Amanda Sulima Aatamintytär Teeri - Amandan kuolema

Started by Merja Orajärvi on Wednesday, June 7, 2017
Showing all 4 posts
6/7/2017 at 12:21 AM

Tämä on minun ja isäni muistin (aikoinaan häneltä kuultua) varassa, enkä löydä dokumenttia. Olen kuitenkin kirjannut omiin sukujuttuihini jo noin 20 vuotta sitten, että Amanda olisi kuollut Lempäälässä. Muistan isäni kertoneen, että Amanda asui yksin Teeren mökissä ja hänet olisi löydetty siellä kuolleena. Muistelen, että hänellä olisi ollut kovat vatsakivut ja epäillään hänen kuolleen umpisuolen tulehdukseen. Ananias asui Helmi-tyttären luona Villilässä ja haudattiin nykyisen Nokian hautausmaalle. Samaan hautaan haudattiin myöhemmin myös Helmin veli Frans ja äiti Amanda. Helmi ehkä halusi, että myös äiti Amanda olisi muuttanut Villilään, mutta tämä oli itsepäinen eikä muuttanut Ahtialasta pois. Tietääkö joku tähän liittyvää ja voiko vahvistaa tämän?

6/7/2017 at 12:29 AM

Ainakin serkultani Lasse hakkarilta löytyi Heritagesta tieto, että kuolinpaikka on Lempäälä.

Private User
6/7/2017 at 3:13 PM

@ Sama käsitys asiasta. Olen toki ihmetellyt asiaa - miksi vanhukset päätyneet asumaan erillään viime päivinään. Ananias kaiketi sokeutuikin ilm kaihin takia.
Ei mit. dokumenttia. Omaan Heritageen liitin kuvasi, jossa haudattu Nokialle. Ehkä siinä yhteyddssä vahingossa sinne vaihtui kuolinpaikka, vaikka oli tarkoitus kirjata vain hautaus.

Genissä luki kuolinpaikka Lempäälä, täydensin Ahtiala Teeri. Jari tietää mökin paikankin.

6/8/2017 at 1:18 AM

Kiva kuulla Markku sinun käsitys asiasta! Uskon, että Lassella on myös aika varma tieto. Heritagen puolella moni muu oli kirjannut kuolinpaikaksi Pirkkalan. Muutin sen geniin: Lempäälä. En tiedä, miten tuo hautapaikka pitäisi kirjata, koska Nokiakin oli Amandan kuollessa vielä Pohjois-Pirkkalaa, kuten myös Villilä. Olen kuitenkin noudattanut tapaa, että jos hauta on vielä olemassa, käytän nykyisen kunnan nimeä. Kuolinpaikka(kunta) voi tosiaan olla eri kuin hautapaikka(kunta).
Jari on muistaakseni joskus (vuonna xxxx) näyttänytkin minulle sen Teeren mökin paikan, mutta tunnen Lempäälää sen verran huonosti, että vaikea hahmottaa paikkaa.
Villilä oli tuohon aikaan monen aikuisen, jopa vanhan ihmisen asuinpaikka. Viimeinen lapsi, joka oli taloon syntynyt, oli Erland Siren, s. 25.4.1843. Myös hän asui Villilässä kuolemaansa asti: 8.6.1923. Edelleen Erlandin Siina-sisko oli kuollut joulukuussa 1910. Myös Helmin veli Frans asui Villilässä ja kuoli siellä helmikuussa 1920. Helmi on joutunut järjestämään ymmärtääkseni ainakin viidet hautajaiset noin 13 vuoden aikana.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion