Seijtje van Putten - Wie was deze Seijtje/Zijke van Putten?

Started by Private User on Wednesday, September 29, 2021
Problem with this page?

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 10 posts
Private User
9/29/2021 at 1:45 AM

Private User schreef in het overzicht:

"Wel weer een beetje vroegtijdig dat je ze weer samengevoegd hebt !!!

En als dit niet klopt mag je wel eens ernstig je af gaan vragen wie deze Zijke van Putte is versus de bestaande die jij zo graag en te snel weer Margrita Lucia noemt terwijl dat misschien heel iemand anders is !!! Hier zie ik weer alleen "Zijke" terug en niks voor de zoveelste keer over M.L.(tot dusverre ! ) Ik zie hier ook geen eerdere relatie genoemd in de 1771 akte met Oostdijk ! Ik had dit gewoon kunnen laten gaan natuurlijk. Dat had me beslist veel tijd bespaard, op de koop nemend dat je een x-th cousin van mij misschien volledig fout in zou vullen met alle aanhang.

huwelijk nr.2 op 09 12 1771 te Ossendrecht met Jan Slotemakers"

Hij had zijn nieuwe profiel ook verbonden met Cornelis Janse Oostdijk als (eerste) echtgenoot, en Cornelis van Putte, Schout van Hinckelenoord en Water-Baillu en Cornelia Leenderse Oostdorp als ouders.
Ik heb nader onderzoek gedaan: huwelijksinformatie toegevoegd en de correcte ouders (Gerrit "Geert" van Putte(n) en Neeltje Bloks).
Bij haar huwelijk met Jacobus van Henberg/Steenberg in 1763 staat zij vermeld als jonge dochter, dus zij was geen weduwe van Cornelis Oostdijk.
Bij de doop van haar tweede dochter Maria van Hemberg waren Geert van Putte en Neeltje Blok doopgetuigen en dit wijst wel sterk in de richting dat zij Seijtje's ouders waren (dit correspondeert met haar doop op 24-2-1743 in Ossendrecht). Ook de naam van haar derde kind Gerard van der Graaf wijst naar een vernoeming naar haar vader.
(Ik kan niet uitsluiten dat Wilhelmus van Putte en Cornelia Geertse Vettens maar dit is onwaarschijnlijk omdat deze Sijtje van Putte een jongere zus Sijtje van Putte waardoor het aannemelijk is dat de eerste op jonge leeftijd overleden is; en de tweede is te jong om met Jacobus Hemberg te trouwen.)

Private User
9/29/2021 at 3:09 AM

* derde moet vierde kind zijn.

Private User
9/29/2021 at 10:39 AM

Deze Seijtje is vernoemd naar haar vaders moeder en voegt verder niets toe aan de discussie over Margrita Lucia/Sijke van Putten.
Het was alleen belangrijk dat Cornelis Janse Oostdijk niet haar eerste echtgenoot was zoals eerst gesuggereerd bij M-Ov toen jij het nieuwe profiel aanmaakte. Hopelijk kun je vinden in de veranderingen/toevoegingen/samenvoegingen die sinds dien hebben plaats gevonden.

Private User
9/29/2021 at 3:57 PM

Het feit dat ze nader "Jonge.Dochter" genoemd wordt mag dan het bewijs zijn dat het zo correct is en ze dus geen huwelijk met Oostdijk had en een dochter van Gerrit was.

Private User
9/30/2021 at 2:19 AM

Daarnaast staat er bij het overlijden van de andere Sijke van Putten "weduwe van Cornelis Oostdijk". Dat zou wel heel ongewoon zijn als ze daarna nog drie keer getrouwd is en ook nog eens kinderen krijgt na haar overlijden.

Private User
9/30/2021 at 7:34 AM

Ja, als je ervan uit 'blijft' gaan dat de doop van Margrita Lucia is dezelfde als die van een Sijke dan heb je gelijk, maar als Sijke iemand anders is en een jaar of 17 later is geboren en/of x-jaar later is overleden dan kunnen Sijke+Oostdijk de ouders nog steeds zijn.
Bekend is hoe ik denk over die aannames "dat het wel niet zo zal zijn" !

Mijn alternatief:
M.L. doop 1701 (enige off. bewijs van bestaan van M.L.) ---------
ML overlijdt op jonge lftd en wordt nergens meer geregistr. ----------
Sijke1 evt. Sijke Leseia geb. ±1702 ----------
Sijke1: vernoemd naar haar tante Sijke Vettens (+v. B.v. P.)-----
Sijke1 Lesaei: belijd. (als die naamsregistr al exact klopte of zij zich zo ook liet noemen------
Sijke1 : idem naam(Sijke Lyseia) als haar kldr, dr. van Passchier-----
Sijke1: de kl.dr van Sijke is ook weer een Sijke Lyseia(3) -------
Sijke1: overlijdt als Sijke(1) in Willemstad (enige officiele bewijs bestaan van Sijke(1)-----
Sijke2 geb. later? : kl,dr. Sijke(4) vd Hil-----
Sijke(4)v.d. Hil : kl.dr. Sijke(5) van Cornelis Cz den Hollander
Sijke(1) : getuige bij kl.zn Adriaan Oostdijk 1759 Poortvliet, ook 'evt.' bewijs van off. bestaan Sijke(1)

Private User
9/30/2021 at 7:43 AM

Is er ergens bewijs van geb. 1743 Seijtje v Putten, dr. van Gerrit+Bloks?

Private User
9/30/2021 at 12:01 PM

Sijke kan niet 17 jaar later geboren zijn als ze op 12 Apr 1721 trouwde met Cornelis Oostdijk (jij neemt tenslotte als bewijs aan dat ze overleed in Willemstad; dan is ze weduwe van Cornelis Oostdijk). Misschien lees ik het niet goed, maar wat bedoel je met "dan kunnen Sijke+Oostdijk de ouders nog steeds zijn." ouders van wie?

Ik probeer je alternatief te volgen en ik de Geni profielen er bij gezocht (ik weet dat we voor jou alternatief eigenlijk aparte profielen voor ML en Sijke1 zouden moeten hebben, dus val er aub niet over dat ik hier hetzelfde profiel gebruik - als je opnieuw 2 onderzoeksprofielen wilt aanmaken ga dan gerust je gang):
* Margrita Lucia (Sijke) van Putten - M.L. doop 1701 (enige off. bewijs van bestaan van M.L.) ---------
* ML overlijdt op jonge lftd en wordt nergens meer geregistr. ----------

* Margrita Lucia (Sijke) van Putten - Sijke1 evt. Sijke Leseia geb. ±1702 ----------
* Sijke1: vernoemd naar haar tante Sijke Vettens (+v. B.v. P.)- Seijke Cornelisse Vettens -----
* Sijke1 Lesaei: belijd. (als die naamsregistr al exact klopte of zij zich zo ook liet noemen -in neem aan dat je deze bedoelt: https://photos.geni.com/p13/a1/1b/b7/3d/5344485f75ab54a4/lidmaat_si... zover ik kan lezen wordt ze hier Sijke genoemd; waar komt Lesaei vandaan? ------
* Sijke1 : idem naam(Sijke Lyseia) als haar kldr, dr. van Passchier - Lisseia/Sijtje Oostdijk -----
* Sijke1: de kl.dr van Sijke is ook weer een Sijke Lyseia(3) - Lijsija Manneke -------
* Sijke1: overlijdt als Sijke(1) in Willemstad (enige officiele bewijs bestaan van Sijke(1)- https://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000178398024900; waarom noem je dit enige bewijs? belijdenis, trouwen, dopen, doopgetuigen - zijn dat geen bewijzen? wat zijn het dan? (ik zou het allemaal aanwijzingen noemen of het zijn allemaal bewijzen voor één of meerdere Sijke van Putten(s) (niet noodzakelijkerwijs dezelfde persoon) -----
* Sijke2 geb. later? (kun jij aangeven wie Sijke2 is? Sijke vd Hil is via Cornelia de kl.dr. van Sijke1 volgens mij) : kl,dr. Sijke(4) vd Hil- Sijke (Sija) van den Hil -----
* Sijke (Sija) van den Hil - Sijke(4)v.d. Hil : kl.dr. Sijke(5) van Cornelis Cz den Hollander - Sijke den Hollander
* Sijke(1) : getuige bij kl.zn Adriaan Oostdijk 1759 Poortvliet Adriaan Oostdijk ook 'evt.' bewijs van off. bestaan Sijke(1) - Ik heb zijn profiel en de bron nu toegevoegd.

andere Sijke(s):
* Sijke5 kl.dr van Sijke(1): Tseijke Tseijke Oostdijk
* Luscia1 : doopgetuige bij de doop van Luscia2 Lucia Cornelisdr. Oostdijk kl.dr. van Sijke1
De vraag is wie is Luscia1? ML? Sijke1? iemand anders?

Ik weet niet wat jij als bewijs zou zien voor geb. 1743 Seijtje v Putten, dr. van Gerrit+Bloks. In mijn zienswijze is er (nog) geen hard bewijs, alleen sterke aanwijzingen (zie wat ik eerder schreef):
"Bij de doop van haar tweede dochter Maria van Hemberg waren Geert van Putte en Neeltje Blok doopgetuigen en dit wijst wel sterk in de richting dat zij Seijtje's ouders waren (dit correspondeert met haar doop op 24-2-1743 in Ossendrecht). Ook de naam van haar derde kind Gerard van der Graaf wijst naar een vernoeming naar haar vader.
(Ik kan niet uitsluiten dat Wilhelmus van Putte en Cornelia Geertse Vettens maar dit is onwaarschijnlijk omdat deze Seijtje van Putte een jongere zus Sijtje van Putte waardoor het aannemelijk is dat de eerste op jonge leeftijd overleden is; en de tweede is te jong om met Jacobus Hemberg te trouwen.)"
Ik denk dat het er uiteindelijk niet zo veel toe doet wie haar ouders waren. Ze kan gewoon Sijke1 niet zijn, omdat dat Sijke1 sterft als weduwe van Cornelis Oostdijk terwijl deze Sijtje daarna nog kinderen heeft.

Private User
9/30/2021 at 12:54 PM

(Ik kan niet uitsluiten dat Wilhelmus van Putte en Cornelia Geertse Vettens maar dit is onwaarschijnlijk omdat deze Seijtje van Putte een jongere zus Sijtje van Putte waardoor het aannemelijk is dat de eerste op jonge leeftijd overleden is; en de tweede is te jong om met Jacobus Hemberg te trouwen.)"

Begin maar eens met dit te verklaren, ik zag het al eerder! Betekent?

Ik herrinner me een Sijke Lyseia of zoiets, maar het kan dat ik dat verwardde met een "De Hollander" en dan nog weet ik niet of ze/ik/iemand anders dat hebben verzonnen of dat ging om https://www.openarch.nl/thl:5efae7d4-8138-4c12-a75e-97fd0e406f0d

Was er een akte van Sijke1-huwelijk?

Rest ga ik niet uitzoeken nu. Geen tijd.

Private User
10/1/2021 at 10:17 AM

Ok: Ik kan niet uitsluiten dat Wilhelmus van Putte en Cornelia Geertse Vettens de ouders zijn van Seijtje van Putten maar dit is onwaarschijnlijk omdat deze Sijtje van Putte een jongere zus is van Sijtje van Putte waardoor het aannemelijk is dat de eerste op jonge leeftijd overleden is; en de tweede is te jong om met Jacobus Hemberg te trouwen.
Is dat duidelijker?

Sijke Lyseia(3): jij bedoelt waarschijnlijk Lisseia/Sijtje Oostdijk een andere kl.dr Lijsija Manneke

huwelijksakte Sijke1: https://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000178398024887 of https://www.openarch.nl/wba:c0cb73c4-4865-11e1-9853-b7a7dd2b6a2a
(als je bij Margrita Lucia (Sijke) van Putten kijkt kun je nog een heel aantal bronnen van dopen zien waar Sijke1 aanwezig was als moeder of doopgetuige).

https://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000178413027129 doop van Luscia Oostdijk (Luscia2)
Mijn vraag aan jouw blijft: wie is Luscia1, de doopgetuige bij deze doop? ML? Sijke1? iemand anders?

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion