Pour Marianne.
Si on remonte un peu plus haut au départ d'Izmir de Shemuel Guini pour l'Argentine, fondateur de de la communauté Sefaradi de Buenos Aires, tu trouveras ci dessous son histoire ainsi que celle de ses frères en Judéo-espagnol écrite par Matilda Gini de Barnatan. Si tu as du mal à traduire fais le moi savoir, je pourrais t'aider.
KRONIKA DE D.SHUMUEL GUINÍ,IZMIRLÍ KO-FUNDADOR
DE LA KOMUNIDAD SEFARADI DE BUENOS AIRES
Por Matilde Gini de Barnatan
Aze munchos anyos,kuando tomi la dezision de estudiar i difuzar la erensia de mozos, sefaradim vide un anch kamino.
Este kamino no era, no kijo ser un yelado estudio istorico, ma por kontra un testimonio ke uvliga sin kavsa sigura i sin konsensia de la motivasión.
¿De ke? me demando munchas bezes…
¿De onde es vinien este despertar de siglos, esta mesklatina del pazado de unas djentes, de una sierta nostaljia, de una lingua, de vozes y murmuyos i de estrechamiento de alma ?¿
¿Onde se topan las imajenes ke se piedren en mi i ke tornan komo si se kedaron mas ondo ainda ke la memoria?
La istoria ke se kedo en sierto lugar, es agora rekuperada kon el derecho i el rolo de venser al ulvido.
En estos kaminos, konoser mas de serka la vida de mi avuelo paternel D.Shumuel Guiní , es un dezafio ke despierta dientro de mi munchas demandas ,de sentimientos ,de ansia ke puja por topar repuestas;i por esto kero travar en la memoria sin tiempo i en una chika kronika ke aparese i disparese en un espasio ainda bivo en la mirada de la enyeta.
Munchos, munchos anyos se pasaron de akeya tadre, kuando kaminando por la kaleja Camargo en el kartier de Villa Crespo en Buenos Aires por
la kaleja onde avia morado mi avuelo atras anyos, una tadre inulvidable, antes ainda de arresentarme kon mi famiya en Sefarad, sinti el dezeo supito de arrekojer un pedaso de vida, unas palavras, unas photografias amariyas, un viejo dokumento, o un livro de meldar La Ley por mor de sintirme biva...
¿Kualo es este menester ke mos uvliga a dar testimonianza?¿Ken i ken torna i mos arrodea al muestro lado por una kaleja, i se detiene en la kaza del avuelo Shumuel , tan en serka de la Kilá de Camargo…?
Me demando de onde vino el dezeo de kontar la istoria, komo un tikun…o komo un nes…
Misteriozas demandas sin repuesta.
¡La Kilá de Camargo! bozes, orasiones ,sentimiento de unas djentes guadradas del tiempo de mi chikes.
Bodas, Festividades, Simjá Torah, Sucot, Shabat i la grande lampa de kristal ke ilumina sovre muestras kavesas el viejo Kal…
Tornan los rekodros del avuelo Shumuel Guiní, el padre de mi padre, ko-fundador de la Komunidad Sefaradi Madre de Buenos Aires ke devino un personaje porke lavoro munchos anyos de su vida kon dignidad i esforzo, pujando en el desvelopamiento de esta importante Komunidad onde se aunaron diversidad de sefaradim vinien de sivdades del Imperio Otomano , de las aguas, de las tierras i la kolor de un Mediterraneo ke desharon a la bushkedad de una mueva eksistensia i un avenir para los ijos.
Los Guiní vinidos de Izmir eran kuatro ermanos: Tio Abraham, Tio Isaac,Tio Shelomo i mi avuelo Shumuel.
El avuelo Shumuel i su mujer Alejandra Aboudara tuvieron kuatro ijos: León,Jaime, mi padre Mordejai (Marquitos) i mi tio Avramachi, el mas chikitiko.
La avuela murio deshando ijikos chikos i el avuelo Shumuel se espozo kon Mazal, una mujer maravioza ke fue una madre en derechura para estas kriaturas, i por esto me metieron el nomvre Matilda ke es Mazal….
La dolor de la piedrita de Leon; el ijo grande era una grande ferida en la famiya, i el avuelo Shumuel rekodrava siempre kon tristura la kantiga ke tanto plazia al malogrado ijo “ ¿Ken me va kerer a mi…?”
En un kartier umilde era un grande dezafio alevantar las fraguas de las bazas komunitarias asigun muestros uzos i costumbres : Sinagoga, Beit-Ha Haim, Talmud Torá, Sosiedad Pro-Medikamento por mor de kudiar la salud de los jazinos, ansi ke aparejar un medio sosial ,tanto emportante para las famiyas.
Antes ainda del siglo XX arrivaron del leshano Izmir a Buenos Aires, komo munchos mansevos, el avuelo Shumuel Guiní kon sus
ermanos Abraham, Isaac y Shelomo.
No es sigura la data djusta ma son, de fakto, las viejas photografias i dokumentos de la Komunidad la mijor testimonianza
de su istoria, destino i presencia.
En los rekodros bivos en mi memoria de kriatura, la vida era un armoniozo mundo de parientes; tios, primos, amigos i vizinos.
De muestra famiya maternel Codrón-Alalouff, la tia Fortunée ermana de mi madre era afamada muchacha por su galanura i moderna presonalidad kuando mi padre -komo munchos de la manseves de akeyos tiempos- kedo entrezalido kon Fortunucha, ma eya le disho: “Marquitos, tu sos chiko para mi…”, i en viendo komo era un mansevo tanto bueno le propozo: “es mijor ke tomes a mi ermanika Becky…” ; “ ma komo -disho admirado mi padre - “si tu ermanika es ainda kriatura” – I Fortunee le disho: “ya se va engrandeser…”
I ansina Marquitos i mi madre Becky se izieron novios.
Munchos anyos dempues la Tia Fortunée me disho komo mi padre las yevaba a pasear a las dos ermanikas :
“Marquitos mos yevaba a las dos a buenos lugares, i mizmo a bailar…Iyamos las dos vistidas komo dos prinsesikas…”
Asigun me disheron el avuelo Shumuel Guiní avlo kon el avuelo Salamon Alalouff i le demando la ijika en dizien algo ansi komo :”Tu mos das tu ijika ; eya va entrar en muestra famiya i en siendo ainda kriatura se va ambezar relijiosa komo mozos…”
I ansina fue ke se espozaron mi padre kon mi madre ke era aedada de 14 anyos…
Ansi eran las bodas en akeyos tiempos…
En munchas okasiones, tomi el plazer de sentir las palavras de mi madre avlandome de su esfuegro el avuelo Shumuel, ke aunava a su presonalidad relijiosa una grande amor a la komunidad; en su kaza se azian bodas, i es fama ke mizmo venian madres kon sus kriaturas jazinas, ke el avuelo Shumuel sanava en meldando versikulos i palavras sagradas de La Ley.
Lo muncho ke sinti avlar de su presona en muestra kaza me izo konsensiar de su esforzo i kolaborasión en el kartier onde se desvelopo una importante Komunidad Sefaradi.
Komo munchos en la istoria del djudaismo espanyol, eyos trusheron kon si el legado, la kultura i una lingua guadrada en memoria i korason.
Muncho anyos lavoraron estos pioneros del kartier de Villa Crespo, los munchos ke avia el menester para alevantar i fraguar las bazas
i kaminos ke tenian el menester.
Anchamente aktivos,mi avuelo Shumuel i Tio Shelomo, eran figuras destakadas en este sentro komunitario.
Tio Shelomo desvelopava un rolo aktivo en todo modo de ataduras sosialas no-djudias ke arrodeavan a estaKomunidad ;I siempre lo vide prezente en las festividades nasionalas, en aktividades kulturalas i de amistad.
En Septiembre de 1914, se signo el Akta de Fondasion del “Kahal Kadosh i Talmud Tora La Ermandad Sefaradi”
I en Disiembre de 1919 , se selebro la inauguración de la Kilá en la Kaleja Camargo i de fakto en estos viejos documentos, topamos la alkunya de la famiya Guini.
(Sovre el partikolar, meldar el interesante teksto del anyo 1992 :“Presencia Sefaradi en la Argentina”–manadero de información i dokumentación de la Komunidad Sefaradi ; i entre unotros el dokumentado ensayo “Los Sefaradíes en la Argentina de Margalit Bejarano ; o de Mario Cohen en la revista Sefárdica del Cidicsef, i artikolos a este sujeto de David Elnecave en la emblematika puvlikasión sefaradi “La Luz” de Buenos Aires ; kontinuadora en la saga de tres djurnalistas de la famiya Elnecavé.)