Tervehdys!
t
Lähestyn Teitä, jotka olette laajasti perehtyneet Kuoreveden ja Längelmäen ja lähiseutujen profiileihin. Olen umpikujassa tuon Mörtin suhteen koska en ole saanut hänestä enempää selkoa, vaikka kaikkea lähdetietoa on paljon saatavilla myös sotilasasiakirjoja.
Hänet on useaan eri otteeseen kirjattu syntyneeksi Längelmäellä, mutta olen nyt käynyt läpi kaikki Jussi Tuomaanpojat Längelmäeltä ja lähikunnista tuolta ajalta. Ehdokkaita on ollut paljon, mutta kaikki ovat joko kuolleet, menneet toisen kanssa naimisiin, muuttaneet muualle ja avioituneet siellä.
Vain yksi mahdollinen on jäänyt jäljelle ja hän on Kuoreveden Suinulan sotilaan Tuomas Långin poika Jussi Tuomaanpoika Lång.
Olen päätynyt tähän arvioon seuraavasti
Thomas Antinpoika Lång ja Sofia Matintytär Laaxi vihitty 27.12.1724 Kuorevesi
Heillä lapset:
Anna Tuomaantytär Lång s. 23.6.1733 Kuorevesi Suinula Marttila, avioitunut Juho Juhonpoika Siukolan s.16.2.1707 Kuorevesi Suinula Siukola 1.12.1771 vihitty Juhon toiseen avioon Marialla ennestään lapsi Maria s. 10.1.1762.
Maria Tuomaantytär Lång s. 1.10.1727 Kuorevesi Suinula Marttila
Elisabeth (Liisa) Tuomaantytär vihitty Huikurista 4.11.1760 Matti Jussinpojan kanssa
Johan Tuomaanpoika näkyy Huikuri rippikirjassa 1761-1766 myös leski Sofia ja tytär Anna
Thomas Lång kuolee Huikurissa 1755
Leski Sofia Matintytär näkyy Suinulan Jöran Siukolassa rippikirjassa 1767-1772 ja kuolee siellä 2.12.1769. Kyseessä siis sama talo johon Jussi ja Kirsti asettuvat sotilaiksi muutamaa vuotta myöhemmin. Isäntänä tuolloin Jakob Siukola.
Ennen sotilaaksi ryhtymistään Jussi ja Kirsti näkyvät Ristijärven Heikkilässä. RK 1772-1775. Vihkitiedoissa heidät vihittiin Solalassa sulhanen Ristijärveltä renki.
Ensimmäinen lapsi Maria kastettiin Solalassa 1773 isä Sirkkalan renki, eli Kuoreveden suunnalla ollaan.
Voisiko olla niin että kun Kuorevesi tuolloin kunnallisesti oli osa Längelmäkeä, niin syntymäpaikaksi ainakin sotilasasiakirjoissa on kirjattu Längelmäki, mutta todellisuudessa olisikin ollut kappeliseurakunta Kuorevesi. Mitä mieltä olette, olenko aivan hakoteillä tämän suhteen?