Lauritz Pedersen Brix - Vilka källor bekräftar att Margrete Olsdatter Meldal är moder till Laurits Pedersen Brix?

Started by Private User on Monday, March 17, 2014
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts
Private User
3/17/2014 at 11:56 AM

Jag har försökt hitta information om vem som mest troligt är moder till min "9th great grandfather" Laurits P. Brix. På Internet verkar meningarna gå isär, huruvida det är Margrete Olsdatter Meldal eller Riborg Hansdatter, som båda var gifta med Brix fader Peder Öye. Jag vore därför tacksam om någon vet vilka källor som talar för att det är Margrete Olsdatter Brix som är Laurits Brix moder.
Tack!

3/17/2014 at 4:48 PM

Forutsatt at Peder var gift med ei Riborg Hansdatter, så vil datteren Riborg Pedersdatter tilhøre siste ekteskap med Margrete og datteren Riborg vil også være første datter i 2, ekteskap, dette pga tvungen navneoppkalling. Første datter i 2. ekteskap skulle alltid kalles opp etter avdøde 1. hustru. Så da må Peder først være gift med Riborg Hansdatter, deretter med Margrete Olsdatter Meldal, såklart forutsatt at Peder var gift med disse i det hele tatt.

Dersom Lauritz da er eldre enn søsteren Riborg, er det stor sannsynlighet for at han er et barn av 1. ekteskap, og burde da ha Riborg som mor.

Men dette er kun postulasjoner og spekulasjoner fra min side. Siden han er døpt Lauritz, så må der minst være 2 eldre sønner i 1. ekteskap, dersom en skal gå ut ifra den tvungne skikken om oppkalling. Da burde der være en sønn Jens (etter Peder sin far Jens), og en sønn Hans (etter Riborg sin far Hans) som begge er eldre enn Lauritz. Men disse to kan så klart ha dødd som barn, men da skulle de logisk sett bli oppkalt en gang til.

Vel, det var mine fritt flyvende tanker. Så er det bare å finne kilder som kan underbygge spekulasjonene......

Private User
3/18/2014 at 2:26 PM

Tack för dina synpunkter. Med tanke på "tvungen navnoppkalling" talar ju mycket för att Riborg Hansdatter var mor till Lauritz Pedersen Brix, men som sagt det skulle behövas underbyggas bättre.

Förutom (halv)systern Riborg Pedersdatter fanns det en (halv)bror som hette Ole Pedersen Öye, vilket innebär att han måste ha uppkallats efter Margrete Olsdatters far som hette Olof Joensen Skancke.

prest Oluf Pedersen Øye

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion