Anders Ingebrigtsson Møll - Anders på Grande - sammenblandinger

Started by Private User on Saturday, July 13, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts
Private User
7/13/2019 at 4:45 AM

@Anders Ingebrigtsson Møll er i bygdeboka for Sunnylven og Geiranger blandet sammen med @Anders Knutsson Hyski (Horski) og flere barna deres er plassert på feil foreldre. Begge de to anders har en sønn kalt Ole født ca 1721, og disse har også vært blandet sammen.

Les informasjonen på hver profil nøye, og korriger i egen database. Nesten alle trær på MH som nevner disse har barn, kone og nanv/opphav feil.

Private User
7/13/2019 at 4:47 AM

Anders Knutsson Grande, Hyski er diskutert her:

Tor Myklebust skriver: [https://forum.arkivverket.no/topic/174124-isak-andersen-skageflaaen... Arkivverket debattforum]:
Isak Andersen Skageflå sin far var Anders Knudsen Hysket (Horski). Det er desverre feil i bygdeboka. Prov for det finn vi i dette skiftet på Helsem i Stranda i 1767 etter "afg. unge pige Ragnilde Larsdatter":
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24563/382/

Arvingar er 1 morbroder Anders Knudsen død og efterladt sig 6 børn,
* 1 sønn Knud Andersen Sylteviigen myndig,
* 2den søn Ole Andersen Lien myndig
* 3de søn Isach Andersen Schaggeflaaen er myndig,
* 1 datter Anne Andersdatter gl 30 aar med formynder broderen Ole Andersen Lien,
* 2de datter Margrethe Andersdatter gift med Ingebrigt Horvedag,
* 3de datter Christi Andersdatter er ligesaaa gift med Madviig.

Margrethe Andersdatter sin mann, Ingebrigt Horvedrag, var son til Anders Ingebrigtsen Grande. Så det skulle også utelukke Anders Ingebrigtsen som far til denne barneflokken.

Vi ser i skifteprotokollen at der opprinneleg har stått "Helsem i Sundelvens Skibreede". Dette er i nyare tid retta til både Helset i Sunnylven og Helsem i Dale. Det siste er nok det rette i og med at begge vurderingsmennene, Christen Langeloe og Zerque Helsem er frå Stranda.

7/14/2019 at 11:09 PM

Anne,

@Anders Ingebrigtsson Møll
vs.
@Anders Knutsson Hyski (Horski)

Dette er interessant. Min bror Anders (d. 2015) gransket våre slektsrøtter
fra Møll og videre utover fjorden. Like før han døde prøvde han å fortelle meg om en
feil han hadde oppdaget og som jeg antar kan være den samme som du nevner.
Jeg forstod ikke hva han mente og han var dessverre ikke lenger i stand til å forklare
seg forståelig.

Jeg skal ved leilighet se på hans etterlatte dokumenter og da henvender jeg meg
på nytt hvis jeg trenger hjelp. Håper det er OK.

Mvh
Nils J. Liaaen

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion