Mars, Marsch

Started by Ulla Quiat on Monday, June 19, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 10 posts

Olen seurannut äiti linjaani ja isoäitini äiti on tuonnut Lappajärvellä mukanaan sukunimen Mars/Marsch. Kiinnostukseni heräsi ja etsin "syytä" miksi tuota nimeä kuljetetaan mukana aikana kun sukunimet eivät vielä olleet vakiintuneet.

Olisiko kenelläkään tullut Mars/Marsch tullut vastaan tutkiessaan juuriaan?

Hei,

Kyseessä taitaa olla sotilasnimi. Osa niistä on vakiintunut lisänimeksi, joka on periytynyt jälkeläisille. Asian voi yrittää varmistaa seuraamalla juuria 1600-1700-luvulle, jolloin Ruotsin armeijaan värvätyille sotilaille alettiin antaa sotilasnimiä. Voi myös tarkistaa onko Lappajärvellä tai sen lähistöllä ollut Marsin ruotutorppaa.

Itselleni ei ole tullut tuota nimeä tuossa muodossa vastaan omassa tutkimuksessa, sen sijaan muodossa Maars on tullut, tosin ei Lappajärven seudulla.

Terveisin
Maria

Minulla on Isossakyrössä March-nimisiä esipolvia. Kyseessä on sielläkin ruotusotilasnimi, viittaan edelliseen Marian vastaukseen tiedusteluusi.

Hei,

tuo tutkimasi Juho Jaakonpoika Mars löytyikin jo Genistä tuplana. Hänen isänsä näytti olevan alunperin Finnilä. joten kyllä kyseessä on sotilasnimi. Olen yhdistänyt nämä tuplat.

Juho Jaakonpoika Mars

Isossakyrössä myös minulla, vöyriläinen Matti Erkinpoika Karhu ottanut nimen Marsch käyttöön. Hk

Juho Jaakonpoika Mars näkyy olevan sukua minulle - kuten myös vaimonsa. Keskenään olivat 3c1r.

Ja lisää sukua - Matti Erkinpoika Marsch 4c5r. No, puolet eteläpohjalaisista näyttää olevan sukua :)

Itselläni Juho Jaakonpoika Mars on pikkuserkku neljän sukupolven takaa. Lappajärven syntyneiden luettelossa syntymäsukunimi on tosiaan Marsch. Nähtävästi Juhon isä Jaakko oli saanut tuon sotilasnimen ruotusotamiehenä palvellessaan, koskapa Jaakon syntymäsukunimi syntyneiden luettelossa on Finnilä. Minusta asia on ainkin tältä osin ok, kirkonkirjaan tehtyjen kirjausten mukainen. Tarvetta muutokseen ei välttämättä ole.

Hei kaikille,

Nyt pääsen tutkimaan jotain, uutta 🙂 kiitos vastauksistanne. Uutta on minulle ruotusotilaat, mielenkiintoista, mitähän vanhoja dokumenttejä tämä tuo tullessaan.

Hiskissä nimi on tulkittu muodossa Marek (!). Jatkossa Maria Antintytär Marsille s. 4.8.1874 on laitettu mielestäni väärin puolisoksi Erkki Erkinpoika Harju s. 16.8.1872. Marialla taisi olla useita au-lapsia.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion