד למשפחת ראש הגולה. הוא עלה לארץ ישראל בשנת ד'ר"פ (520). שם נתקבל בכבוד גדול, וישב בראש ועד החכמים, הוא וצאצאיו.

על מועד עלייתו של מר זוטרא בר מר זוטרא לארץ חלוקות הדעות. לדעת החוקר הרב יצחק אייזיק הלוי, בספרו "דורות הראשונים", הסתתר מר זוטרא הבן כ-30 שנה בבבל, ואחר כך עלה לארץ ישראל. מה שהשפיע עליו בהחלטתו לעלות לארץ ישראל היה מאיסת השררה. לטענה זו התנגד רבי זאב וולף רבינוביץ', שכן משרת ראש הגולה בבבל בוטלה לאחר המרד.

צבי גרץ, לעומתו, כתב בספרו "דברי ימי ישראל" שמר זוטרא הבן עלה לארץ עם אימו, שברחה מיד אחרי המרד מאימתו של המלך קבאד, שרדף את משפחת ראש הגולה. דעה נוספת היא שמר זוטרא הבן עלה לארץ ישראל בגיל 18.

החוקר ר' יצחק אייזיק הלוי, בספרו "דורות הראשונים", טען שנפלה טעות סופר בסדר עולם זוטא לגבי שנת עלייתו של מר זוטרא הבן לארץ. לדעתו, יש לדחות אותה בכ־70 שנה, והנוסחה הנכונה בספר היא שנת ד'שמ"ט (589). טענה זו נתקלה בהתנגדות מצד חוקרים אחרים.

לדעתם של החוקרים אייזיק הירש וייס ור' יצחק אייזיק הלוי, מר זוטרא הבן היה זה שהביא את התלמוד הבבלי לארץ ישראל ולימד אותו שם. בארץ ישראל היו חכמים שפעלו בגליל, ולפעמים היו נשלחות אליהם שאלות מן הגולה. בני ארץ ישראל שמחו לקבל את התלמוד הבבלי שהביא עימו מר זוטרא, ולמדו אותו ממנו תחת התלמוד הירושלמי, שפסיקת ההלכה על פיו היא קשה. ברם, טענה זו אינה מוסכמת, והיא זכתה לביקורת מפני שהיא סותרת מקורות היסטוריים שונים.

צאצאי מר זוטרא השלישי

בספר "סדר עולם זוטא" מסופר שמר זוטרא, לאחר עלייתו לארץ, ישב בראש ועד החכמים שבארץ ישראל, ה"סנהדרין". הוא וצאצאיו, במשך שבעה דורות, ישבו בראש ועד החכמים. שמותיהם: מר זוטרא, רב גוריא, מר זוטרא (הרביעי), רב יעקב, רב מיגס, רב נחמיה ורב אבדימי.

view all

Mar Zutra III a/k/a Mar Sutra I ben Mar Zutra II, 1st Exilarch of Tiberias's Timeline