Jussi Tuomaanpoika Mört 1744 Kuorevesi, Längelmäki ?

Started by Timo Petri Kraft on Tuesday, March 5, 2024
Showing all 14 posts

Tervehdys!
t
Lähestyn Teitä, jotka olette laajasti perehtyneet Kuoreveden ja Längelmäen ja lähiseutujen profiileihin. Olen umpikujassa tuon Mörtin suhteen koska en ole saanut hänestä enempää selkoa, vaikka kaikkea lähdetietoa on paljon saatavilla myös sotilasasiakirjoja.

Hänet on useaan eri otteeseen kirjattu syntyneeksi Längelmäellä, mutta olen nyt käynyt läpi kaikki Jussi Tuomaanpojat Längelmäeltä ja lähikunnista tuolta ajalta. Ehdokkaita on ollut paljon, mutta kaikki ovat joko kuolleet, menneet toisen kanssa naimisiin, muuttaneet muualle ja avioituneet siellä.
Vain yksi mahdollinen on jäänyt jäljelle ja hän on Kuoreveden Suinulan sotilaan Tuomas Långin poika Jussi Tuomaanpoika Lång.

Olen päätynyt tähän arvioon seuraavasti

Thomas Antinpoika Lång ja Sofia Matintytär Laaxi vihitty 27.12.1724 Kuorevesi
Heillä lapset:
Anna Tuomaantytär Lång s. 23.6.1733 Kuorevesi Suinula Marttila, avioitunut Juho Juhonpoika Siukolan s.16.2.1707 Kuorevesi Suinula Siukola 1.12.1771 vihitty Juhon toiseen avioon Marialla ennestään lapsi Maria s. 10.1.1762.

Maria Tuomaantytär Lång s. 1.10.1727 Kuorevesi Suinula Marttila

Elisabeth (Liisa) Tuomaantytär vihitty Huikurista 4.11.1760 Matti Jussinpojan kanssa

Johan Tuomaanpoika näkyy Huikuri rippikirjassa 1761-1766 myös leski Sofia ja tytär Anna

Thomas Lång kuolee Huikurissa 1755

Leski Sofia Matintytär näkyy Suinulan Jöran Siukolassa rippikirjassa 1767-1772 ja kuolee siellä 2.12.1769. Kyseessä siis sama talo johon Jussi ja Kirsti asettuvat sotilaiksi muutamaa vuotta myöhemmin. Isäntänä tuolloin Jakob Siukola.
Ennen sotilaaksi ryhtymistään Jussi ja Kirsti näkyvät Ristijärven Heikkilässä. RK 1772-1775. Vihkitiedoissa heidät vihittiin Solalassa sulhanen Ristijärveltä renki.

Ensimmäinen lapsi Maria kastettiin Solalassa 1773 isä Sirkkalan renki, eli Kuoreveden suunnalla ollaan.

Voisiko olla niin että kun Kuorevesi tuolloin kunnallisesti oli osa Längelmäkeä, niin syntymäpaikaksi ainakin sotilasasiakirjoissa on kirjattu Längelmäki, mutta todellisuudessa olisikin ollut kappeliseurakunta Kuorevesi. Mitä mieltä olette, olenko aivan hakoteillä tämän suhteen?

Hei!

Näyttää olevan minun tekemiä profiileja, joten mielelläni autan sinua tutkimalla tarkemmin Juho Tuomaanpojan liikkeitä.

Onhan se mahdollista, että syntymäpaikka on kirjattu väärin. Joissakin Kuoreveden kirjoissa on harhaanjohtavasti Laaksikin välillä kirjattu Eväjärvi Laaksi, vaikka osa Eväjärveä oli ja on edelleen Längelmäkeä.Laaksi taas sijaitsee Kuoreveden rannalla.
Sirkkala sijaitsee todellakin näiden kuntien rajapinnassa. Seutu on minulle tuttua, sillä olen Kuorevedellä syntynyt ja nykyään asun Eväjärven rannalla paikassa joka vuoteen 1960 oli osa Längelmäkeä.

Christin Eliasdotter v.1772 Kuorevedelle;Längelmäen seurakunnan arkisto - Rippikirjat 1758-1778, jakso 186, sivu 1772-1778: Saviniemi , Solala Elias ; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=5814173927&ainei... / Viitattu 5.3.2024

Suinulassa syntynyt ja kuollut v.1775 Anna Lisa, mutta ei merkintää Mariasta;Kuoreveden seurakunnan arkisto - Rippikirjat 1761-1784, jakso 99: 1773-1778 Suinula Siukola Jacob ; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6020049222&ainei... / Viitattu 5.3.2024

Tässä taas Maria ja muita lapsia ?;Kuoreveden seurakunnan arkisto - Rippikirjat 1761-1784, jakso 136: 1779-1784 Suinula Siukola Jacob, sold. ; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6020048954&ainei... / Viitattu 5.3.2024

Hallinpenkki Joseph kuollut 25.5.1779 Gl.sold. Thomas Mört lungs. 49 (s.10.7.1730). Hän ei ainakaan ole isä, sillä hänen poikansa Johan Thomasson on syntynyt v.1762;Kuoreveden seurakunnan arkisto - Rippikirjat 1761-1784, jakso 106: 1773-1778 Hallinpenki Jöran ; Kansallisarkisto: https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6020049142&ainei... / Viitattu 5.3.2024

Koitan huomenna perehtyä tarkemmin!

Ainakin sen olen saanut selville, että Juho Tuomaanpoika Mörtille laitettu syntymäaika ja -paikka on väärin, sillä 08. huhtikuuta 1746 syntynyt pikalapsi kuoli pian kasteen jälkeen.

Juho Tuomaanpoika Långin sisar Anna (s.23.7.1733) on täällä myös, Juho Juhonpoika Siukolan vaimona. Näyttää todennäköiseltä että nämä kaksi Juho Tuomaanpoikaa ovat yksi ja sama henkilö; Kuorevesi rippikirja 1761-1784 (TK505) Suinula Siukola Jacob ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1167... / Viitattu 06.03.2024

@Johannes Thomasson Mört
@Johannes Thomasson Mört

Tervehdys!

Kiitos että autat minua tässä profiilissa, jota olen kauan yrittänyt selvittää, mutta en ole saanut selvyyttä, vaikka tuolta ajalta sen pitäisi kyllä vielä löytyä kun aineistoa on. Tuon 8.4.1746 syntyneen sain myöskin selville, että hän se ei voi olla, koska niin kuin sanoit, niin isä ja poika kuolivat samaan aikaan pojan ollessa 2 viikon ikäinen.

Tuon Annan avioitumisen Juho Juhonpoika Siukolan kanssa vahvistin myöskin eilen illalla kun näitä tutkin. Avioliitto oli Juholle toinen ja Annalla entuudestaan tytär Maria.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että leski Sofia Matintytär muuttaa juuri samaan taloon (Jakob Siukola) ja kuolee siellä, siis sama talo mihin Jussi ja Kirsti sitten tulevat sotilaiksi. Voihan se toki olla sattumaakin, mutta jokin yhteys heillä varmaan on ollut.
Asiaa vaikeuttaa myös se, että välillä on jaksoja jolloin tätä Jussi Tuomaanpoikaa ei näy missään rippikirjassa, tai ainakaan en ole löytänyt ja sitten hän putkahtaa taas esille hyvin selkeästi kuten Huikurissa 1761-1766.

Ristijärven Heikkilässä Jussin ja Kirstin merkinnän alapuolella epäselvä merkintä Mattsdr? voisiko olla niin että leski Sofia Matintytär olisi ollut Heikkilässä heidän kanssaan jonkun aikaa.
Minulle tuottaa vaikeuksia muualla asuvana hahmottaa näiden paikkojen sijaintia ja läheisyyttä toisiinsa, siksi on iso apu, kun sinä tunnet seudun ja talojen yhteydet toisiinsa.

Tervehdys!

Siinä lukee heti Kirstin alapuolella:
? Torp. Elias Joh: s.1735
H Sophia Mattsdotter s.1723
dr Maria Elia dr s.1757

Heidät löytää seuraavastakin rippikirjasta; Längelmäki > rippikirja, 1779-1785 > Sivu 162

Mutta lisäilin Mörtin profiiliin sotilasrullia ym linkkejä. Jatkan tutkimuksia myöhemmin.

Hei taas

Eli tämä Sophia Matintytär ei ilmeisestikään liity mitenkään Jussiin ja Kirstiin on vaan sattumoisin saman niminen ja siinä sopivasti alapuolella

Tuo löytö että jussi Tuomaanpoika Långin sisar Anna on samassa talossa Juho Juhonpoika Siukolan vaimona, vahvistaa vain entisestään oletustani, että Jussi Tuomaanpoika Mört sotilaana saman sivun alalaidassa on sama henkilö kuin Jussi Tuomaanpoika Lång. Aika paljon yhtäläisyyksiä jotta ne olisivat sattumia?

Kuorevesi kuolleet 1788 mainitaan Mörtin kuolleen 43 v ja 2 kk ikäisenä, jos tämä pitää paikkansa niin silloin hänen olisi pitänyt syntyä lokakuussa 1745.
Miten varmana tätä tietoa sitten voi pitää kun papit ja pitäjätkin vaihtuvat, olen usein törmännyt näissä aikamoiseen haarukointiin ja syntymävuodetkin on usein vaihtuneet kun on kopioitu vanhoja tietoja uusiin rippikirjajaksoihin?

Hei!

Tuommoinen heitto syntymäajassa on aika yleistä. Pikemminkin on ihme, jos syntymäaika pysyy läpi elämän samana. Varsinkin jos välillä vaihtaa seurakuntaa.

Minulla yksi esi-isä syntyi Jämsässä 1830. Jossain vaiheessa kirkkoherra alkoi kirjaamaan syntymävuodeksi 1813, sillä mentiin vuosikausia. Onneksi ennen kuolemaa virhe korjattiin, niin saatiin oikea ikä kirkonkirjoihin. Ja mies eli koko ikänsä Jämsässä.

Olen samaa mieltä siitä, että tässä on liian monta yhteyttä näiden ihmisten kesken ollakseen sattumaa.

Hei taas!
Kysyisinkin mielipidettäsi
Mitä mieltä olet, kun tunnet Kuorevettä paljon paremmin kuin minä, niin, joko voin (voimme) näillä selvityksillä liittää Mörtin tuohon Långin sukulinjaan. Itse olisin siihen suuntaan kääntymässä, etenkin kun olen jäljittänyt aika monta Jussi Tuomaanpoikaa Längelmäeltä heikoin tuloksin.

Mielestäni nämä profiilit voi yhdistää. Jos myöhemmin ilmenee ristiriitaisuuksia, niin voihan ne erottaa.

Otan tuon väärän syntymäajan pois Mörtin profiilista.

Erittäin isot Kiitokset Sinulle , kun uhrasit aikaasi minun auttamiseen.

Keväisin terveisin Timo K

Ps. Minulla on yksi toinenkin henkilö kateissa Kuoreveden ja Längelmäen raja-alueella ja hänenkin etsimiseensä voisi auttaa paikallistuntemus. Rohkenenko pyytää vielä apuasi myöhemmin, kunhan yritän vielä itse löytää hänet ensin, niin palaan asiaan myöhemmin jos en saa selville.

Ole hyvä vaan, mielelläni minä näitä palapelejä kokoilen.

Kyllä rohkenet kysyä, yhteistä sukupuutahan tässä rakennetaan. Aika hyvin tunnen myös alueet Pihlajavesi, Keuruu, Vilppula, Ruovesi, Korkeakoski, Orivesi, Eräjärvi, Jämsä, Kaipola, Kuhmoinen, Korpilahti ja Petäjävesi. Äitini suku on puoliksi Satakunnasta ja Etelä-Pohjanmaalta, joten sielläkin on tullut seikkailtua

Mille alueelle sinun paikallistuntemuksesi sijoittuu? Minullakin on profiileja, joiden kanssa olen
nostanut kädet ylös.

Terveisin Päivi

Ps. Minä lisäsin eilen Juho Tuomaanpoika Mörtin profiilin Porin läänin jalkaväkirykmentin Geni-projektiin

Moi!

Urjala, Punkalaidun, Akaa (Kylmäkoski) Tammela, Koijärvi Humppila, täällä Pirkanmaan etelälaidalla Längelmäen lisäksi.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion