Är Tröndelag lika fake som "Svealand" på dagens väderkarta?

Started by Johan Lindqvist on Tuesday, October 12, 2021
Problem with this page?

Participants:

Showing 1-30 of 93 posts

Vi har haft en diskussion på arkeologiforum om "Var ligger Beowulf begravd"

i diskussionen kommer vi fram till att vi kan konstatera att vi funnit platsen för där han dog samt där han fick en val efter sig..

Men inte bara det. Vi kan mycket väl också ha hittat det egentliga Hleidargardur/Hleidre/Heorot. Att det inte ligger på Själland. Utan i Bohuslän.

Dessutom - att sagorna när de refererar till Trondheim - inte gör det till dagens Trondheim..

Jag klistrar in våra kommentarer från forumet - Häng på!

https://skandinavisktarkeologiforum.org/viewtopic.php?f=12&t=11...

Här kan ni läsa själva..

Innebörden skulle bli rätt stor i och med att många problem kan lösas. Även Släktskapsmässigt.

Här börjar tråden

"Kära deltagare,

Det är med största...

Jag har hittat platsen för Beowulf.

Med logik och lite argument i sak. Jag behöver dock er hjälp.

Jag har kontaktat ett museum med arkeologer. Men dem avfärdar mig som en "rudebeckian". Trots att det ju är de som beskyddar statens uppdiktade rudbeckianism. De är fast i sina paradigm och fyrkanter.

Som tänker källkritiskt istället för informationskritiskt.

Vad jag förstår så är flera av er här insatta i ämnen som arkeologi etc. Några av er har spännande resonemang.

Men, ser ni tvärvetenskapligt och med geografiska perspektiv? Strukturer. Och med den tidens infrastrukturer. Landhöjning medräknat.

Jag ska se om jag kan bifoga en bild på Beowulfs "Val" sjömärket som byggdes under tio dagars tid.

Jag skriver vidare snart igen. När andan faller på.

Allt sitter nu ihop i en helhet. En kontext. Det passar. Det går inte att falsifiera. Bara verifiera.

Jag skulle behöva hjälp med metalldetektorer och radarundersökningar.

Väl mött

Johan Lindqvist"

Jag har kontaktat Michael Wood, en engelsk "expert" på anglosaxer. Etc.

För att se om han kan verifiera ngt från denna Val som står på ett berg vid kusten.

Inte långt därifrån finns en stark tradition om en drake i berget. Som vaktar en skål.

Dessutom finns Heorot i närheten.

Och, vi har i norr Hrings grav. Lodbroks far. Och vi vet ju att Lodbrok etc var ättlingar till Sköldungarna.

Så vi har nu en geografisk plats för fornaldarsagorna. Det är sagor om megalitområdena i Norden. Höjder, platåer.

Var ligger denna "Beowulfs val"? Bohuslän? Västergötland? Östergötland?

Spännande! Kan det vara södra Bohuslän?

Jag kan skriva lite mer ikväll och förklara lite närmare hur jag kom fram till dessa ställen.
Och allt är ju inte klart än såklart. Men jag känner att nu stämmer det. Geografiskt strukturellt, etymologiskt, etc..

Så det är lite rysningar man får ibland. Vackert som tusan.

Behöver dock hjälp.. Vi behöver bekräfta olika saker.

Strategiskt skulle man kunna leta på rätt ställen nu med detektorer etc. Och på 500 talet osv. så la man väl saker i mossar, vilket gör att vi kan finna saker som finns bevarade.

Kanske skulle vi kunna bilda en grupp på Telegram som hjälper varandra i det här. Ingen av oss klarar av det här på egen hand.

Och vi gör det väl för allmännyttan.

Kanske är det viktigt att vi håller det lite hemligt ännu så att det inte kommer dit plundrare.

Eller arkeologer som sitter fast i en byråkrati med Sveaskola paradigm o annat nonsens ..

:)

Tycker inte du skall oroa dig för plundrare. Gissar att bilderna är från:
- Nära Strömstad
- eller Södra Bohuslän
- eller Norra Halland

ror nog inte Michael Wood kan göra någonting åt saken, även om han har gjort ett avsnitt om Beowulf. Få om ens några utlänningar har brytt sig om att leta efter geografin i Beowulf på plats. Vad jag minns så var Heorot på danskt område och inte i Götaland......lycka till.

I sagan om Beowulf så får Beowulf en val efter sig, ett sjömärke. Denna val skall ha placerats på något som hette Hronesness. Berget är 110 m högt. Hela berget är en fornborg. Den största på Orust. (Hreosnabeorg i sagan?)
Berget heter Valberget och platsen bredvid heter Rånäs. Hrone på old english betyder just Val. Men även mussla. Det har en tydlig musselform. Och ligger på "the whale road" Anglosaxernas handelsrutt nord-syd. Från Rhen o Elbe söderut, längs Jyllands kust och sedan.. Just det, Bohuslän - Dalsland.
På fornsök står det att den antagligen byggdes direkt. Det finns inga spår efter ett tidigare röse (som finns på de andra bergstopparna i nejden.)

Berget var på 500 talet omgiven av vatten och låg som ett anglosaxiskt hangarfartyg med utsikt norrut i fjorden, samt söderut. Och med utsikt in mot Earneness i sagan där Beowulf dog av draken. (Dragsmarks kloster) Detta ca 4 km bort. Vilket också är ett exempel i så fall på hur konkret och rimlig sagan kan vara. Ca 7 kilometer norrut ligger Hjortekullen. Också den med strategiskt läge. Den ligger på 150 meters höjd. Precis med vy i linje med fjordarna. Därifrån ser man både Uddevalla och Lysekil samtidigt. Och givetvis Valberget.

Hjortekullen ligger i ett kluster av berg som kallas Lejdebergen. (plural) tänk Hleidargardur (plural) i till exempel Rolf Krakes saga.

Lite längre söder om Valberget finns också Krakekullen. Norr om Lejdebergen ligger Granhogen. Som har föreslagits vara Rodulfs grav.
Rolf Krake alltså, dvs Hroðulf i Beowulf.

Många ortsnamn med de finaste platserna där bl.a. adelsmän bott har namn som Ulvesund, Ulveviken etc. (Tänk wulfingar) Här finns även många namn med de djur som nämns i Beowulf. Örnar, Korpar, Björn. Etc.

Vi har även platsen för Lögrinn här - Strömmarna och öarna i förlängningen av Bokenäset. (Ynglingasagan återger förhållandet mellan Lögrinn - Hleidargardur och Markerna o norr.)

Bokenäset hette kanske förr Seelund som det stavas i sagorna.

Själland i sagorna stavades Sjoland.

Lejre hette inte Lejre och det ligger inte på Själland. Det hette Hleidr eller Hleidargardur.
Lejdare - Läktare - höjd - Lund..

Nej, Michael Wood har inte svarat. Så behöver annan hjälp.

Du kan inte använda begrepp från idag, som Götaland etc.

Världen så annorlunda ut då, och hade inte de namn vi har nu.

Med så enkla begrepp får du inte analysera. Måste analysera informationen, inte källorna med sanningar i färdiga paket med begrepp från idag. Läsa mellan raderna, se en helhetsbild.

Förlängningen på Bokenäset är Kroppefjäll som går norrut o bildar naturlig gräns för Dalsland. Örekilsälven tar dig vidare norrut mot Ed.

Nidaros. (munnen på älven) här finns två fornborgar på vardera sidan av älven. (Hladir i sagorna) här satt Jarlen. Och här var sigurd ring jarl. Till exempel.

Trondheim/Drontheim etc är sjösystemet norrut..

Dalsland är precis som Falbygden urbygder sedan isen drog sig tillbaka. Ligger högt och är skyddat.

Detta område (Markir) var en del av Danaveldi, alltså en federation mellan olika Danska delar. Också som ett slags Bergslagen / Tröndelagen för Anglosaxerna. Här skapade man stål. Saxarsvärd.

Det är kanske inte konstigt att Håkon Håkonsen förlade klostret på dessa strukturer. Dragsmarks kloster. Marieskogs kloster.
Klostret hade ägor ändå upp till Torsby, Klarälven.

Efter att klostret rivits så förblev Dragsmarks socken ett eget län i Danmark - Norge. Som förvaltade dessa ägor. Hit flyttade en Dansk amiral som fick gifta sig med Christian den fjärdes dotter. (bevisades förra sommaren på geni.com) De ärvde sedan klostergården för evigt. 10e generation bor fortfarande kvar. Dessa förvaltar sägnen om Draken i Skåleberget.

Re: Var ligger Beowulf begravd?
Inlägg av Valdemar » 15 augusti 2021, 21:06

Bra ställe! Mitt i Sagornas Alvhem. Namnen runt fornborgen är spännande, Valberg, Rånäs, Vindön, Hjälteön osv. Du skulle behöva någon fin fornlämningsmiljö med fynd från folkvandringstid/Vendeltid som i området..

Inlägg av Visi » 15 augusti 2021, 21:23

Norr om Valeberget ligger Julius stuga.
Kan självaste Julius Caesar ha haft ett semester-kryp-in där?

Tack Valdemar!

Ja, nu behöver vi bara hitta saker. Så att vi får både en induktiv och deduktiv metod..

Det finns spännande grejer uppe på Lejdebergen kan jag säga. Ligger i gärdsgårdar nu mellan markägarna.

Borgarhlid i sagorna går här upp mot Hjortekullen i en naturlig sänka. Och längs den finns stenar. Ingen vanlig gärdsgårdssten inte.

Mycket flyttades säkert till klostret sedan. Som i sin tur flyttades till Bohus fästning, det vet man ju.

Inlägg av Valdemar » 15 augusti 2021, 22:14

Tycker din kandidat är väl så bra som många andra teorier på detta forum. Placeringen i Skandinavien är logisk och naturen stämmer väl in på Sagan. Mitt i Alvhem och nära Gautarna är också bra tycker jag. Saknar närheten till de kända rika fyndplatserna i Bohuslän som Hög Edsten, Lilla Jored eller exempelvis Ytter Restad. Finns någon äldre runsten på Orust? Var finns större högar och guldfynd? Munkedal är den närmaste trakten med storhögar, guld mm.

Inlägg av Starkodder » 16 augusti 2021, 20:25

john skrev: ↑15 augusti 2021, 20:42
Nej, Michael Wood har inte svarat. Så behöver annan hjälp.

Du kan inte använda begrepp från idag, som Götaland etc.

Världen så annorlunda ut då, och hade inte de namn vi har nu.

Det är ju givet. Så enkelt får du inte analysera. Måste bli informationskritisk, inte källkritisk med begrepp från idag.
Jo du kan använda begrepp idag som Götaland och Danmark.

Inlägg av Valdemar » 16 augusti 2021, 22:19

Tycker Bohuslän/Alvhem är en bra kandidat för Vädermarksborna/Havsgötarna. Platsen du hittat har dessutom ett antal spännande namn som du påpekar. Om bara man haft en miljö liknande Blomsholm och Grönehög vid Strömstad också. Munkedal är inte långt bort och där finns fynden och högarna man önskar för ett ”Örnäs”.

Ja, det är intressanta namn som du säger. Passar så väl in allting. Naturen. Närheten till allting. Det är verkligen mitt i Skandinavien. Och där platsen gynnas av att man inte måste runda Jylland för att ta sig söderut, dessutom runda Norges sydkust för att ta sig norrut.

Sjösystemen norrut i Dalsland o Värmland tar en upp ett kanske relativt begrepp Throndheim.. Som kommer från det gamla ordet Thraend - typ. Växa, utvecklas.. - nybyggarland, svedjeland? Svithiod.

Klarälven tar en ända upp till Röros nästan. Och där ligger nuvarande Trondheim.
Vägen upp - eller området Markir - dvs Dalsland o västra Värmland hette i sagorna Noregr, vad det verkar och om man översätter själv. O försöker få det att passa in i strukturen.

Jo, det är intressant med Munkedal. Jag tror det är här som det gamla tinget Eyrathing var. Där valdes kung Sverre in.. Birkebeinarna var kanske dessa Markir-bor.. Och det gamla danska Markirstyrda området blev inte norskt förrän Sverre kom och fick med sig Dalslänningarna..

Vid Munkedal delas älven så man kan komma norrut i Dalsland även via Högsäter.. Här stora gravar. Men Granhogen på Bokenäs är inte liten. O dem ligger exakt mitt på, nord, väst, öst, syd.. Strategiskt. Det finns andra högar också..

Framförallt finns väl ingen data att tillgå. För man har ju inte grävt ut! Arkeologerna fungerar ju lite som sådana här grindväktare. Passiva historieförfalskare genom att inte gräva ut. En arkeolog på Bohusläns museum sa på fullaste allvar - att man måste ju skydda det som finns också. Bevara.

Men man måste ju veta först i så fall vad man ska bevara.. Idioti.

Iaf så tror jag det finns grejer där jag sa.. Men Arkeologerna har inte vetat vad dem ska leta efter.. Flinta har dem varit duktiga på att hitta.. av någon anledning.. den tiden liksom.

Och när jag kom ner från Valeberget efter att ha sett Valen. Då såg jag skålgropar som inte var utsatta på fornsök. Skålgropar som finns i Northumberland. Som ju Sköldungarna gifte in sig med. Och där Lodbrok senare var..

Ja, Wedrageatas hette de som byggde valen på 10 dagar. Så nog är det folk från trakten. Kanske Orustbor.
Enligt en sägen slogs två kungar över Orust. En Hitze o en Bore.. Oroligheter vid denna tid..

Beowulf skulle ju ha dött vid Earnanäs. (örnarnas näs, genetiv plural)

Sägnen är ju vid Skåleberget vid Dragsmark. Dragsmark är en halvö på halvön.

Earnanäs kan ju även vara hela Bokenäset. Dit odens folk kom i Ynglingasagan.

Gullmaren hette Godnarfirdir. Gudarnas fjord. Skollungen finns på Stångenässidan.

Eyrasund i sagorna skulle kunna ligga i närheten också, kanske söder om Munkedal eller själva strömmarna in till Hleidr. Eyrathing vill Bohuslänningar tidigare velat ha till Munkedal. På en karta på 1600 talet står där om Aurar (Örekilsälven) (Plural?)

https://en.wiktionary.org/wiki/eyrir#Old_Norse
https://en.wiktionary.org/wiki/aureus#Latin*
https://en.wiktionary.org/wiki/aurarius#Latin
https://en.wiktionary.org/wiki/-arius#Latin

https://en.wiktionary.org/wiki/marchland#English
https://en.wiktionary.org/wiki/borderland
https://en.wiktionary.org/wiki/m%C7%ABrk#English
Mark

Nordströmmarna / strömmarna bildar naturligt skydd in i fjorden.

Jag vill ha denna ögrupp utanför eller som i en förlängning av Bokenäs till det som också beskrivs i Ynglingasagan - till Lögrinn.. Dit Oden kom först, o sen byggde Hleidr.. Här här finns Lövvikevatten, Lökeskär o Lögås .. Som kommer av liquid, - vatten, sjö, hav...

Odens söner bodde här utspritt.. En av dem jarl sedan med deras söner i Dalsland? (Där fighter mellan Jarlernas ättlingar och deras kusiner som styrde Från Hleidargardur senare bröt ut. )
Bland annat slaget vid Bråvalla - som skulle kunna ligga runt Munkedal eller norr om längs med Örekilsälven mot Ed till - där Hrings grav verkar finnas enligt fornsök)

Men att flera av dem bodde vid höjder på Bokenäset. (som först var en ö utanför) ( en sjölund verkligen )

-att de är gudarna, "örnarna".. Plural. Örnarnas näs ist för Örnäset.
Genetiv plural. Earnaness.

Flera örnekullar finns också runt om.. Utsiktsplatser för bevakning?

Det kan också handla om offerplatser.. Man offrade ju bland annat örnar tydligen enligt en kung från Frankerriket som hade varit i Hleidr på besök. (Minns inte vem, men det går ju att söka upp)

Vägen upp mot Hjortekullen.. Den högsta punkten samt mest strategiskt med utsikt över havet österut mot Uddevalla på Lejdebergen. (Hleidargardur) ?

Ingen går här någonsin. Ändå finns denna stengata kvar.

Och konstiga stenformationer som denna pyramidliknande sten eller klippformation. Som verkar vara ihopbyggd av flera block i särskild ordning. Lite mystisk är den i alla fall med tanke på var den står i sammanhanget. Öst-väst-nord och syd?

Siulundi

https://www.youtube.com/watch?v=QuVPioqdVTI&t=1s

33:56

Eller fornborgsrester?

Över Lejdebergen skulle man ju göra en radarscanning med flygplan. Helt klart.

Borgarhlid

Här på Lejdebergen låg flera byar. Husgrunder finns kvar.

På Seelund

Söder om Lejdebergen ligger Linnarbo. Linnarbo har marken upp en bit på Lejderbergen och åkrarna, heden söder om. Ulvesund en annan. (Ulv - wulfingar)

Bolungarheid var något som nämndes i samband med Ragnar Lodbrok. Han sägs ha byggt en hög åt Starkad vid Bolungarheid, som hade stupat.

På fornsök finns det faktiskt ett par högar vid Linnarbo.

En bit bort finns också Reorseröd. Reor var väl en son till Rolf Krake eller liknande.

Inlägg av Starkodder » 29 augusti 2021, 09:42

Ser ingen fornborg på terränglutning eller terrängsskuggningslagret.

På fornsök menar du?

Det ligger ju andra fornborgar i området annars. Ibland har de mer eller mindre sten kvar. Valebergets fornborg är den största på Orust. Där finns mycket kvar.

Lejdebergen är ännu större. Kanske har hela området uppe på platån varit en fornborg, eller delar av den. Där Hjortekullen haft en egen bevakning. Där finns mycket stenrester kvar av olika slag.

En annan del av Lejderbergen heter Slottet och det indikerar ju en fornborg där.

Apropå gravar på Bokenäset eller högar så finns det fler än bara Granhogen.

(Bredvid granhogen finns en örnekulle, liksom vid inloppen till koljöfjorden (strömmarna) - apropå Earneness)

Uppe vid Finnsland (Finnsland i sagan om Beowulf?) där finns en fornborg också.
(Slaget vid Finnsburg i sagan? )

Bredvid den ligger Kungshögen.

Showing 1-30 of 93 posts

Create a free account or login to participate in this discussion