Zuid-Holland

Started by Job Waterreus on Tuesday, March 24, 2020
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 36 posts

Ik ben ook begonnen met het aanpassen van de gemeentes in Zuid-Holland.
Uitgangspunt is dat van plaatsen de huidige gemeente wordt weergegeven.
Mist u gemeentes binnen Zuid-Holland meld het hier. Voor nieuwe plaatsen moeten we een locatie opgeven, dus geef even aan waar zo'n plaats ligt (coördinaten of ligging t.o.v. andere plaatsen)

Het is mogelijk om een begin- en eind jaar van een gemeente op te geven, maar daar is maar spaarzaam van gebruik gemaakt. Dit omdat bij het intikken er maar een kort lijstje van namen getoond wordt wat ook wereldwijd bruikbaar moet zijn. Als een plaats daar meerdere keren in voorkomt is er minder ruimte voor andere plaatsnamen, dus het is mogelijk dat er nog plaatsen die vaker voorkomen met verschillende jaartallen gaan verdwijnen en alleen degene met de huidige gemeente overblijft.

De Geni database geeft locaties tot op postcode niveau. Het handmatig wijzigen daarvan is gezien de aantallen niet handmatig te doen. Het streven is om alle gemeenten en dorpen in te voeren met als provincie Zuid-Holland (i.p.v. ZH).
Handmatig ook alle gehuchten en stadswijken invoeren/verbeteren is te veel werk. Dus die graag alleen melden als ze van belang zijn voor een aantal profielen (bijvoorbeeld omdat er een begraafplaats of kerk is of er een families gewoond hebben er er dus meerdere profielen zijn waarvoor het van belang is.

Beste Job,
Wij hebben wel iets met Zuid-Holland omdat mijn schoonvader in 1907 geboren is in de Vlist. Zijn naam was Cornelis Antonie de Jager.
IK weet helemaal niet of dit op deze manier de bedoeling is.
Ik zie of hoor het wel.
Met vriendelijke groet,

Janny de Jager-Raven.

Hoi Job

Asperen volgens mij gemeente in Gellderland krijg ik 4 keuzes.

1 daarvan is Asperen Zuid Holland, volgens mij is het altijd een gemeente geweest in de West Betuwe , provincie Gelderland.

Kan jij daar evt naar kijken ik denk de keuze van Zuid Holland is niet geheel juist.

Jantien Raven,

Vlist bestaat al: Vlist, Krimpenerwaard, Zuid-Holland, NL

Mocht je voor een profiel een plaats in Zuid-Holland nodig hebben die nog niet bestaat, dan kan je hier aanvragen of die opgevoerd kan worden, zodat die gekozen kan worden uit de lijst die gepresenteerd wordt als je begint een plaatsnaam in te tikken.

Job bij bijna elke plaats die je intikt krijg je een combinatie die raar is of vraagtekens oproept.
Lisse geeft de mogelijkheid om te kiezen tweemaal Lisse. Bij Haarlem is dat ook zo tweemaal Haarlem, Neem ik de Zilk dan moet ik mijn best doen om De Zilk, Noordwijkerhout te krijgen i.p.v. iets met Noordwijk. Neem ik Noordwijkerhout dan krijg ik Noordwijkerhout, Noordwijk. Bij Valkenburg moet je uiteraard oppassen dat het geen Valkenburg in Limburg wordt. Bij Rijnsburg, ZH koos een Engelstalige Rijsbergen in Noord-Brabant. Bij Hillegom wordt het ook tweemaal Hillegom. Warmond resulteert in een keuze menu met Teijlingen, Sassenheim. Bennebroek resulteert in Bennebroek, Bloemendaal oké als je het op basis van de moderne gemeente indeling doet. Zo wordt Vogelenzang, automatisch Vogelenzang, Bloemendaal is oké op basis van gemeente indeling. Het is erg lastig om een goede keuze te maken. Het gebied met de Kaag, Rijpwetering, Alkemade, Leimuiden, Roelofsarendveen levert de een streek naam met de Braasemmermeer erin alleen iemand uit de streek begrijpt het.
Het lijkt erop dat je het advies moet krijgen om je eigen invulling moet nemen i.p.v. het keuze menu.

We zitten met de provincie indeling en de politieke invloed. Bennebroek heeft een politieke keuze gemaakt het ligt in Noord Holland tussen Heemstede,NH en Hillegom ZH met de gemeente werken was het samen met Heemstede maar heeft politiek geen zin om zich als relatief kleine plaats bij het grotere Heemstede aan te sluiten en kiest dan maar voor Bloemendaal.
Bij Haarlemmerliede / Halfweg een zelfde type probleem Amsterdam wil het hebben en het ligt dicht bij Haarlem om politieke rede (machtsdenken) wordt voor de Haarlemmermeer gekozen terwijl het daar niet in ligt.
Nemen we het gebied van de gemeente Kaag en Braassem dan is daar een hele reeks aan oude plaatsen / oude gemeenten die eronder vallen.

Ik heb de oude gegevens niet allemaal verwijderd (is handmatig niet goed te doen; zijn er te veel).
De Zilk valt (net als Noordwijkerhout) onder gemeente Noordwijk, Net zoals Rijnsburg en Valkenburg vallen onder de gemeente Katwijk. Warmond , Sassenheim en Voorhout vallen onder de gemeente Teylingen. Zo vallen er ook een groot aantal vroegere zelfstandige gemeenten nu onder Kaag en Braassem.

Alle historische gegevens invoegen is niet zinvol zolang Geni een ijstje van maar hooguit 4 of 5 keuzes toont. Je zou dan naast de plaatsnaam nog veel meer gegevens moeten typen om de juiste keuzes in het lijstje te krijgen.
Het is nu al zo dat je bij korte plaatsnamen soms ook al het eerste deel van de gemeentenaam moet tikken, omdat er te veel plaatsen zijn die met dezelfde letters beginnen.

Dat is de reden dat er er voor gekozen heb de plaatsen met hun huidige gemeente op te voeren.

Zelf iets intikken kan natuurlijk nog steeds, maar dat kan wel het vinden en beoordelen van overeenkomsten negatief beïnvloeden.

Er is ook een lijst met voormalige gemeentes beschikbaar op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voormalige_gemeenten_in_Zui...

Job

vwb Asperen 4 keuzes lijkt te kloppen als we de geschiedenis bekijken.
Mijn grootouders zijn er geboren. Grootvader is later weer terugekeerd en aldaar overleden. Op het kerkhof liggen nog veel voorvaderen van mij.

Piet,

Het blijft lastig, want met zo'n kort lijstje om uit te kiezen maakt dat de plaats die je zoekt snel niet getoond kan worden als we plaatsen gaan opnemen met meerdere jaartallen.
Het kan dus zijn dat we er toch voor moeten kiezen om bij plaatsen die nu meerdere keren voorkomen met datums om daarvan keuzes te verwijderen om te zorgen dat andere plaatsen die met dezelfde letters beginnen in de lijst getoond kunnen
worden.

De bedoeling is dat er in ieder geval voor iedere historische plaats (ook al bestaat die nu niet meer) gegevens zijn opgenomen met de huidige gemeente waarin de locatie ligt.

Begrijp het probleem Job.

Ik heb Dijkshoorn toegevoegd als synoniem voor Den Hoorn (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Hoorn_(Midden-Delfland))

Job je weet dat ik de huidige gemeente indeling geen goede keuze vind.
Je moet de regio dan erg goed kennen om te begrijpen welke locatie er bedoeld wordt. Elke 10 jaar kun je flinke verschuivingen verwachten. De steden willen steeds uitbreiden en de naburige gemeenten inlijven.
De huidige indeling kan wel een hulp zijn voor de zoektocht welk archief je moet hebben.
Kun je de registratie van het CBG in den Haag gebruiken als basis?
Een ander moment van de locatie indeling bevriezing is, misschien de indeling van kort voor de invoering van het postcode systeem.

Ja, de vorige schrijver heeft helemaal gelijk! Wie bestuurlijk Nederland 'n beetje heeft gevolgd de afgelopen jaren, weet hoe de geldingsdrang van burgemeesters en gemeenteraden heeft geresulteerd in talloze gemeentelijke herindelingen. In Rosmalen zijn ze nog gefrustreerd te zijn 'ingelijfd' bij 's-Hertogenbosch...

Er is binnen Geni gekozen om maar een kort lijstje te tonen voor de keuzes en daarmee moet wereldwijd gewerkt worden. Dat maakt het op dit moment niet goed mogelijk om meerdere vermeldingen voor een plaats op te nemen. Hopelijk wordt dat in de toekomst wel mogelijk, maar zolang dat niet het geval is is voor de meeste plaatsen eigenlijk maar 1 vermelding goed mogelijk.
De huidige gemeentes zijn het uitgangspunt voor de Geni database geweest en zijn goed gedocumenteerd op Wikipedia, dus daarom kies ik voorlopig toch daarvoor (ook omdat het handmatig wijzigen eigenlijk niet te doen is)

De bronnen projecten kunnen gebruikt worden om per plaats en periode aan te geven waar gegevens te vinden zijn. Dus als iemand aanvullingen heeft dan graag.

Job, ik ga er mee aan de slag. Die projectpagina's bedoel ik.

Private User, dank je.

Zolang de mogelijkheden binnen Geni niet anders worden is dat m.i. het beste wat we nu kunnen doen.

Wat is de 'bottle-neck' voor Geni? Poen, data-opslag-capaciteit, vrijwilligerstekort? Of misschien een voor gewone gebruikers nog totaal 'onzichtbare' reden? Als ze Nederlandse curatoren-tekort ondervinden, kunnen we daar met z'n allen natuurlijk --tijdelijk, zodra de crisis weer is overwonnen, worden die weer gewoon of Pro-lid-- wel een mouw aan passen, dacht ik. Ik wil wel meedenken aan welke gebruiker we dat het eerste zouden kunnen vragen.

Het in de lucht houden van Geni kost behoorlijk wat geld en moet opgebracht worden door de PRO gebruikers. Er blijft niet zo veel over voor het betalen van de Geni organisatie, dus die is niet zo groot.
Er zijn heel veel wensen en ook heel veel tegenstrijdige wensen, dus ze moeten kiezen wat ze met de beschikbare betaalde menskracht kunnen doen en geven dan soms aan andere dingen prioriteit dan wat we graag zouden zien.
Omdat de ondersteuning van Flash aan het einde van dit jaar stopt ligt die prioriteit voor dit jaar met name op de HTML boom en aan het beter afhandelen van stamboom- en dataconflicten. Ook het afhandelen va GEDCOM importeer acties en de inconsistenties vergt nog de nodige inspanning.
Daarnaast zijn gebruikers in deze crisis meer actief op Geni, dus er is ook het nodige te doen aan het optimaliseren om te zorgen dat Geni niet heel erg langzaam wordt.

Dus inderdaad is poen wel een beperkende factor.

Voor die poen-kwestie heb ik wel specifiele ideeën waarover ik wel met een klein kluppie eens (online?) zou willen brainstormen...

Beste Job,
Mijn vader staat genoteerd als zijnde geboren in 's-Gravenzande. Maar recent ben ik er achter gekomen dat hij waarschijnlijk in Hoek van Holland is geboren want vroeger viel dat niet onder Rotterdam. Wordt daar ook rekening mee gehouden?

De oude plaatsen zijn nu opgenomen met de gemeente waarin ze nu liggen, maar het is uiteraard mogelijk om desgewenst de gegevens na het opzoeken nog te wijzigen of om een locatie zelf helemaal handmatig in te voeren. In dat laatste geval zijn er dan geen coördinaten bekend is is het niet mogelijk om voor zo'n profiel op de kaart een locatie aan te geven met https://www.geni.com/map.
Wat er nu in de Geni locatie database staat heeft trouwens geen gevolgen voor wat er al eerder bij een profiel is opgeslagen. De gegevens uit de locatie database worden alleen gebruikt bij het wijzigen of toevoegen van een locatie in een profiel.
Als locaties binnen een profiel op verschillende tijden zijn ingevoerd, dan is het dus goed mogelijk dat een zelfde plaats anders geregistreerd staat bij de geboorte dan bij het overlijden.

In Wikipedia is voor heel veel plaatsen ook historische informatie beschikbaar, dus dat kan eventueel gebruikt worden om handmatig gegevens in te voeren.
Bedenk echter wel dat de meeste profielen in de loop van de tijd samengevoegd worden en meerdere beheerders krijgen. De kans is dan reëel dat iemand zo'n handmatig ingevoerde locatie zal wijzigen als er verder bij het profiel niets vermeld staat waaruit afgeleid kan worden waarom de locatie zo is ingevuld. Dit is geen kwade wil, maar zo'n samenvoeging zal een data conflict opleveren en dan moet er gekozen worden. Zonder verdere informatie zal dan de default waarde voor Geni het al snel winnen.

Verzoek is dan ook om profielen zo veel mogelijk van bronnen of broninformatie te voorzien.

Zolang iedereen beseft dat gemeenten überhaupt niet bestonden voor 1800 en er dus nu de huidige gemeente bij een plaats staat hoeft dat niet echt een probleem te zijn.

Iets dergelijks zie je ook met provincies, die bestonden in deze vorm in het verleden ook niet.

Zuidland was een gemeente tot 1980. Maar staat niet in de locatie database van Geni.com

Ligt op 51.821944 NB , 4.258056 OL

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidland

Een leuk feitje is
"Tot en met 31 december 2014 was Zuidland onderdeel van de gemeente Bernisse. Op 1 januari 2015 ging de plaats samen met de gemeente op in de gemeente Nissewaard."

En https://www.geni.com/family-tree/index/6000000054795954833 is hier geboren.

Het dorp Zuidland staat wel in de database, dus er is geen haast bij dit verzoek.

Ik heb het toegevoegd, maar moet even kijken of het niet te lastig is voor andere namen (i.v.m. de hoeveelheid namen die getoond kunnen worden tijdens het tikken van een naam)

Voor de meeste plaatsen probeer ik het te beperken tot de huidige gegevens omdat het snel onpraktisch wordt.

Laat s.v.p. weten als het meervoudig opnemen van een naam wat dat betreft voor problemen zorgt.

Broek en Bloemendaal.

Beiden gelegen in Zuid Holland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek,_Thuil_en_%27t_Weegje

zoeken.allemolens.nl/detail.php?id=114670791, boven in in de kaart ligt Bloemendaal

Broek en Bloemendaal worden in wiewaswie vermeld als geboorteplaatsen

Deze plaatsen worden door menigeen dus verwisseld met Noord holland en friesland.

Showing 1-30 of 36 posts

Create a free account or login to participate in this discussion