Nils Andreas Løvås (Nilsen) - Nils Andreas Løvås [Nilsen]

Started by Private on Saturday, December 22, 2012
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts
Private
12/22/2012 at 11:42 AM

Nils Andreas Løvås [Nilsen] har fått feilaktig navn. Korrekt navn skal være: Nils Andreas Nilsen.Han drev gården: Løvås. Gressmyrskogen er vel litt mye dialekt. Navnet er offisielt: Grasmyrskogen. Sandbakken kapell ligger i Lenvik kommune i stedet for: Troms. Datoopplysninger på gravstein er feilaktige. Terje Fjellstad.

Private User
12/22/2012 at 12:48 PM

Det ser ut som at du bør ringe familien og be dem rette opp gravsteinen som er avbildet på profilen da. ;-)

Private
12/23/2012 at 2:53 AM

Skal nevne dette for Andrew Løvås som jeg antar er den eneste relevante. Terje Fjellstad.

Private User
12/23/2012 at 5:04 AM

De dato opplysningene på gravsteinen som man har tilgang til kilder på, slik som fødsel, er bekreftet i kirkeboka som er linket inn som kilde.

12/23/2012 at 8:46 AM

Helt vanlig å sette opp gravsteinen med det navnet mannen brukte da han døde. For en som var født i 1908 og død i 1968 er det helt naturlig å tro at han tok navnet etter garden han bodde på en eller annen gang i løpet av sin levetid.

Ideen om "korrekt navn" er noe en skal ta med en klype salt. Folk har forskjellige navn på forskjellige tidspunkter og i forskjellige sammenhenger. Dokumentasjon er bra.

Private
12/28/2012 at 9:44 PM

Nils Andreas Nilsen [Løvås]: Alle onklene / tantene mine på gården Løvås, Lenvik - var så vidt jeg i farten kan se døpt med slekstnavnet / etternavnet: Nilsen. Jeg kan ikke se at det har foreligget søknad til Justisdepartementet om noe annet. Det må være retningsgivende for deres korrekte navn. I mine yngre dager oppholdt jeg meg på Løvås ganske meget og kjenner forholdene der til bunns. I bygda var alle på gården kjent under etternavnet: Løvås, men det kan ikke være retningsgivende i vår sammenheng. Heller ikke konfirmasjonsregisteret som en debattant mener bør ligge til grunn. For øvrig var det slik både da og til dels i dag at ganske mange egentlig ikke vet / visste hva de heter / hette. På Løvås fikk jeg det inntrykk at man ikke brydde seg om formalitetene. Det viser også innskripsjon på gravsteinene og registre etter fødsel-/dåp. Terje Fjellstad.

Private
1/14/2013 at 10:32 PM

Gravstein for Nils Andreas Nilsen, Løvås har feilaktig navn-inskripsjon som jeg tidligere har nevnt: "Nils A. Løvås". I tillegg er fødselsåret feilaktig: 1904; skal være: 1903. Viser til bilde av gravstein og til opplastet kildehenvisning. Har nevnt feilene i går for Andrew Løvås [tidligere: Brandser] som vel i dag er nærmest i slekta til å rette opp feilen. Han trodde at feilinskripsjonen kom fordi de nærmeste den gang antok hva som var riktig. Kanskje blir i alle fall fødselsåret rettet ? Terje Fjellstad.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion