Lucie Grambo - Fødselsdato

Started by Frode Evensen on Monday, March 10, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 19 posts
3/10/2014 at 1:46 PM

Profil opprettet med fødselsdato 22/3/1906, mens kilder fra folketellingen i 1910 oppgir 18/3/1906 som fødselsdato.

Private User
3/10/2014 at 2:22 PM
Private User
3/10/2014 at 2:23 PM
Private User
3/10/2014 at 2:25 PM

Legg forøvrig merke til foreldrenes bopel hvis vi skal anta hun ble født hjemme.

Private User
3/11/2014 at 8:28 AM

Generelt er forøvrig min erfaring i at du ikke kan stole på nøyaktigheten på fødselsdatoer i 1910 tellingen. Har sett avvik på flere år.

Kirkebøkene som jeg linket til ovenfor lister forøvrig 22. mars 1906 som riktig fødselsdato i tilfelle du vil rette på profilen.

Hennes konfirmasjon 2. oktober 1921 verifiserer også denne datoen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5014&idx_id=5...

3/18/2014 at 5:02 AM

Jeg har nå oppdatert både verdier og kilder, steder og datoer, for fødsel, dåp, og konfirmasjon.

Tusen takk for super hjelp Bjørn!

Private User
3/18/2014 at 6:01 AM

Du har laget ett godt eksempel på sitering av kilder, og også at du har lagt til hendelser som vaksinasjon og konfirmasjon på tidslinjen.

Anbefaler også å skrive litt i Om feltet med linker til tidslinjen og kilder slik at det blir en historie på profilen for dem som ikke bare er ute etter tørre fakta som de må innom flere felter for å finne.

Eks:

'''Lucie Grambo''' ble født 22. Mars 1906 i Nybergsund, Trysil og ble døpt [http://www.geni.com/profile/6000000003670675949/events/600000002535... 4. Juni] samme år. Faddere var...

Hun ble konfirmert [http://www.geni.com/profile/6000000003670675949/events/600000002535... 2. Oktober 1921] med karakteren mg.
--

På detaljfeltet for tidslinjen for dåp kan du også skrive hvem som var faddere og på giftermål hvem som var forlovere.

Når det gjelder dokumenter anbefaler jeg også å legge inn headerinformasjon (permanent side og bildelenke) fra kirkebøkene i dokumentbeskrivelsen slik at folk kan åpne den aktuelle kirkeboksiden for å bla videre i den.

3/18/2014 at 8:29 AM

Da har jeg lagt til en historie i Om-feltet.

Jeg sliter litt med å lese håndskriften fra kildene, men har kommet til at faddere var Fridtjof Nystrøm, ????, Ole Imerslund og Karine Grambo. Kun sitnevnte jeg har funnet i slektstreet og lenket til. Ole Imerslund kan være morens far, for der er ingen registrert, men det får jeg søke videre på en annen gang.

Angående kildene så har jeg lagt til de komplette URL-ene til kirkebøkene som fant. Ser nå i ettertid at det hadde vært bedre å henvise til disse direkte istedenfor å gå om PDF, men det ser dessverre ut til at det ikke er mulig å bytte ut kildeinnholdet uten å skrive inn alle kildene på nytt så det får bli et annet prosjekt.

Private User
3/18/2014 at 8:52 AM

Det ble jo kjempeflott!

Jeg pleier å laste opp permanent bildelenke som kilde, men PDF er kansje bedre da den også inneholde kildeinfo og kan lettere skrives ut for den som ønsker det.

Ønsker du mer å skrive om kan du gå til http://bokhylla.no og søke på navnet hennes... Start først med fnutter rundt navnet hennes for direkte treff, "Lucie Grambo"

3/18/2014 at 12:41 PM

Faddere: Tømmerm. (Tømmermann) Fritjov Nystrøm og k. (kone) Jenny, Grdmsøn (Gårdmannssønn) Ole Imerslund, Grdmdtr. (Gårdmannsdatter) Karine Grambo.

3/19/2014 at 2:35 AM

Tusen takk for input begge to.

Faddere er oppdatert, og jeg har lest gjennom bøkene og oppdatert historie, kilder (også for nærmeste slektsledd) og bilde av bolig.

Med input har jeg virkelig fått tilbake spiriten, og fått mange nye tips. Tusen takk igjen.

Private User
3/19/2014 at 3:47 AM

Bare en liten detalj: Kan du vurdere å gjøre profilen av Lucie Grambo offentlig slik at andre kan se ett godt eksempel på hvordan en Geni profil kan være mht historie, tidslinje og dokumentasjon?

3/20/2014 at 4:22 AM

Done! :-)

3/20/2014 at 4:27 AM

Men angående godt eksempel så var jeg veldig i tvil på hvordan hendelsene bør skrives.

Norsk eller engelsk språk på tittel? Hendelse for fødsel og dåp får automatiske navn som:
"Birth of Lucie"
"Baptism of Lucie"
Jeg opprettet hendelsene på Engelsk:
"Vacination of Lucie"
"Confirmation of Lucie"
Men detaljer og beskrivelse på norsk.

Burde hendelse for f.eks. dåp vært merket med foreldre og faddere? Da vil hendelsen også dukker opp hos disse i deres tidslinjer, men det kan se ut til at de selv ble døpt hvis man ikke leser nøye.

Private User
3/20/2014 at 4:34 AM

Hvorfor skulle vi skrive på Engelsk på profiler som ikke er internasjonalt kjent?

Jeg pleier å tagge faddere og foreldre både på hendelsen og dokumenter hvis jeg finner dem.

Men, som mange kansje nå vil bemerke: TTT, - Ting Tar Tid.

Private User
3/20/2014 at 4:35 AM

Det er enkelt å endre tittel på automatisk genererte hendelser også.

3/21/2014 at 1:03 AM

Helt enig, norsk føles definitivt best. Men selv om det ikke er en internasjonalt kjent profil så kan det fort dukke opp etterkommere i USA som finner profilen. Men de skjønner jo dataene i spesifikke felt, bare ikke tidslinje og kommentarer.

Har du en spesielt god profil som er åpen som jeg kan ta en titt på?

Private User
3/21/2014 at 6:31 AM

Holder på så mange steder og blir aldri fornøyd ;-) , men har en anbefaling til: Legg inn folketellinger både som kildedokumentasjon og på tidslinjen.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01036412002438

Eksempel på hvordan jeg gjør det for øyeblikket: http://www.geni.com/profile/285725352490006131/events/6000000025260...

I hendelsen står alt - uten forkortelser, med egne tillegg i parentes slik du har gjort det, i dette tilfellet antatt fødselsår, og på hver enkelts profil og i kildesiteringa linker jeg til hendelsen med hele linja hvor vedkommende er nevnt. På hovedpersonens profil kan du ta med flere detaljer, slik som her husdyr og utsæd, men man kan også lese det på tidslinja på de som er tagget til folketellinga.

Private User
3/21/2014 at 6:40 AM

På folketellinger bør du også være oppmerksom på Bostatus kolonnen.

Står det f betyr det fraværenede, og er du heldig finner du vedkommende igjen på ett annet sted og kan oppdage hittil ukjent familie, eller andre spennende oppdagelser slik som da jeg fant igjen en slektning av kona på tukthus i Haugsund (nå Hokksund), og er ett av tingene jeg vil grave nærmere i når jeg får tid.

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion