Jon i backen (Ulfsson) - "Jon i backen" eller "Jon i Upperud" och släkten Soop?

Started by Robin Brandin on Saturday, October 8, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 14 posts

Hej!

Jag har en fråga angående "Jon i Upperud" eller "Jon i backen".

Jag har följt olika linjer som har motstridiga och oklara uppgifter kring "Jon i Upperud", både här på Geni.com men även på MyHeritage.com och Ancestry.com. Är det någon i släktforskningskretsar som har hört talas om ett eventuellt samband mellan "Jon i Upperud" och släkten Soop?

Kan "Jon i Upperud" vara samma Jöns Ulfsson (Soop) som bodde i Upperud, Skållerud under samma tid?

XII:257 ff fm ff ff ff ff Jon. Född omkring 1490 i Upperud Skållerud. Död omkring 1575. (Barn XI:129, s ) Gift Barn: Arvid Jonsson. Född omkring 1520. Död omkring 1600. (Se XI:129, s ).

Jöns Ulfsson Soop, till Bottna

Med vänlig hälsning

/Robin

Min anmoder Ingeborg Arvidsdotter, född cirka 1520 i Frälsegården Edeby, Övre Ullerud, Värmland och död cirka 1566 i Ekshärad, Värmland, ska vara dotter till Arvid Jonsson Hesselroth, i Edeby och Arvid i sin tur skulle vara son till "Jon i Upperud".

Arvid Jonsson

Ingeborg Arvidsdotter

Jon och Jöns är inte samma namn.
Se https://www.adelsvapen.com/genealogi/Soop_nr_10 (TAB 10) för Jöns Ulfssons familj.

Hej Bo-Arne!

Enligt min mening så är det svårt att helt avfärda detta samband då likheterna är alltför slående. Det vore trevligt om någon kan framlägga konkreta källuppgifter som styrker detta samband.

Som vi vet så kunde lite olika stavningar på namn och smeknamn förekomma. För mig är det en gåta att ingen tidigare diskuterat sambandet.

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Soop_nr_10#TAB_10

TAB 10

Jöns Ulfsson, (son av Ulf Knutsson, tab 9), till Bottna samt Vada i Oppeby socken, Östergötlands län. Förseglade bland adeln konung Gustaf I:s testamente 1560-08-30. Bevistade mönstringarna 1562 och 15636. Bisittare i konung Eriks nämnd7 1564-01-31. Nämnes i tvenne odaterade rusttjänstlängder från 1560 och 1570-talen8. Var sannolikt död 15738. Gift med Anna Arvidsdotter i hennes 1:a gifte (gift 2:o med bonden Joen Andersson, död 157711. Gift 3:o med ståthållaren Knut Jönsson (Lillie af Greger Mattssons ätt)), som levde änka 1587, dotter av fältöversten Arvid Gustafsson Vestgöte och Karin Eriksdotter (Bielke af Åkerö).

Barn:

•Märta Jönsdotter. Gift med slottsloven på Kalmar Olof Laurensson, som levde 1560 och var farfars farfar till Lars och Nils Nilssöner, adlade Tungel.
•Erik Jönsson, död 1583. Se Tab. 11.

•Arvid Jönsson, till Bottna. Sålde13 1589-08-11 sin gård Malma i Västra Eneby socken, Östergötlands län till Palne Eriksson (Rosenstråle). Begick dråp och dömdes till döden 159219. Gjorde sitt testamente s. å. 22/5 strax före sin avrättning.19. Gift med Christina Abelsdotter, som han lämnar fullmakt »att igenkräva allt det som Håkan Knutsson honom med orätt avhände anno 1590».11

•Gunilla Jönsdotter. Gift före 1583 med ryttmästaren Bengt Johansson, till Hartikkala, av finsk frälsesläkt, i hans 2:a gifte (gift 1:o med Brita Björnsdotter, dotter av riksrådet och riddaren Björn Klasson, av den finska adliga Lepassläkten och Carin Stiernsköld, död 1591. [12]

Ovannämnda Arvid Jönsson, https://www.adelsvapen.com/genealogi/Soop_nr_10#TAB_10 , kan mycket väl vara:

Arvid Jonsson

och dennes ovannämnda hustru Christina Abelsdotter kan mycket väl vara:

Christina Maria Abelsdotter

båda föräldrar till:

Ingeborg Arvidsdotter

Jag håller med om att det borde forskas vidare på. Något för domboksforskare att bita i.

Hej Robin,

Detta har jag tyvårr ingen vetskap om.

Hälsningar
Bo

Ett litet inlägg i debatten - Jon (Jöns) i backen (Ulfsson) - "Jon i backen" eller "Jon i Upperud" och släkten Soop?

Jag kontaktade min släktforskande farbror, Ingvar Dahl, vilken är en mycket driven och erfaren släktforskare och frågade vad han har för synpunkter i frågan och han svarar följande...

- - -

"Här är min (bestämda!) mening:

Jon o Jöns är definitivt helt olika personer!!!

Motivation:
Namnet Jon kan ibland vara lite knepigt... det förväxlas gärna i tolkningen av gammal skrift med Jan.
Jan o andra sidan var under 17-1800-talet ibland - märkligt nog - en variant av Johan, som i sin tur kunde ha varianten Hans.
Alltså Jan är stundom lika med Johan som i sin tur kunde vara lika med Hans. Troligen blev varianten Hans använt i samband med
ex vis soldatmönstring, då ju var o varannan bonnapôjk hette Jon, Jan eller Johan.

Ibland kan faktiskt en Jon ha fått namnet Jonas, men då tror jag att det oftast rör sig om ett tillfälligt missförstånd... en komminister
som vid renskrivning har feltolkat kyrkoherdens kladdnotering om faddrar vid ett barndop t ex...

Slutsats:
Jon och Jöns var och är däremot HELT olika namn, som i gången tid aldrig skulle kunnat misstolkas av kyrka, sockenbefolkning eller
myndighetspersoner."

//Ingvar Dahl

Hej igen!

Jag blev bara ännu mer konfunderad när jag upptäckte att Jöns Ulfsson (Soop) även gick under namnet "Jon":

XII:257 ff fm ff ff ff ff Jon. Född omkring 1490 i Upperud Skållerud. Död omkring 1575. (Barn XI:129, s ) Gift Barn: Arvid Jonsson. Född omkring 1520. Död omkring 1600. (Se XI:129, s ).

Detta kan väl inte vara något som någon bara hittat på eller tagit ur luften? Någon förvaltare över profilen av Jöns Ulfsson (Soop) måste säkerligen ha kommit över någon uppgift som på något vis sammanlänkar "Jon" med Jöns Ulfsson (Soop).

Det måste vara ett vanligt misstag bland släktforskare att förväxla Jon med Jöns. Vid en enkel sökning på Google så återfinns flera sidor som brottas med samma dilemma:

"Jon eller Jöns", inom citationstecken:

https://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UT...

Låt oss inte stå oemotsagda! Det måste finnas någon erfaren släktforskare därute som kan bringa klarhet i detta mysterium.

Här är en länk till "Hasselrotska släktföreningen". Jon i Upperud räknas som den gemensamme stamfadern till släkterna Hesselroth, Hasselroth och Hasselrot. På hemsidan finns mängder av källhänvisningar som kanske kan vara till någon hjälp...

http://www.hasselrot.org/wordpress/slakten/slakten/

http://www.hasselrot.org/MinSlakt3-9/Jon_i_Upperud/Jon_i_Upperud.html

En annan möjlig kandidat är Joen Andersson som var gift med Anna Arvidsdotter Västgöte i hennes andra gifte:

TAB 10

Jöns Ulfsson, (son av Ulf Knutsson, tab 9), till Bottna samt Vada i Oppeby socken, Östergötlands län. Förseglade bland adeln konung Gustaf I:s testamente 1560-08-30. Bevistade mönstringarna 1562 och 15636. Bisittare i konung Eriks nämnd7 1564-01-31. Nämnes i tvenne odaterade rusttjänstlängder från 1560 och 1570-talen8. Var sannolikt död 15738. Gift med Anna Arvidsdotter i hennes 1:a gifte (gift 2:o med bonden Joen Andersson, död 157711. Gift 3:o med ståthållaren Knut Jönsson (Lillie af Greger Mattssons ätt)), som levde änka 1587, dotter av fältöversten Arvid Gustafsson Vestgöte och Karin Eriksdotter (Bielke af Åkerö).

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Soop_nr_10

Anna Arvidsdotter Westgöthe

Den här röran är resultatet av en förväxling mellan Arvid Jonsson i Dalsland/Värmland och Arvid Jönsson till Bottna i Östergötland. Det kan omöjligtvis röra sig om samma person med tanke på kronologin.

Har försökt separera de båda familjerna nu, men för att processen ska slutföras behöver jag hjälp av en vänlig kurator att kapa bandet mellan Jöns Ulfsson (Soop) och "makan" NN.

Sedan vore det bra om profilerna för Jöns Ulfsson (Soop), Arvid Jönsson till Bottna och Arvid Jonsson låstes för att förhindra nya sammanslagningar...

När jag läser texten i :

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Soop_nr_10

Våldsamt här! "TAB 11
Erik Jönsson, (son av Jöns Ulfsson, tab 10), till Bottna. Ihjälslog i aug. 1577 på Åkerö i Bettna socken, Södermanlands län sin styvfader"

Styvfadern lär vara bonden Joen Andersson, död 1577.

Bonden Joen Andersson är det möjligen den samma som "Jon i backen"?

Jon i Backen levde som sagt i Dalsland. Det är LÅNGT mellan Dalsland och Södermanland...

Mobiliteten hos riddare/väpnare var stor. Det var där i genom som de kunde utöva sin makt. Släkten Soop hade egendomar i Värmland, närmare bestämt glumseruds gård i väse härad. Släkten Soop ska även haft egendomar i både Älvsborgs och Skaraborgs län.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion