Torben Reiersen prest på Loppa øy i Finnmark, Norge. Var Gamst hans etternavn ?

Started by Private User on Friday, October 13, 2023
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 6 posts

prost Torben Reiersen, "Gamst"

Ifølge skattelister for Loppa i Finnmark er det opplyst at hans navn var Torben Reiersen. I samme skattelister er det opplyst at Torbens svigersønn hadde etternavn Gamst.

På Geni.com er det opplyst av en bruker at Torbens etternavn var Gamst.

I tilfelle det viser seg at det finnes skriftlige kilder om at Torbens etternavn var Gamst bes dette opplyst og hvor de finnes.

Denne diskusjonen handler om etternavnet Gamst og om Torben Reiersen prest i Loppa hadde slikt etternavn.

Torben Reiersen s svigersønn Søren Pedersen Gamst var født 1658 i Danmark og døde 1729 på Loppa øy.

Er enig i at det så langt ikke finnes original/samtidlige kilder som viser etternavnet Gamst på ham, men ettertiden kjenner ham nok mest som Gamst, sannsynligvis fordi det ble påstått i en slektsbok, og står det først på trykk så... Det er som det kjente bildet av Petter Dass, som ikke er av ham, men som alle gjenkjenner ham som. Du kan ikke endre på det da, kun påpeke da det liksom er ikonisk.

Selv ikke på epitafiumet er ikke Gamst brukt, men omtales som det...

Kristian Fors har jo egentlig oppklart denne saken for mange år siden. Se hans innlegg i denne tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/145281-59882-torben-reiersen-gam...

Ut fra det dere har funnet ut skriver jeg: Torben Reiersen prest i Loppa hadde ikke etternavn Gamst.

Hva som velges av etternavn får andre brukere av geni avgjøre. Jeg gjør det ikke fordi det er fremkommet noen sure miner fra en bruker av geni. Og jeg ønsker ikke å bære bensin til bålet.

Du kan jo skrive i "om-feltet" at han feilaktig har blitt tillagt navnet Gamst, og vise til Kristian Fors i tråden som jeg lenket til.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion