Bør "usikre" personer føres inn i treet?

Started by Wenche Flatvoll Lømo on Thursday, May 11, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts

Jeg har vært borte i flere personer som jeg tviler på har eksistert, men som er ført inn med sånn cirka fødselsdato, og det er det.
Et eksempel er Mikina Pedersdatter
Hun er nevnt i bygdeboka, men det er det eneste stedet jeg finner henne. Det har hittil vært helt umulig å finne henne i kirkebøker, skifteprotokoller eller folketellinger.
I slike tilfeller ville jeg personlig ha ventet med å føre dem inn til det dukket opp et aldri så lite bevis på at det er en reell person, men hva er regelen?

Det er jeg som har lagt henne inn, nettopp pga hun er oppgitt i bygdeboka (på nett). Har ikke sjekket så mye andre steder. Vet jo at man ikke uten videre skal stole på det som står i bygdebøker, men la henne likevel inn. Men dersom dette er et "problem" er det ingenting i veien for å slette profilen.

Spørsmålet var litt sånn generelt, siden jeg har vært borti flere profiler som jeg ikke finner noe om i hovedkildene.
(Jeg tok dette eksemplet fordi jeg har brukt mange lange timer på denne familien, og det var snakk om dem på en facebook-gruppe for noen dager siden.)

Denne Peder er også en jeg ikke finner dokumentert andre steder enn i bygdeboka
Peder Pedersen

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion