Carl Degerlund - Väärät vanhemmat?

Started by Olle Willberg on Sunday, January 30, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Hei,

Olisiko jollakulla intoa ja aikaa tarkistaa tämän Carl Degerlundin syntymälähde ja vaikka aiemmat vuodet? Otin kuvan RK:sta ja laitoin sen esille medialiitteeksi. Annetun lähteen tieto poikkeaa vuodella profiilin tiedoissa olevasta syntymäajasta. Tuntuisi siltä, että tämä Carl Degerlund ei ole Isak Gustafssonin ja Margaretha Gustafsdotters poika lainkaan.

yst. tarkistusterveisin,
Olle Willberg

Hei
Jag satte in i profilen hur födelsedatumet ändras i kyrkböckerna. Mycket vanligt att födelsedatumet ändras för personer som flyttar mycket.

Släktforskningshälsningar
Jan Rikberg

Hej,

Det var ett ganska utmanande fall, måste jag säga :) Jag hittade honom i församlingens födda, och den rätta födelsedagen är verkligen 2.6.1799.

Under sin "karriär", som lärling, han tycks först ha tagit efternam Svedlung, som han dock senare, när han blivit socken skomakare, ändrat till Degerlund.

FIna fynd du har hittat i arkiven i fråga om hans flyttningar.

Hoppas du inte tycker illa för jag modifierade lite hans historiaprofil. Tycker själv det är nu mera läsvänlig. Var vänlig och byt tilbaks om du tycker så.

mvh, Olle Willberg

Hej,
Jag gjorde bara snabbt hans flyttningar så det var bara bra att du gjorde den mera lättläslig. Hän hade också namnet Svenblad efter sin styvfar Carl Carlsson Svenblad. Ändringar i födelsedatum och namn gör det nog alltid utmanande och därför uppstår det då och då felaktigheter i träden i Geni. Själva följde jag länge fel person när två personen hade samma namn och båda fel födelsedatum i communionböckerna i ett senare skede. Vi tycks ha gemesamma anor i Tenala 7 generationet tillbaka.
Släktforskningshälsningar
Jan Rikberg

Ok, "namnet Svenblad efter sin styvfar Carl Carlsson Svenblad" : det märkte inte jag när jag spanade efter födelsedagen :D. - Men jo, detta är intressant, verkligt detektivarbete :) - Tenala ligger ju intill Bjärnå, så kontakterna har varit troligen många även på den tiden.
Mvh, Olle

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion