Marie Jørgensdatter Kotte, eller Maren - Slægtforbindelse mellem Christen Friis og Marie Jørgensdatter Kotte, eller Maren

Started by Niels Jørgen Vestergaard on Tuesday, August 20, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts
8/20/2013 at 11:30 AM

Nu er Christen Friis igen blevet familiesammenført med Kotte-slægten uden dokumentation. Jeg efterlyser en sådan. Administratorerne, der indsætter denne forbindelse i Genis slægtsprofiler må fremkomme med en dokumentation, ellers må denne forbindelse slettes som ubegrundet og fejlagtig.

Jeg stiller mig tvivlende over for den påståede forbindelse og en række fremførte oplysninger vedrørende flere af profilerne. Jeg finder flere besynderlige påstande., som jeg ikke kan finde dokumentation for nogen steder, heller ikke i historiske og samtidige kilder, hvor man vil kunne forvente dem fremført.

Jeg vil i det følgende fremføre mine indvendinger og argumentere for dem.

Diskussionen handler om følgende personer sådan som de er fremført her i deres profiler i Geni.

Søren Christensen Friis fc.1570 (gift med Marine Hansdatter Svanning ogå kaldet Marine Svane d. y. )

Sørens forældrene : Kirsten Christensdatter (Kristensdatter) fc.1545 d.1618 og Christen Madsen Friis f.c 1520 d. 1580

Christens forældre : Marie,(Maren) Jørgensdatter Kotte f.c 1517 d. 1583 og Mads Madsen fc.1500 død Ribe. Marie var også gift med Hans Knudsen Friis f 1485. d.1551

Maries forældre : Jørgen Nielsen Kotte fc.1510 d.1584 og Kirsten Pedersdatter Månebjælke f.1495-1513 d. 1583

Som kilder vil jeg bruge

Biskop Peder Hegelunds: Almanakoptegnelser 1565-1613 I og II udgivet af Bue Kaae tillige med Bue Kaaes Biografi af Biskop Peder Jensen Hegelund Udgivet af Historisk samfund for Ribe Amt 1977 (Her kaldt A)

Arkivar Ole Degns bog Livet i Ribe 1560-1700 i samtidiges optegnelser. Jysk selskab for historie Universitetsforlaget i Aarhus. Her kaldt B

J. Kinch : Ribe bys historie Udgivet af det jyske historisk-topografiske selskab (her kaldt C)

Huggo Matthiasen m.fl. Ribe bys historie 1660-1730. Ny nordisk forlag. (her kaldt D.)

Arkivar Ole Degns doktordisputats: Rig og fattig i Ribe.( Udgivet af Jysk selskab for historie. Universitetsforlaget i Aarhus 1981 ) 2 bind.(Her kaldt E.)

Lad mig begynde med Søren Christensen Friis. Ifølge E bind 2 p.189 fik han borgerskab i Ribe nov. 1603. Hans forældre er Kirsten Christensdatter og Christen Friis. Bemærk at der ikke står Christen Madsen Friis, hvilket i øvrigt heller ikke er fundet i nogen af de nævnte kilder, hvor hans navn er nævnt. Derimod står der i samme linie, at Kirsten er datter af Christen Madsen. En sjusket læsning kan have bevirket at Christen Friis her i Geni har fået tilnavnet Madsen.

Søren Christensen Friis nævnes mere end en halv snes gange i ovennævnte bøger uden at hans bedstemor Marie,(Maren) Jørgensdatter Kotte er omtalt. Heller ikke Christen Friis forbindes med hende i de ca. 5 tilfælde, han er nævnt. Navnet Kotte indgår kun et sted i de nævnte bøger. Det sker i B. hvor Mette Marcusdatter Kotte nævnes som enke efter Iver Bertelsen.

Christen Friis betegnes i B. p. 62 som borger i Ribe, hvilket ikke blot fortæller at han bor i Ribe, men også hvilken stand han har. Han har fået borgerbrev i Ribe og blev formodentlig købmand. Han bor altså ikke i Odense og han er heller ikke af adelsstand. (Med den familie man knytter til ham til her i Geni vil ingen adelskyndige kalde hverken ham eller sønnen Søren adelige, så de viste adelsskjolde er anbragt helt fejlagtigt og bør fjernes, hvis man ønsker seriøse profiler.) Ovennævnte kilder omtaler flere adelige i Friis-slægten, men Christen Friis omtales i hvert tilfælde som borger i Ribe.

Fødselsdato for Christen Friis angives til c. 1520, da er hans mor Marie,(Maren) Jørgensdatter Kotte
er 3-4 år. Og hun blev gift med hans far Mads Madsen, da Christen Friis er c. 32 år (Hans Knudsen Friis., hendes første ægtemand dør 1551). Nordmænd må kunne forstå, at noget sådant kan danskere ikke præstere. Jeg tvivler også på, at nordmænd ville kunne gøre det.

Man kan overveje om de angivne data for fødsel og død kan være forkerte. Uoverensstemmelserne er så store, at det er svært at forestille sig at fejl på en enkelt person kan forklare dem.

Man kan naturligvis også undre sig over at Christen Madsen kaldes Friis. Dette ville man også gøre, hvis Mads Madsen var hendes første ægtemand.

Pudsigt nok findes en Christen Friis f. c. 1530 d. 1581/82 i Odense med hustru Bodil. Hans far: Hans Knudsen Friis og mor Karen Lauridsdatter, ifølge http://www.myheritage.dk/person-3002041_149771151_149771151/christe... (uden dokumentation) og Mette Lauritzdatter Kotte er Christens halvsøster. Denne Christen Friis blev borgmester i Odense, men han har tilsyneladende ingen forbindelse til Ribe eller slægten her.

Jeg efterlyser dokumentation eller indvendinger og ser gerne at de ansvarlige for profilerne retter disse så de passer til virkeligheden. Hvis der ingen reaktion fremkommer, vil jeg rette fejlene om en halv snes dage.

Mvh. Niels Jørgen Vestergaard

Private
8/20/2013 at 2:38 PM

Den sidste del af dit notat forvirrer mig, for iflg. mine optegnelser på GENI, så er Karen Lauritzdatter gift med Thomas Knudsen Friis og har sønnen Christian Friis Thomasen, mens Thomas´ bror Hans Knudsen Friis er gift med Marie Jørgensdatter Kotte og Mette Lauritzdatter. Ingen af de nævnte har relation til Ribe. mvh Benthe Rask

Private
8/21/2013 at 11:01 AM

Ved nærmere gennemgang er jeg overbevist om, at du har ret: Christen Friis fra Ribe er ikke søn af Marie Jørgensdatter (jeg har fjernet forbindelsen og ændret Maries søn til Christen Madsen). Undersøger, om Thomas Knudsen Friis og Karen Lauritzdatters søn Christen Friis Thomasen kan være den omtalte borgmester i Odense.

Private
8/27/2013 at 2:40 PM

Nu skulle Christian Friis være på plads - både Ribeborgeren og Odense-borgmesteren. Tak for din opmærksomhed.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion