Ingegerd Karlsdotter (Folkungaätt) - Usikkert opphav

Started by Frank Harald Johansen on Wednesday, November 22, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 16 posts

Ingegerd eller den till namnet okända tredje systern KAN ha varit gift med Nils i Långserum och blivit
mor till de tre syskonen Gjurd, Mathias och Ingrid av den äldre Oxenstierna-ätten. Denna hypotes är
mycket osäker men stöds av namnskicken: Lucia, Ragnhild, Ingegerd-Ingrid-Ingeborg och Bengt-Bengta
samt av Mathias-döttrarnas relativa rikedom som tyder på en anknytning till det äldre högfrälset i Sverige.
Namnet Lucia var tämligen vanligt under 1200- & 1300-talet i Sverige, exempelvis så finns ett brev från
1274 utfärdat av B. Mattssons och hans sjuka hustru Lucia (DS582), vilket innebär att det inte går att dra
några bestämda slutsatser av Lucia-namnet.

Intressant. Ska bli spännande att (om) det kan klarläggas med bevis och hur släktskapen vidare leder bakåt.

vad sysslar ni med? det står i Oxenstiernas stamtabeller , vad håller ni på med ? varför skulle de ha fel? va? nej vet ni vad

ta kontakt med de som är Oxenstierna ättlingar, alltså den släkt förening. innan ni ens dra en slut sats

http://www.historiska-personer.nu/min-s/pa5f49075.html finns ingen mor här med nämnd alls

Personligen tycker jag att det är helt fel väg att kapa banden först, och SEDAN skapa en diskussion. Diskussionen ska vara FÖRE kapandet, inte tvärtom.

Min åsikt är att kapningen av relationen uppåt borde göras ogjord, men att det bör stå i Om-rutan att kopplingen inte är bevisad. Om ni övriga tycker att det SKA kapas trots allt, så borde Ingegerd ändå vara kopplad till Karl, men inte till maken. Det som ifrågasätts är ju inte Ingegerds koppling till Karl utan kopplingen till maken och barnen.

Stycket som citeras ovan av Frank Harald är förresten hämtat härifrån: http://www.oxenstierna.org/hist_book/kronika.pdf

Kopplade tills vidare ihop Ingegerd med sina föräldrar igen.

Jag håller med. Vi ska INTE bara kapa banden. Vi ska däremot tydligt påpeka att banden är osäkra och bara tillfälliga tills bevis finns.

Tänk vad bra det hade varit att som i andra databaser så som tex musikdatabasen Discogs ha funktionen "Ej verifierad" och "Verifierad" =Bevisad. Då hade arbete lagts ned kollektivt på att bevisa en tes och först när tesen är kollektivt (%) omröstad bevisad, så knyts kopplingen ihop helt åt båda håll. Så länge detta inte finns får vi leva med att förändringar och teser uppstår.

Man ska även veta att en familjs stamtabeller inte är huggen i sten för evigt. Dokument hittas och stamtabeller förändras över tiden.
--------------------
Med andra ord. Låt kopplingen vara tills vidare, men ange i "Om" att kopplingen till maken och barnen inte är verifierad/bevisad. Det röstar jag för.
--------------------

enligt Oxenstiernas sida så står Ingrid karlsdotter som ett fråge tecken, varför tar ni ej kontakt med de som kan och vet ???

Jo, det är nästa steg förstås. Ett frågetecken betyder ju oftast att man inte har forskat färdigt.
Vet du vad de kan och vet? I så fall kan du ju också berätta det. ;)

Jag ska prata med en kompis Oxenstierna. ;)

man kan gå in på deras sida , som jag faktiskt föreslagit.

Ja, absolut, men den behöver ju absolut inte vara uppdaterad, så man måste ju alltid ändå prata med dem. Och jag ska prata med mina vänner på riddarhuset också om deras syn. Alla vägar in till svar är viktiga att kontrollera. Jag redovisar här om jag får någon ny information. Gott Nytt År allihop.

gör det

Har något dykt upp, kopplingen är ju kvar nu, 5 år senare men skulle gärna veta om något kom fram från de olika kontakterna

Jag har i alla fall inte arbetat på denna koppling. Tror vi får hitta fler som jobbar på fler svar.

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion